Tuning, slitt turbo???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Tuning, slitt turbo???

Legg inn av Knappertappen » 01 mai 2020, 23:31

Har en Saab 93, 2008 mod. 1,9 tid 150 hk.
Denne har fått dpf delete, egr delete og steg 1 tuning, i utgangspunktet til rundt 190 hk.
Tuning ga ingen merkbar effektøkning så jeg klaget på jobben og fikk utført det en gang til med et resultat på i overkant av 210 hk. Fortsatt ingen merkbar økning. Har søkt etter luftlekasjer, men finner ingen. Turbotrykket skal nå være på ca 36 psi, men jeg måler kun rundt 23.
På lavt gir, lav fart og så gassen i bånn, får jeg en "vobblende" rar lyd fra turboen. Kan turboen være så slitt at den ikke greier å oppnå riktig trykk!? Er det eventuelt andre ting jeg bør se etter?
PS!!! Tuning er utført av et profesjonelt, anerkjent firma.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Tuning, slitt turbo???

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 mai 2020, 07:24

Ta av luftslangen inn på turbo å kjenn om det er slakk i akslingen. Det skal være minimalt med aksial slakk og ingen radial slakk. Dette er også en VNT turbo der det ikke er uvanlig at skovlene kokser seg og setter seg fast. Dette kan sjekkes ved å se om staget fra vakuum klokka på turbo har full vandring. Men det jeg synes er rart er at dette seriøse tuningfirmaet, istedet for å undersøke årsak til at bilen ikke responderer som den skal etter tuning, øker tuningen enda ett hakk?

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Tuning, slitt turbo???

Legg inn av Knappertappen » 02 mai 2020, 09:02

arvmadla N2945 skrev:Ta av luftslangen inn på turbo å kjenn om det er slakk i akslingen. Det skal være minimalt med aksial slakk og ingen radial slakk. Dette er også en VNT turbo der det ikke er uvanlig at skovlene kokser seg og setter seg fast. Dette kan sjekkes ved å se om staget fra vakuum klokka på turbo har full vandring. Men det jeg synes er rart er at dette seriøse tuningfirmaet, istedet for å undersøke årsak til at bilen ikke responderer som den skal etter tuning, øker tuningen enda ett hakk?
Årsaken til det var at da de likevel måtte inn i systemet for å sjekke at tuningen var på plass så sa jeg at de kunne legge på litt ekstra hester med det samme (litt på fleip) men det ble faktisk gjort! BildeBilde De har selfølgelig også tilbydt seg å hjelpe meg med feilsøking, men tenkte å prøve å finne ut av det selv før jeg drar tilbake. Regner med at feilsøking ikke er gratis så lenge det er et eller annet feil med bilen.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Tuning, slitt turbo???

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 mai 2020, 09:42

Kom på at du må også sjekke virvelspjeld. :)

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Tuning, slitt turbo???

Legg inn av Knappertappen » 02 mai 2020, 09:47

arvmadla N2945 skrev:Kom på at du må også sjekke virvelspjeld. :)
De glemte jeg å nevne. De er allerde fjernet og blokkert.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


Svar