Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kenarf
Innlegg: 10
Registrert: 01 mai 2020, 13:23

Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av kenarf » 11 mai 2020, 07:24

Tenker å trimme denne litt, noen tips til å få den til rundt 180-200hk? Og om det evt er trygt? Er manuell girkasse

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2020, 07:04

Om 180-200 hk med den motoren er trygt? Absolutt ikke, med mindre du hare skal ha effekten uten å bruke den noe særlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kenarf
Innlegg: 10
Registrert: 01 mai 2020, 13:23

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av kenarf » 12 mai 2020, 07:32

Hva er isåfall trygt på denne motoren?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mai 2020, 08:09

Jeg har ikke gravd meg dypt ned i spesifikasjonene på denne motoren, men det som leveres av trim med garanti i behold er 140 hk (Hirsch).
Maptun leverer 150. Hirsch tøyer aldri strikken for langt, men marginene er stort sett ikke kjedelig romslige heller, så disse angivelsene er en god pekepinn. Når ønsket ligger 30-40% over hva Hirsch angir, så....
Trim av turbo-Saab handler jo ikke om Fiat diesel, men om noen virkelig er interessert i å ta denne så langt som mulig, så se på turboens kompressor- og turbinside, injektorene og dieselpumpens kapasitet, flow av luft inn og eksos ut, og mål temperaturer underveis. Jeg vil anta at temperaturer og mottrykk på eksossiden er det første som stopper, så lenge kompressorsiden henger med. Med DPF så er det ikke bare å pøse på med diesel og la den ryke litt svart heller, da blir det fort stopp.
Peaktrykket i sylinderne blir fort også et tema på dieselmotorer, da de må levere et høyere moment for å oppnå effekt siden de ikke er glade i turtall. Dette er det jo ikke så trivielt å måle, så man må rett og slett sørge for å ha marginene på sin side. Er vel ikke det første som slår inn, men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kenarf
Innlegg: 10
Registrert: 01 mai 2020, 13:23

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av kenarf » 13 mai 2020, 19:36

Takker for svar Ingvar, tenker muligens å gå for en stage 1 tuning av maptune, blir lite hk men brukbart med dreiemoment.
Men søkte litt istad og fant ikke trimsatser til den Saab'en jeg har fant bare til 150hk tid..

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av Kato » 13 mai 2020, 21:12

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

ulysses
Innlegg: 26
Registrert: 16 okt 2012, 00:14
Medlemsnummer: N2878
Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
Sted: Oslo, Bislet

Re: Saab 9-3 1.9 Tid 2005 modell 120hk

Legg inn av ulysses » 14 mai 2020, 21:31

Her er maptuns variant:

https://www.maptunparts.no/trimsatser/s ... 0/mt6/4358


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar