B235E/aut. til racing

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
No way
Innlegg: 4
Registrert: 27 mai 2020, 13:41
Navn: Brynjar

B235E/aut. til racing

Legg inn av No way » 29 mai 2020, 08:02

Jeg vurderer å bruke en B235E med automatkasse i et offroad/rørchassisbygg. (2001 eller nyere ser det ut til..)
Det vil bli en ren konkurransebil med Unimog portalaksler, 40" hjul, fullhydraulisk styring, styrebremser osv. Motoren skal snus 90 grader, differensialen i gearkassen låses og vil da fungere som en transferkasse.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål angående motoren:
-Kan startsperra deaktiveres? Dette skal brukes i ekstremt terreng og i en åpen bil så elektronikken bør forenkles så mye som mulig.
-Går ut fra at katalysator/egr og denslags kan fjernes/deaktiviseres i styringa. Kan "vanlige tunere" ordne det eller må jeg finne en Saab-spesialist? I tilfelle, hvem anbefales? (Gjerne nært sørlandet)

Tips/erfaringer ang. bruk av Saab-motor i andre chassis mottas med takk :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2020, 16:18

Bruk heller en B234- motor med Trionic 5 motorstyring.
Trionic 7 som er på B235 kan du vel også bruke, men den er ikke enkel og ikke egnet til ditt formål. Både T7 og T5 bør du få en Saabspesialist til å ordne, men T5 er såpass mye enklere at det er mulig for flere å få det til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

No way
Innlegg: 4
Registrert: 27 mai 2020, 13:41
Navn: Brynjar

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av No way » 02 jun 2020, 07:46

Takk for info.
B234 begynner det å bli langt mellom men B204E er kanskje ikke så verst den heller.
Jeg er ute etter en lett motor med mest mulig moment fra bunn, hva det leverer av hestekrefter på høyt turtall er helt uvensentlig.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2020, 08:35

Da bør du definitivt ha en 2,3. Hvis du ikke finner en B234, kan ta en B235 bunndel og sette på topp fra B204, og bruke T5 motorstyring.
Avhengig av hvor mye du skal ta ut av moment, kan det lønne seg å sette inn sterkere stempel på en B235.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

No way
Innlegg: 4
Registrert: 27 mai 2020, 13:41
Navn: Brynjar

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av No way » 04 jun 2020, 11:31

Har Saab separat hjerne til automakassa eller ligger det sammen med motorstyringa?
B234 med manuell er greit å finne men jeg må ha på en automatkasse.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2020, 14:02

Egen styreboks til automaten. Den må kommunisere med motorstyringen, så det er nok enklest å ta motor og automatkasse fra samme generasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

No way
Innlegg: 4
Registrert: 27 mai 2020, 13:41
Navn: Brynjar

Re: B235E/aut. til racing

Legg inn av No way » 12 jun 2020, 11:41

9-5 kom med en "snøknapp" som lot deg ta løs i 2. (3.?) gear.

Fantes den funksjonen i 9000?

Svar