nytt rep objekt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

nytt rep objekt

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 jun 2020, 21:33

Holder på med nytt rep objekt. 9-5 B205 stv 05mod. Når jeg hadde nede bunnpanne for inspeksjon av lager og rens av sil bet jeg merke i at jeg syntes det var vell mye lekkasje av komp fra sylindre. Tok komp test før demontering av bunnpanne. Og da var samtlige sylindre ca 12BAR. Så hadde ikke forventet dette. Er det bare å trekke stempel eller er dette normalt?

https://www.dropbox.com/s/w5jomdsm8vao6 ... 8.mp4?dl=0

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: nytt rep objekt

Legg inn av arvmadla N2945 » 10 jun 2020, 21:12

Etter å ha hatt en kompis på besøk som er mekaniker så ble det konkludert med at lekkasjen som høres når en dreier veiven var normalt. Jeg har nok bare ikke hatt i plugger ved tidligere anledninger og dermed ikke fått den lyden av lekkasje når en turner på veiven.

Så til det opprinnelige problemet.

Lavt oljetrykk.
Oljelampen lyser på tomgang etter hard kjøring. Har målt oljetrykket til 2,1BAR ved 2000 rpm ved driftsvarm motor. Dette med SAAB olje 5w30. Ifølge WIS skal det minimum være 2,5BAR ved 2000rpm med 10w30 på driftsvarm motor.
På kald motor er trykket 3-4 BAR på tomgang. Men synker jamt med motortemperaturen. Sil er rengjort, o-ringer byttet. Overtrykkventil er også byttet, uten hell. Målt lager nr. 3 på veiv og råde til å være godt innenfor toleransen, ved bruk av plastic gauge. Skal måle samtlige veiv og rådelager. Men har forstått det som at 3'en er mest utsatt for havari. Kan også nevne at turbo kjennes stram og fin ut. Kjedestrammer er på 15mm, ingen utpreget rasling i kjede. Kammene så fine ut, men hadde ikke av lageroverfall for nærmere kontroll.

Hvor forsvinner trykket tro? Kan det være så lett som sliten oljepumpe? Hadde av pumpedeksel når jeg byttet O-ring og kunne ikke se tegn til noe galt.

Noen som har erfart noe lignende?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: nytt rep objekt

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 jul 2020, 18:12

Endte opp med å bytte motor. Så nå er bilen i orden og ute for salg.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=180037312
For den som måtte være interessert. :)

Har åpnet defekt motor, men finner ingen åpenbar grunn til lavt oljetrykk. Ser at øverste rådelager på samtlige har tegn til mer slitasje. Men at det er nok til å forklare lavt trykk er jeg usikker på. Plastic gauge'en ble montert på underste lagerskål ved kontrollmåling. Var heller ikke antydning til tette oljekanaler når jeg blåste i alle åpninger med trykkluft. Oljepumpe ble også byttet før motorbytte for å utelukke det også, uten at det hjalp på trykket. Samme med overtrykkventilen. Har ikke demontert balanseakslene. De snurrer lett rundt og stopper alltid med vekten ned. Er det vanlig å få lagerhavari på disse? Det er rådelager og journalene til disse som er foreløpig hovedmistenkt, men tviler litt siden jeg har sett mye værre lager uten at det var problem med oljetrykk.

Hadde satt pris på tips fra noen med mer erfaring innen dette feltet. Litt kjipt å overhale motor og montere i bil for å så oppdage at det fortsatt er problem med lavt oljetrykk. #-o Bilder av motoren i deler finner dere i linken.

https://www.dropbox.com/sh/uptzkp703uqx ... V81Pa?dl=0

Svar