Turbo havari

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Inezombie
Innlegg: 1
Registrert: 15 jun 2020, 15:29
Navn: IneZombie haugnes

Turbo havari

Legg inn av Inezombie » 15 jun 2020, 15:39

Hei!
Jeg har da vært den heldige utvalgte denne gang av turbo havari. Bilen som da er en 9-3 2000mod fikk havari og var inne for å få ny turbo men da jeg fikk bilen tilbake lyste fortsatt motorlampa i dashbordet og bilen gikk veldig lavt på tomgang. Den ble så hentet av NAF og kjørt videre opp til verksted da den va inne enda en gang for ny sjekk og de tørket vekk alt av olje som hadde forekommet etter havariet. Bilen ble hentet og de sa at "de trodde bilen var bra" men feil tok de...etter en motbakke begynte lampa å lyse å problemet med fusking kom tilbake. Er det noen som vet hva dette kan være? Savner bilen min stort å søker alle som kan vite/tenke seg hva dette kommer av!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbo havari

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2020, 16:58

Og hvilken motor har du i denne?

Har du feilkoden som verkstedet bør ha lest ut?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Turbo havari

Legg inn av Knappertappen » 16 jun 2020, 12:32

Inezombie skrev:Hei!
Jeg har da vært den heldige utvalgte denne gang av turbo havari. Bilen som da er en 9-3 2000mod fikk havari og var inne for å få ny turbo men da jeg fikk bilen tilbake lyste fortsatt motorlampa i dashbordet og bilen gikk veldig lavt på tomgang. Den ble så hentet av NAF og kjørt videre opp til verksted da den va inne enda en gang for ny sjekk og de tørket vekk alt av olje som hadde forekommet etter havariet. Bilen ble hentet og de sa at "de trodde bilen var bra" men feil tok de...etter en motbakke begynte lampa å lyse å problemet med fusking kom tilbake. Er det noen som vet hva dette kan være? Savner bilen min stort å søker alle som kan vite/tenke seg hva dette kommer av!
Kjører du diesel så kan det være et problem med partikkelfilter eller EGR-ventil. I innsugsmanifolden sitter det noe som kalles virvelspjeld. Disse blir gjerne litt slarkete etter hvert og kan skape en lurvete tomgang.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


Svar