Side 1 av 1
Regel for dump ?
Lagt inn: 02 mar 2005, 17:04
av TurboLars N383
Bare et kjapt spørsmål , hva er regelen for dumpventil

?
Ikke monter dump på en bil med luftmassemåler

?

Lagt inn: 02 mar 2005, 17:15
av Lars_N289
Kan bekrefte at open dump i T8 funkar fint! Betre respons rett etter girskift enn orginalt:)
Men kva slags erfaringar folk har med open dump i T16 må nesten andre svare på.
Sjekk forreste ut svenskeforumet, der har dette problemet blitt tatt opp i ein stor tråd:)
Kanskje søke litt på dette forumet også..
Re: Regel for dump ?
Lagt inn: 02 mar 2005, 17:30
av Surbotaab N369
TurboLars N384 skrev:Bare et kjapt spørsmål , hva er regelen for dumpventil

?
Ikke monter dump på en bil med luftmassemåler

?

hei.
hvis du har en bil med mekanisk insprut (T- 8 ) så kan du godt bruke en åpen-dump ventil...(du burde kansje dette for å spare turboen....)
mens i en bil med elektronisk insprut (med LMM) så
burde du ikke bruke en åpen dump.... dette pga at den elektroniske inspruten bruker LMM`en til å beregne mengden av luft som har kommet inn i "systemet"... n hvis du slipper ut noe av denne oppmålte luften så vil motoren få for mye bensin rett etter avlastningsventilen har slyppet ut luft... ikke at dette er noe farlig, men motoren vil få for mye drivstoff og kvele seg pga dette....
får håpe jeg fikk med meg alle momentene i dette innlegget her

Lagt inn: 02 mar 2005, 17:34
av TurboLars N383
Jeg har også åpen dump i T8

. Men mener jeg har hørt så mye mas om og men osv ang. dump

.
Siden det er luftmassemåler i T16 , det er derfor det ikke går ? Ikke noe farlig , bare ville få det "bekreftet"

.
Jaja

Lagt inn: 02 mar 2005, 21:51
av Børre N17
Om det er lyden du er ute etter på bil med LH (elektronisk sprut), og det sitter original bypass valve der, er det jo bare å sette på open air filter så biler det lyd.

Kanskje ikke like mye, men hvor kult er det egentlig.
Oppgradert bypass er også en mulighet, har SP's bypass i metall (den rimeligste) på cabben, funker helt greit det, pysssjer akkurat passe syns nå jeg da. (Men så er vel ikke jeg den største RFL-hora i klubben heller...

)
Hovedsaken er jo at dumpen eller bypassen skal sørge for at trykket i røret fra turbo'n skal kunne ha "et sted å gå" når du slipper gassen og stenger gasspjeldet. Mottrykk der vil føre til at turbinen bremses, og det vil ta lengre tid å bygge opp trykk på nytt igjen etter f.eks girskifte.
En bypass vil "resirkulere" trykket og sende det inn på innsugssiden av turboen igjen. En dump slippe det ut i friluft.
Slik er det ihvertfall jeg har forstått det, men arrester meg gjerne, jeg er ingen motoringeniør!

Re: Regel for dump ?
Lagt inn: 02 mar 2005, 22:59
av alex_ander3@hotmail.com
Surbotaab (ralle) skrev:TurboLars N384 skrev:Bare et kjapt spørsmål , hva er regelen for dumpventil

?
Ikke monter dump på en bil med luftmassemåler

?

hei.
hvis du har en bil med mekanisk insprut (T- 8 ) så kan du godt bruke en åpen-dump ventil...(du burde kansje dette for å spare turboen....)
mens i en bil med elektronisk insprut (med LMM) så
burde du ikke bruke en åpen dump.... dette pga at den elektroniske inspruten bruker LMM`en til å beregne mengden av luft som har kommet inn i "systemet"... n hvis du slipper ut noe av denne oppmålte luften så vil motoren få for mye bensin rett etter avlastningsventilen har slyppet ut luft... ikke at dette er noe farlig, men motoren vil få for mye drivstoff og kvele seg pga dette....
får håpe jeg fikk med meg alle momentene i dette innlegget her

Er ikke noe problem å kjøre med dump på t16 biler har jeg erfart. kansje den går med litt feitere blanding, har ikke jeg vært borti. men det er i hvertfall ikke noe problem som jeg har fått med meg. har kamerater og gamle broderns som gikk med det..