Falsk luft? b205 går dårlig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 08 nov 2020, 17:24

Hjelle, N6 skrev:
08 nov 2020, 17:14
Ja, det blir dårlig med ladetrykk når det ser ut slik. Utfrå bilde kan eg ikkje seie om holet i staget er for stort iforhold til tappen som skal gjennom, ifall må du ha ei ny WG-klokke eller om du får taki enden på staget brukt, men det ser du når du går samla greiene. Skaff deg en ny sporring og en låsesplint, det burde du kunne skaffe på närmaste bilverksted eller rekvisitabutikk.
Takk for raskt og bra svar. Skal undersøke nærmere mtp ny spor ring Og splint(C-clips? Har vel mange navn 😅).
Den delen som henger på eksoshuset er enkel å dytte for hånd og eg kan dytte den 90 grader ca. Skal det være slikt eller kan den være gåen også? Skjønner ikke helt hvordan stangen fra wg til eksoshus fungerer på ladetrykk..🤔

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2020, 19:22

Skal være slik. Sett det sammen igjen med ny ring, så virker det nok som det skal igjen.

Armen på eksoshuset sitter i forbindelse med klaffen som åpner/stenger flowen gjennom wastegaten (kanalen som eksosen kan gå igjennom istedenfor å passere turbinen), så når armen får gå fritt som dette står wastegateklaffen åpen hele tiden. Da blir det ikke noe ladetrykk, da det ikke går nok eksos gjennom turbinen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 10 nov 2020, 16:23

Hjelle, N6 skrev:
08 nov 2020, 17:14
Ja, det blir dårlig med ladetrykk når det ser ut slik. Utfrå bilde kan eg ikkje seie om holet i staget er for stort iforhold til tappen som skal gjennom, ifall må du ha ei ny WG-klokke eller om du får taki enden på staget brukt, men det ser du når du går samla greiene. Skaff deg en ny sporring og en låsesplint, det burde du kunne skaffe på närmaste bilverksted eller rekvisitabutikk.
Måtte vri stangen en runde mot venstre for å gjøre den lengre for å klare å få den innpå tappen på eksoshuset. Regner med eg ikke taper/vinner mer enn 1psi pga dette og kan leve med det. Stangen som går ut av wg står noe skrått nedover. Kan det være korrekt?Legger ved bilde av hvor langt over eksoshus tappen at Stangen står når den er umontert og montert.


Bilde

Bilde

Kjøpte meg en turbo trykk måler og et T stykke og lurer på hvor det er best å koble trykkmåleren til? Prøvde meg på 4mm slangen fra dumpventil men den var uenig 😂 Er alle 4mm slangene som går ut fra spjeldhuset en mulighet?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 nov 2020, 19:51

Men å korte stonga aukar du grunntrykket, og motsett.
Der eg har inntrykk av er den mest korrekte plassen å kople inn turbotrykksmålar på T7 er på den korte stangen mellom innsug og BTR.
Ellers, om det er GLT du skal kontrollere er det like bra å ta av slangen som går til wastegateklokka, kople på en ny slangebit som går til manometer/tt-målar og vidare derifrå til ei pumpe som gjer at du kan skape overtrykk. Når du ser stonga byrjar röre seg les du av trykket, og då veit du grunnladetrykket.
Å justere GLT til korrekt verdi (0.4 bar)er iaf noko eg ville gjordt för vidare feilsöking.

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 25 nov 2020, 14:20

Sånn waste gate stangen er montert nå, så går den litt skrått nedover for å kunne gå innpå tappen på eksos huset. Den skraper såvidt ani noe stål pga det. Og jeg drog waste gate stangen helt ut (som når den får trykk) for å kunne montere den. Dette må da være feil? Mistenker at tappen på eksoshuset skal stå oppe og ikke nede som vist på bilde i min forrige post rett over denne, for da trenger jeg ikke bøye stangen, men den går bare rundt 90 grader og vil ikke stå oppe.. Og stangen skal vel ikke måtte drages ut av wastegate hus med makt for å montere den, for da kan den ikke dyttes lenger ut? Den skal vel bare hektes lett innpå? Tenker noen har justert den en gang i tiden. Stangen har hoppet av for mange år siden uten at forrige eier har tenkt over det.
Prøvde forresten å starte bilen for en uke siden etter jeg hadde montert T stykke på slangen til bensintrykk regulator for å måle turbo trykk. Lagde visst klem på slangen til turbo trykk måler og plutselig kom det røyk og bensin lukt fra motor rom så jeg stengte den med en gang.. ikke gjort noe siden

Svar