Falsk luft? b205 går dårlig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 13 okt 2020, 21:29

Hei. Kjøpte en 9-5 2000 mod med 2.0t i helgen. Bilen gikk dårlig og hadde noen råtne vakuum slanger som går til innsug/veivhus ventilasjon, og den gikk bedre etter de ble byttet.. Men den går enda ikke helt skikkelig så mistenker falsk luft.
På slangen som går til turbo som avbildet, er det et hull som fører videre til slangen mot dump/resirkventil. I slange festet er det en o-ring som tetter, hvor får jeg tak i den/hva er målene på o ringen?
Bilde

Hører også at det kan være en ventil i dumpen som kan lekke, hvordan går jeg frem med å ordne det? Link til del?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 okt 2020, 22:05

Det skal va en o-ring i forgreininga midt på cobraen ja. Den får du handla hjå Saab-forhandlaren din med delenummer 7987415 evt https://www.maptunparts.se/motordelar/p ... 3-9-5.html
Avlastningsventilen er en heil komponent om du har en originalventil, er den gåen er det bytte av heile ventilen som gjeld. Samme der, Saab-forhandlaren din eller evt Maptun eller Speedparts. Saab.art 4441895 burde gjere slik at du finn den hjå begge med eit sök.
Ellers kan http://mgmotor.no/mekketips-9-5.aspx vere verdt eit besök for tips til å finne luftlekasjer.

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 14 okt 2020, 11:08

Hjelle, N6 skrev:
13 okt 2020, 22:05
Det skal va en o-ring i forgreininga midt på cobraen ja. Den får du handla hjå Saab-forhandlaren din med delenummer 7987415 evt
Vet du dimensjonene på o-ringen? Finner det ikke på nettet og får ikke målt den på en stund 🤦🏻‍♂️ Svimlende frakt priser var det også Fra Sverige, holder vel å kjøpe en på Biltema med lik dimensjon?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 okt 2020, 16:39

Har desverre ikkje noko dimensjonar på den. Men mitt inntrykk er at det er sjeldan det lek frå den ringen med anna det er feil ved montasje som gjer at en riv ringen.
Du skriv ingenting om kvar du befinn deg i landet, men oppfordrar deg til å handle ringen hjå den lokale Saab-verkstaden din, dei kan skaffe alle Saabdeler som er å få via Orio (td. Saab Parts) Då får du det ordentlig og prisane dei har er longt ifrå avskrekkande.
Liste over aktuelle forhandlarar/verksted finn du her: https://saabparts.com/international/find-a-dealer/
"Min" forhandlar brukar å sende med post eller budbil med ilagt faktura om eg ikkje kan hente personleg. Ring å sjekk opp kva muligheiter som finns om du bur eit stykke vekk, kan også vere greit å sjekke at dei har delen på lager lokal, om ikkje får dei fleste verksteda delen på eit par dagar.

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 14 okt 2020, 20:20

Hjelle, N6 skrev:
14 okt 2020, 16:39
Har desverre ikkje noko dimensjonar på den. Men mitt inntrykk er at det er sjeldan det lek frå den ringen med anna det er feil ved montasje som gjer at en riv ringen.
Tenkte bare å bytte mesteparten av rimelige innsugs slanger for å utelukke de. Mye er morkent og har sikkert stått på i 20+ år:) Har ikke demontert slangen enda, bare kjenner at det er veldig mye bevegelse i koblingen når jeg lirker på resirk slange.
Fant meg en saab forhandler i nærheten nå, i bergen. Takk for tips :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 okt 2020, 22:51

Ja der er forholdsvis mykje bevegelse når du har av röret frå slangen ved avlastningsventilen, men det er dermed ikkje sagt det er lekk. Men visst, den er billig å bytte om du har den for handla. Er den og 4mm luftslangane som er billigast å bytte... Men lönner seg å fram systematisk slik som guiden til MG Motor viser. 4mm slangane som går ut frå magnetventil på torpedovegg samt den korte mellom innsug og bensintrykksregulator er grei å bytte uansett, dei er sormegel pil rotne. Ellers kan det vere verdt å sjekke ventilane på EVAP-systemet http://mgmotor.no/mekketips-9-5/enveisv ... -evap.aspx ikkje uvanlig at ventilane er lekk. Og ikkje minst slangereduksjonane, dei kan vere pil rotne på samme måte som 4mm slangane (sjå figur 4 på linken), sit en framme ved slangepakken frå fremre magnetventil og en bak ved spjellhuset.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Trope » 18 okt 2020, 12:16

Har en 2004 og 2000 som delebiler stående hvis du trenger deler

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 18 okt 2020, 19:10

Trope skrev:
18 okt 2020, 12:16
Har en 2004 og 2000 som delebiler stående hvis du trenger deler
Takk for det, du hører sikkert fra meg 😊

Hjelle, N6 skrev:
14 okt 2020, 22:51
Ja der er forholdsvis mykje bevegelse når du har av röret
Prøvde meg på den fremgangsmåten på mgmotor og fant noen dårlige slanger, blandt annet en som går inn på magnrtventil for turbotrykk. Og en som går inn på spjeldhuset.
Knakk også festet på en enveisveisventil på bildet her (Lilla på bildet), vet noen hva delenr er på den? Og hva den går til?
Ser også t det er en slange som går ut av topplokket (grønn på bildet). Denne er røket, og eg ser ikke hva den evt skal gå til. Det kommer raske trykk med luft ut slangen når motoren går på tomgang. Noen som hva den går til/gjør? Slangen som går til Lilla kommer de samme åpning På topplokket forresten.

Bilde

Og denne vakuum/luft slangen Går inn på Spjeldhuset og komme fra venstre side av motor rommet. Hvilken størrelse har Den slangen? Avbildet her

Bilde

Blir mye mas fremover fra meg her merker jeg 😂 haha. Sender bilen på EU snart, og er det ikke for mye tull skal bilen få mye kos og stell.
Tips til motor og gir olje mottas gjerne også 😊

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2020, 06:08

Ikke rart den der går dårlig... de som er markert med grønt og lilla er veivhusventilasjon, og her dras det massive mengder falsk luft. Går denne gjennom EU med korrekte avgassverdier så har du flaks, det er også skadelig for motoren å gå uten fungerende veivhusventilasjon over tid.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 9-5-98-03/
Motorolje og girolje kjøper du også hos f eks speedparts, de har original olje til en billig penge.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja ... 65557.html

https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja ... 65290.html

Slangen til EVAP-systemet er vel 10 mm. Jeg pleier å skjøte inn en 8mm slange. EVAP-slangen er et stivt plastrør med gummi tredd utenpå for beskyttelse. Jeg pleier å tre en slange utenpå plastrøret, den er så fleksibel at det går selv om den er for trang. Da passer det videre med en ventil som skjøtes rett inn på gummibiten bak på spjeldhuset. Den defekte ventilen lar jeg sitte, synes det er for mye jobb å skifte den ut. Du får måle litt og finne en god og enkel løsning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 21 okt 2020, 18:33

Ingvar N629 skrev:
19 okt 2020, 06:08
Ikke rart den der går dårlig... de som er markert med grønt og lilla er veivhusventilasjon, og her dras det massive mengder falsk luft. Går denne gjennom EU med korrekte avgassverdier så har du flaks, det er også skadelig for motoren å gå uten fungerende veivhusventilasjon over tid.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 9-5-98-03/
Motorolje og girolje kjøper du også hos f eks speedparts, de har original olje til en billig penge.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja ... 65557.html

https://shop.speedparts.se/sv/prod/olja ... 65290.html

Slangen til EVAP-systemet er vel 10 mm. Jeg pleier å skjøte inn en 8mm slange. EVAP-slangen er et stivt plastrør med gummi tredd utenpå for beskyttelse. Jeg pleier å tre en slange utenpå plastrøret, den er så fleksibel at det går selv om den er for trang. Da passer det videre med en ventil som skjøtes rett inn på gummibiten bak på spjeldhuset. Den defekte ventilen lar jeg sitte, synes det er for mye jobb å skifte den ut. Du får måle litt og finne en god og enkel løsning.
Takk for kjempebra svar. Har lest meg opp på det nå og skal bestille inn deler.
Regner med turbo trykket er justert via magnetventilen/hjernen. Har tidligere brukt en egen pysventil ( https://bcb.no/pys-ventil-turbotrykk-ju ... n-kvalitet ) til å justere trykk på en 940 turbo. Vil trykket justere seg selv via programmering/tuning eller må det justeres manuelt? Mulig å bypasse de slangene ved magnet ventil og heller bruke pysventil?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2020, 20:11

Du kan IKKE bruke pysventil på denne, den er for smart og vil lukke gasspjeldet og sette feilkode. Dessuten vil du begrense funksjonen til motoren elektroniske «sikkerhetsnett».

Få heller programmert om styreenheten din, det blir en helt annen bil å kjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 07 nov 2020, 22:08

Ingvar N629 skrev:
21 okt 2020, 20:11
Du kan IKKE bruke pysventil på denne, den er for smart og vil lukke gasspjeldet og sette feilkode. Dessuten vil du begrense funksjonen til motoren elektroniske «sikkerhetsnett».

Få heller programmert om styreenheten din, det blir en helt annen bil å kjøre.
Har montert slangene til veivhusventilasjonen og jeg merker ingen fjusking eller ujevn kurve på bilen nå samt at den trekker bedre.
Men jeg mistenker at turboen ikke lader skikkelig. Vi prøvde å holde på det myke trykkrøret som går ut fra intercooler til dumpventil slangen mens vi ruste motoren, og da krymper slangen sammen istedetfor å ekspandere. Er det tegn på at turbo ikke fungerer, og at motoren suger mer luft enn turbo klarer å levere? Skal demontere kobra og kjenne på turbinen om det er slark imorgen kveld.
Bilen er 1515kg manuel med 150 turbo hk, men trekker cirka likt som min V70 D2 116hk med automat på 1500kg. Og det skjer lite før saaben når 4500rpm.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Ingvar N629 » 07 nov 2020, 22:39

Du får ikke trykk fra turboen uten å belaste motoren, så den testen der sier ikke noe.

Sjekk EVAP-ventilene og staget til wastegaten hvis du ikke får noe ladetrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab93
Innlegg: 14
Registrert: 13 okt 2020, 20:15
Navn: Chris

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av saab93 » 08 nov 2020, 16:45

Ingvar N629 skrev:
07 nov 2020, 22:39
Du får ikke trykk fra turboen uten å belaste motoren, så den testen der sier ikke noe.

Sjekk EVAP-ventilene og staget til wastegaten hvis du ikke får noe ladetrykk.
Sjekket staget fra wastegate. Ser ut som det har hoppet av fra en ting på eksos huset.
Legger ved bilde. Kan dette være grunn til at den ikke lader? Hvordan skal den stå montert? Ødelagt, må ha ny turbo?

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Falsk luft? b205 går dårlig

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 nov 2020, 17:14

Ja, det blir dårlig med ladetrykk når det ser ut slik. Utfrå bilde kan eg ikkje seie om holet i staget er for stort iforhold til tappen som skal gjennom, ifall må du ha ei ny WG-klokke eller om du får taki enden på staget brukt, men det ser du når du går samla greiene. Skaff deg en ny sporring og en låsesplint, det burde du kunne skaffe på närmaste bilverksted eller rekvisitabutikk.

Svar