SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 13 nov 2020, 11:36

Landmann skrev:
12 nov 2020, 22:24
AndreE skrev:
12 nov 2020, 20:14
[...]

Jeg undrer også litt på termostaten min ettersom den ikke viser at motor blir skikkelig varm selv på lengre turer, så kanskje den er moden for utskift?

[...]
Den letteste termostatkontrollen er å kjøre slik at motoren blir varm. Dersom du så på turen slipper bilen ned en lengre bakke og nåla for kjølevæsketemperatur faller ned/synker så er det en klar indikasjon på en termostat, som ikke regulerer/stenger når nedkjølt kjølevæske kommer mot termostaten.

Ved oppstart på kald motor skal det ta relativt lang tid før øvre radiatorslange blir varm. Termostaten skal åpne ved f.eks 87 grader. En termostat, som står helt åpen, bidrar til at øvre radiatorslange blir fort varm.
Takk for tipset om denne kontrollen.
Jeg gjorde forøvrig denne testen uvitende da bilen begynte å streike. Da hadde jeg vært på langtur og merket at nåla var på den kalde siden, og tenkte over at den av og til falt nedover. Jeg koblet derimot ikke selv at dette var i nedoverbakker.
Jeg skal få testet dette en gang til for å være sikker.

Redigert:

Jeg tenker å få begynt på rensing av EGR-ventil snarest. Jeg finner litt ulike tips rundt om. Noen tar av hele EGR ventilen, mens andre bare tar av det plast-dekselet og vasker den lille armen som går frem og tilbake. Hva anbefales? Dersom man tar av hele ventilen, må O-ringen(93172881) også skiftes?

Jeg tenker også få skiftet ut vakuumslanger dersom EGR-rens ikke har effekt, har noen linker til gode slanger som anbefales? :worship:
Takk igjen!

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 15 nov 2020, 18:02

Oppdatering:

Da har jeg fått tatt ut og vasket EGR-ventilen, den var rimelig full av sot/karbon :D
Bilde

Gikk rimelig greit å få den ut samt relativt enkelt å få den ren og pen.
Jeg la merke til at gummien rundt den elektriske koblingen var noe smeltet, men jeg usikker på hva som har forårsaket dette.
Bilen startet umiddelbart når den var satt inn igjen, og føltes mer kvikk og rask men trolig noe placebo effekt der.

Skal få lest av koder igjen, forhåpentligvis er P0400 borte og kanskje P1149 som følge om jeg er heldig :roll:

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 29 nov 2020, 19:41

Oppdatering:

Bilen har nå vært på en liten langtur(800km) og gikk veldig fint. Ingen tegn til motorlamper! :D
Problemet med thermostaten står fremdeles, nåla er aldri i nærheten av horisontal, og går veldig fort ned
igjen mot kald.

Hvor stor konsekvens er det å kjøre med ødelagt thermostat? Er dette noe som bør fikses ASAP?

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Mickey1500 » 07 des 2020, 01:43

Så vidt jeg vet skal det ikke være noen krise og kjøke med lav temperatur. Men om det blir motsatt må du stoppe med en gang.. Men problemet er vel at bilen bruker en del mer drivstoff da den aldri kommer i driftstemperatur, og kan få problemer med kald kupé.. Men ellers skal det vel ikke være farlig å kjøre med...
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Ingvar N629 » 07 des 2020, 07:40

Motorslitasjen blir mye høyere når den går for kaldt da klaringer mellom delene i motoren er for store når motoren ikke har rett driftstemperatur, samt at mye drit fra forbrenningen som lekker forbi ringene og bl a danner syrer i olja ikke fordamper og ledes ut med veivhusventilasjonen, men blir i olja.
Ellers går forbruket opp, ja.
Bytt termostat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 28 des 2020, 14:48

Mickey1500 skrev:
07 des 2020, 01:43
Så vidt jeg vet skal det ikke være noen krise og kjøke med lav temperatur. Men om det blir motsatt må du stoppe med en gang.. Men problemet er vel at bilen bruker en del mer drivstoff da den aldri kommer i driftstemperatur, og kan få problemer med kald kupé.. Men ellers skal det vel ikke være farlig å kjøre med...
Ingvar N629 skrev:
07 des 2020, 07:40
Motorslitasjen blir mye høyere når den går for kaldt da klaringer mellom delene i motoren er for store når motoren ikke har rett driftstemperatur, samt at mye drit fra forbrenningen som lekker forbi ringene og bl a danner syrer i olja ikke fordamper og ledes ut med veivhusventilasjonen, men blir i olja.
Ellers går forbruket opp, ja.
Bytt termostat.
Tusen takk for svar nok en gang dere! Den gamle thermostaten er nå skrudd ut og satser på den nye kommer i morgen!

Videre tok jeg en kikk på Ingvar sine "mekketips for 9-5", men jeg kan ikke finne de EVAP-ventilene som er nevnt, vet dere om disse ikke er til stede på min modell/motor?

Jeg finner følgende slange som jeg tror er der det beskrives men jeg ser ingen ventil. Jeg ser et stykke som ser ut til å være skøytet (rød ring), er det her ventilen egentlig skal være? Slangen ser ut til å gå opp til servo-reservoaret samt bak motor et sted.

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Ingvar N629 » 28 des 2020, 16:53

De tipsene gjelder Saabmotorer, dvs bensin med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 28 des 2020, 17:17

Ingvar N629 skrev:
28 des 2020, 16:53
De tipsene gjelder Saabmotorer, dvs bensin med turbo.
Da forklarer det i så fall alt, takk for hjelpen! :)

AndreE
Innlegg: 20
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av AndreE » 01 jan 2021, 23:21

Da har bilen fått seg ny termostat og ting oppfører seg helt etter boken igjen, jippi! =D>

Neste stopp tenker jeg blir vakuumslanger. Noen som har tips til annet vedlikehold jeg kan gjøre på denne motoren? Forsøker å være litt proaktiv denne runden fremfor å vente på at noe går galt.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jan 2021, 07:50

Når du bytter vakuumslanger, bytt til silikonslanger og ikke gummi. Mye bedre holdbarhet. På denne motoren er det mye som styres av vakuum så vil tro du trenger ca 3m med slange. https://shop.speedparts.se/sv/prod/univ ... uum-1.html

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8298
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2021, 12:06

Et tips om du kun skal handle slangar og ikkje noko anna er å handle her: https://www.do88.no/no/artiklar/vakumsl ... t-4mm.html
Slange av topp kvalitet og prisane er inkl. mva og tollgebyr slik at en slepp ekstra kostnadar med det.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Svar