SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Moderator: Moderatorer
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Takk for tipset om denne kontrollen.Landmann skrev: ↑12 nov 2020, 22:24Den letteste termostatkontrollen er å kjøre slik at motoren blir varm. Dersom du så på turen slipper bilen ned en lengre bakke og nåla for kjølevæsketemperatur faller ned/synker så er det en klar indikasjon på en termostat, som ikke regulerer/stenger når nedkjølt kjølevæske kommer mot termostaten.
Ved oppstart på kald motor skal det ta relativt lang tid før øvre radiatorslange blir varm. Termostaten skal åpne ved f.eks 87 grader. En termostat, som står helt åpen, bidrar til at øvre radiatorslange blir fort varm.
Jeg gjorde forøvrig denne testen uvitende da bilen begynte å streike. Da hadde jeg vært på langtur og merket at nåla var på den kalde siden, og tenkte over at den av og til falt nedover. Jeg koblet derimot ikke selv at dette var i nedoverbakker.
Jeg skal få testet dette en gang til for å være sikker.
Redigert:
Jeg tenker å få begynt på rensing av EGR-ventil snarest. Jeg finner litt ulike tips rundt om. Noen tar av hele EGR ventilen, mens andre bare tar av det plast-dekselet og vasker den lille armen som går frem og tilbake. Hva anbefales? Dersom man tar av hele ventilen, må O-ringen(93172881) også skiftes?
Jeg tenker også få skiftet ut vakuumslanger dersom EGR-rens ikke har effekt, har noen linker til gode slanger som anbefales?

Takk igjen!
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Oppdatering:
Da har jeg fått tatt ut og vasket EGR-ventilen, den var rimelig full av sot/karbon

Gikk rimelig greit å få den ut samt relativt enkelt å få den ren og pen.
Jeg la merke til at gummien rundt den elektriske koblingen var noe smeltet, men jeg usikker på hva som har forårsaket dette.
Bilen startet umiddelbart når den var satt inn igjen, og føltes mer kvikk og rask men trolig noe placebo effekt der.
Skal få lest av koder igjen, forhåpentligvis er P0400 borte og kanskje P1149 som følge om jeg er heldig
Da har jeg fått tatt ut og vasket EGR-ventilen, den var rimelig full av sot/karbon


Gikk rimelig greit å få den ut samt relativt enkelt å få den ren og pen.
Jeg la merke til at gummien rundt den elektriske koblingen var noe smeltet, men jeg usikker på hva som har forårsaket dette.
Bilen startet umiddelbart når den var satt inn igjen, og føltes mer kvikk og rask men trolig noe placebo effekt der.
Skal få lest av koder igjen, forhåpentligvis er P0400 borte og kanskje P1149 som følge om jeg er heldig

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Oppdatering:
Bilen har nå vært på en liten langtur(800km) og gikk veldig fint. Ingen tegn til motorlamper!
Problemet med thermostaten står fremdeles, nåla er aldri i nærheten av horisontal, og går veldig fort ned
igjen mot kald.
Hvor stor konsekvens er det å kjøre med ødelagt thermostat? Er dette noe som bør fikses ASAP?
Bilen har nå vært på en liten langtur(800km) og gikk veldig fint. Ingen tegn til motorlamper!

Problemet med thermostaten står fremdeles, nåla er aldri i nærheten av horisontal, og går veldig fort ned
igjen mot kald.
Hvor stor konsekvens er det å kjøre med ødelagt thermostat? Er dette noe som bør fikses ASAP?
- Mickey1500
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 14 des 2015, 07:46
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Så vidt jeg vet skal det ikke være noen krise og kjøke med lav temperatur. Men om det blir motsatt må du stoppe med en gang.. Men problemet er vel at bilen bruker en del mer drivstoff da den aldri kommer i driftstemperatur, og kan få problemer med kald kupé.. Men ellers skal det vel ikke være farlig å kjøre med...
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12824
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Motorslitasjen blir mye høyere når den går for kaldt da klaringer mellom delene i motoren er for store når motoren ikke har rett driftstemperatur, samt at mye drit fra forbrenningen som lekker forbi ringene og bl a danner syrer i olja ikke fordamper og ledes ut med veivhusventilasjonen, men blir i olja.
Ellers går forbruket opp, ja.
Bytt termostat.
Ellers går forbruket opp, ja.
Bytt termostat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Mickey1500 skrev: ↑07 des 2020, 01:43Så vidt jeg vet skal det ikke være noen krise og kjøke med lav temperatur. Men om det blir motsatt må du stoppe med en gang.. Men problemet er vel at bilen bruker en del mer drivstoff da den aldri kommer i driftstemperatur, og kan få problemer med kald kupé.. Men ellers skal det vel ikke være farlig å kjøre med...
Tusen takk for svar nok en gang dere! Den gamle thermostaten er nå skrudd ut og satser på den nye kommer i morgen!Ingvar N629 skrev: ↑07 des 2020, 07:40Motorslitasjen blir mye høyere når den går for kaldt da klaringer mellom delene i motoren er for store når motoren ikke har rett driftstemperatur, samt at mye drit fra forbrenningen som lekker forbi ringene og bl a danner syrer i olja ikke fordamper og ledes ut med veivhusventilasjonen, men blir i olja.
Ellers går forbruket opp, ja.
Bytt termostat.
Videre tok jeg en kikk på Ingvar sine "mekketips for 9-5", men jeg kan ikke finne de EVAP-ventilene som er nevnt, vet dere om disse ikke er til stede på min modell/motor?
Jeg finner følgende slange som jeg tror er der det beskrives men jeg ser ingen ventil. Jeg ser et stykke som ser ut til å være skøytet (rød ring), er det her ventilen egentlig skal være? Slangen ser ut til å gå opp til servo-reservoaret samt bak motor et sted.


- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12824
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
De tipsene gjelder Saabmotorer, dvs bensin med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Da forklarer det i så fall alt, takk for hjelpen!

Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Da har bilen fått seg ny termostat og ting oppfører seg helt etter boken igjen, jippi!
Neste stopp tenker jeg blir vakuumslanger. Noen som har tips til annet vedlikehold jeg kan gjøre på denne motoren? Forsøker å være litt proaktiv denne runden fremfor å vente på at noe går galt.

Neste stopp tenker jeg blir vakuumslanger. Noen som har tips til annet vedlikehold jeg kan gjøre på denne motoren? Forsøker å være litt proaktiv denne runden fremfor å vente på at noe går galt.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Når du bytter vakuumslanger, bytt til silikonslanger og ikke gummi. Mye bedre holdbarhet. På denne motoren er det mye som styres av vakuum så vil tro du trenger ca 3m med slange. https://shop.speedparts.se/sv/prod/univ ... uum-1.html
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8298
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: SAAB 9-5 2003, motorlampe og lite kraft
Et tips om du kun skal handle slangar og ikkje noko anna er å handle her: https://www.do88.no/no/artiklar/vakumsl ... t-4mm.html
Slange av topp kvalitet og prisane er inkl. mva og tollgebyr slik at en slepp ekstra kostnadar med det.
Slange av topp kvalitet og prisane er inkl. mva og tollgebyr slik at en slepp ekstra kostnadar med det.