Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Knappertappen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Legg inn
av Knappertappen » 19 nov 2020, 18:19
Hei og hjelp!!!
Saab 93. 2008 mod. 1,9 tid 150 hk. Bilen går egentlig veldig rent og fint, men pådraget er litt dårlig. Tok opp for å titte inn i spjeldhuset (gasspjeldet) Det står åpent hele tiden!

Ikke antydning til bevegelse ved gasspådrag.
Noen tips???????
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
-
Knappertappen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Legg inn
av Knappertappen » 21 nov 2020, 13:42
SveinOlavKnapperholen skrev:Hei og hjelp!!!
Saab 93. 2008 mod. 1,9 tid 150 hk. Bilen går egentlig veldig rent og fint, men pådraget er litt dårlig. Tok opp for å titte inn i spjeldhuset (gasspjeldet) Det står åpent hele tiden!

Ikke antydning til bevegelse ved gasspådrag.
Noen tips???????
Posisjonen på spjeldet er den samme om bilen er i gang eller tenning er avskrudd.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
-
Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kato » 21 nov 2020, 14:17
Om du har mistanker om at problemet ligger der, er det dedikert 4 feilkoder ifm. spjeldhuset og da er vel kanskje utlesing av ev. slike et første steg å ta?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Knappertappen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Legg inn
av Knappertappen » 21 nov 2020, 15:04
Kato skrev:Om du har mistanker om at problemet ligger der, er det dedikert 4 feilkoder ifm. spjeldhuset og da er vel kanskje utlesing av ev. slike et første steg å ta?
Det har du helt rett i! Men håper på at noen som vet hvordan det skal bevege seg svarer.
Er det åpent eller lukket når tenning er av?
Åpner det seg når man starter?
Beveger det seg med gasspedalen?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 nov 2020, 19:49
På en diesel så er det jo ofte ikke gasspjeld i det hele tatt, så at det står åpent uavhengig av pådrag med ubelastet motor høres da normalt ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
ulysses
- Innlegg: 26
- Registrert: 16 okt 2012, 00:14
- Medlemsnummer: N2878
- Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
- Sted: Oslo, Bislet
Legg inn
av ulysses » 21 nov 2020, 21:11
SveinOlavKnapperholen skrev:Kato skrev:Om du har mistanker om at problemet ligger der, er det dedikert 4 feilkoder ifm. spjeldhuset og da er vel kanskje utlesing av ev. slike et første steg å ta?
Det har du helt rett i! Men håper på at noen som vet hvordan det skal bevege seg svarer.
Er det åpent eller lukket når tenning er av?
Åpner det seg når man starter?
Beveger det seg med gasspedalen?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Skiftet dette på en Z19DT for noen år siden etter at jeg fikk en feilkode. Mener at det stort sett står åpent, men at det lukker når du stenger av motoren. Deretter returnerer det til åpent.
Dårlig pådrag skyldes nok helt andre ting. Hadde spjeldhuset stått lukket hele tiden kunne det vært noe, men hovedfunksjonen er nok primært ift å stoppe motoren.
Har du tatt ut spjeldhuset og sett hvor mye gunk som er i innsuget? Har planer om å rense mitt på Z19DTH, men det er en litt større jobb. Må av med masse rart for å komme til.
-
Knappertappen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Legg inn
av Knappertappen » 21 nov 2020, 21:50
Der samler det seg mye snadder ja! Gjorde den jobben i sommer. Blokkerte virvelspjeldene med det samme jeg hadde det av.
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 22 nov 2020, 08:20
Begynnende dårlig drag kan også være tegn på at DPF begynner å gå tett.
Så blir det gradvis verre.
"Alt" fra totakt til turbo