1.8t 03 mod brudd registerkjede?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

1.8t 03 mod brudd registerkjede?

Legg inn av hihovda » 17 feb 2021, 19:08

Her om dagen stoppet saaben vår. Trodde først den var bensintom, men siden den ikke ville starte satte vi den på verksted da vi antok kanskje bensinpumpa var gåen. Nå meldte verkstedet at de frykter registerkjedebrudd. Kamaksling går ikke rundt og det er null kompresjon når de forsøker å starte den.

Jeg har skiftet olje hvert år og ellers behandlet den pent. Den er gått over 230' men har ikke opplevd noe som tilsier at kjede var dårlig.

Noen andre som vært borti lignende?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1.8t 03 mod brudd registerkjede?

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2021, 22:14

Hvordan kan de vite at kammene ikke går rundt, uten å VITE at kamkjedet er gåent? Ser du det ene, ser du det andre, og det er ingen sensor på noen av kammene.
Skal de måle komp på denne, må de følge rett prosedyre, da det er elektronisk spjeldhus.

Det er ikke vanlig at kamkjedet ryker på disse, tvert imot. Det som derimot ikke er uvanlig, er at sleiden ved strammeren til balansekjedet ryker. Dersom dette fører til at balansekjedet hopper av, så kan det ta med seg registerkjedet. Så det er slett ikke helt usannsynlig, men jeg har sett så utrolig mye rart i fbm feilsøking på verksted, at det er verdt å stille noen kontrollspørsmål.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: 1.8t 03 mod brudd registerkjede?

Legg inn av hihovda » 18 feb 2021, 10:55

Ingvar N629 skrev:
17 feb 2021, 22:14
Hvordan kan de vite at kammene ikke går rundt, uten å VITE at kamkjedet er gåent? Ser du det ene, ser du det andre, og det er ingen sensor på noen av kammene.
Skal de måle komp på denne, må de følge rett prosedyre, da det er elektronisk spjeldhus.

Det er ikke vanlig at kamkjedet ryker på disse, tvert imot. Det som derimot ikke er uvanlig, er at sleiden ved strammeren til balansekjedet ryker. Dersom dette fører til at balansekjedet hopper av, så kan det ta med seg registerkjedet. Så det er slett ikke helt usannsynlig, men jeg har sett så utrolig mye rart i fbm feilsøking på verksted, at det er verdt å stille noen kontrollspørsmål.
Skal høre litt med dem, men dette er erfarne og ærlige karer, som jeg har brukt en del før.

Ellers, om motor er gåen, er det en stor og vanskelig (les: dyr) jobb å bytte motor?

Svar