Side 1 av 2

Kjøling og900

Lagt inn: 03 mar 2005, 23:13
av Eirik N396
eller egentlig ikke. det virker bare som om den ikke kan være annet enn vrang! :-x det gjelder min nå ganske velkjente 900i -88. jeg har ikke tømt i nok frostvæske(dum som jeg er!) derfor var vannet frøset i morges, og jeg så ikke dette før jeg var godt halvveis til skolen.. derfor snudde jeg ikke. motorenvarmen var vel så vidt oppe på maksimum til slutt. senere kjørte jeg hjem, og det gikk ganske greit, motoren holdt seg faktisk på en litt lavere temperatur(kanskje fordi jeg holdt mye høyere fart hjemover, og den fikk masse frisk luft inn?) så fylte jeg på vann og masse frostvæske. lot motoren svive litt, og oppdaget at motoren så ut til å ha en usedvanlig lav temperatur.. nåla steg maks en halv cm opp, da den hadde svevet 5-10minutter. senere kjørte jeg ut en tur, og jeg gikk ut fra at alt var i orden, men:
motoren ble jo aldri så varm som den pleier(fordi isen drev og smeltet eller fordi føleren er ødelagt?) dessuten oppdaget jeg til min forferdelse at når jeg hadde kjørt i ca et minutt, virket det som motoren ville stoppe, hver gang jeg ga gass.. altså, med en gang jeg gir gass synker turtallet en del, og bilen bremser jo da, naturligvis.. etter ca 1sekund drar motoren omtrent som den skal.. håper jeg kan kjøre med bilen, for det blir jeg fint nødt til i morgen :? hva i all verden er galt med saaben min? noe galt med blandingen? eller har noe gått galt da motoren ble så varm? jeg vet ikke, men håper noen vet! :) jeg trenger svar!

Lagt inn: 04 mar 2005, 00:08
av Tor N12
Du får tine opp bilen ordentlig og lufte kjølesystemet.
Det er desverre ganske stor mulighet for at du har blåst topp-pakningen men vi får krysse fingrene for at det ikke har skjedd...

Uansett så vil du kunne oppleve at tempnåla står mye lavere en vanlig (selv om motoren koker) hvis det er luft i systemet... Da står tempføleren og måler i løse lufta uten å nå ned i kjøleveska...
Snakker desverre av erfaring :-x

Lagt inn: 04 mar 2005, 00:38
av knut N458
Huff. Men det kan jo også bare være termostaten som er frosset i stykker. Står den litt åpen blir det jo ikke særlig varme i vinterkulda.

Lagt inn: 04 mar 2005, 01:59
av Ole-P-N154
Skjæveland,

"skitbil" skriver du. Men du beskriver jo problemet godt nok til å innse at overskriften skulle vært "skitgutt". :wink: :D

Lagt inn: 04 mar 2005, 02:17
av Saab900STCR
Husk å checka så att toppen är ordentligt plan om du ska byta topplockspackning, dom topparna har en tendens att slå sig. :?
Hoppas det går bra med bilen!!


Mvh Anders

Lagt inn: 04 mar 2005, 11:34
av Eirik N396
her kommer en foreløpig oppdatering:
i morges var bilen akkurat lik som i går. når jeg ga mer gass, føltes det som om noe drev og bremset. med en gang akselerte den ikke, men holdt den samme farten. bilen drog også dårligere enn tidligere :? nå er jeg nettopp kommet hjem fra en kort skoledag, og jeg lot bilen stå å svive i 5 minutter, mens jeg selv gikk over alle kjølevæskeslanger og klemte på dem for å se om noe virket som det var frøset fortsatt. radiatoren og alle slangene var alle varme, så jeg tviler på at noe var frøset. også i dag har bilen holdt lav temperatur, og vannet var bare så vidt lunket :eek: og varmeapparatet varmet lite. da bilen hadde stått her hjemme og svevet, mens jeg tittet på slangene, så jeg at motorvarmen hadde steget. så jeg tok en liten tur til, og bilen virket helt i orden! :) og etter en kort stund sank temperaturen igjen, men bilen var fortsatt like god! så nå er jeg spent på å se hvordan den oppfører seg når motoren blir helt kald igjen.

Ole-P: du har helt rett! :oops:

Lagt inn: 04 mar 2005, 11:50
av Tor N12
Har du luftet kjølesystemet enda? Det bør du gjøre...

Lagt inn: 04 mar 2005, 12:18
av Eirik N396
TT skrev:Har du luftet kjølesystemet enda? Det bør du gjøre...
for å være helt ærlig, vet jeg ikke helt hvordan dette gjøres. skal jeg tappe ut alt, og fylle på nytt? eller? fordi det skule vel ordne seg ved å la motoren stå å svive en stund med lokket på tanken for kjølevæsken av?

Lagt inn: 04 mar 2005, 12:42
av Tor N12
Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..

Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?

Lagt inn: 04 mar 2005, 12:46
av Eirik N396
kun lufta vil slippe ut? så jeg fyller ikke gårdsrommet med kjølevæske? jeg vet desverre ikke hvor termostathuset er.. men jeg finner vel beskrevet i saab-handboken hvordan det skal gjøres tenker jeg! :)

Lagt inn: 04 mar 2005, 12:52
av Tor N12
Kommer litt veske men ikke noe å snakke om... Når du ser at det kommer bare veske ut, da er all lufta ute og du kan lukke nippelen.

Lagt inn: 04 mar 2005, 12:57
av Eirik N396
skal ut å prøve med en gang! :D

Lagt inn: 04 mar 2005, 18:59
av skilpaddaN287
Høres egentlig ut som termostaten har tatt kvelden. Byttet nettopp på caben, den hadde samme symptomer. Kjøpte termostat hos SAAB for 164kr med pakning.

Lagt inn: 05 mar 2005, 10:01
av Eirik N396
plutselig gikk det opp for meg også! :D nå skal jeg ut å kjøpe termostat! 8)

Lagt inn: 05 mar 2005, 10:43
av Hjelle, N6
TT skrev:Lenge siden jeg har hatt og900 nå men hvis jeg ikke husker feil så sitter det en lufteskrue ved termostathuset, mener den er kobberfarget.
La bilen stå å gå på plant underlag, så åpner du denne skruen og slipper ut lufta..

Kansje noen med og900 har en bedre beskrivelse av hvor lufteskruen sitter?
Det stemmer det du seier. Meinar på det står nokre ord om dette i manualen (verdens minst leste bok) også.