SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Legg inn av AndreE » 18 apr 2021, 14:56

Heisann!

Min Saab 95 2003 skal snart prøve seg på en EU-kontroll og i den sammenheng må jeg få fikset
håndbremsen før dette.

Håndbremsen har hatt det vondt etter at tankbåndene mine røk i fjor og hele tanken ble liggende på håndbrekkwaieren.
Etter at jeg fikk ordnet tankbåndene har ikke håndbremsen fungert skikkelig. Den bremser noe, men på ingen måte kraftig nok til at bilen greier å holde seg stående i en bakke.

Jeg har forsøkt å bruke det lille justeringshjulet som er tilgjengelig, samt stramme bolten i midtkonsollen, men fremdeles biter det ikke nok (Jeg har ikke turt å stramme disse ekstremt i tilfelle noe blir ødelagt, men det er er mulig det holder og bare stramme som f***? ).

Planen er derfor å skifte ut litt så jeg vurderte følgende kit:
https://www.skruvat.no/Bremseskosett-pa ... 27645.aspx

Er dette riktig kit og alt jeg trenger til en slik operasjon?
Er det noen som vet om en video hvor utskifting av slikt vises, jeg greier ikke finne noe som gjøres på saab?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 apr 2021, 15:26

Kan sikkert va greit å ta av bremseskiva for en inspeksjon. Er jo ofte mekanismen som pressar ut bremsebakkane som er problemet. Har du bytta handbremskabelen også i forbindelse med bytte av tankband? Om ikkje ville eg sjekka av den faktisk fungerar som den skal og at den ikkje tek inn fukt.

Ellers minner eg på korleis dete skal justerast;
1. Handbrems av.
2. Sjekk at viren ikkje påvirkar arma som går inn gjennom gummien
3. Juster skruen gjennom holet i bremseskiva slik at skiva står fast.
4. Skru tilbake skruen slik at bremseskiva går fritt.
5. Gjenta på den andre sida, monter hjula.
6. Drag handbremsspaken opp 1 hakk.
7. Juster på mutteren (bruk ei long hylse (trur det var 10mm) og forlengar) i midtkonsollen slik at du kjenner bremsa byrjar ta.
8. Handbrems av, og drag til handbremsa igjen, på hakk 4 skal bakhjula vere blokkert.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Legg inn av AndreE » 18 apr 2021, 20:40

Hjelle, N6 skrev:
18 apr 2021, 15:26
Kan sikkert va greit å ta av bremseskiva for en inspeksjon. Er jo ofte mekanismen som pressar ut bremsebakkane som er problemet. Har du bytta handbremskabelen også i forbindelse med bytte av tankband? Om ikkje ville eg sjekka av den faktisk fungerar som den skal og at den ikkje tek inn fukt.

Ellers minner eg på korleis dete skal justerast;
1. Handbrems av.
2. Sjekk at viren ikkje påvirkar arma som går inn gjennom gummien
3. Juster skruen gjennom holet i bremseskiva slik at skiva står fast.
4. Skru tilbake skruen slik at bremseskiva går fritt.
5. Gjenta på den andre sida, monter hjula.
6. Drag handbremsspaken opp 1 hakk.
7. Juster på mutteren (bruk ei long hylse (trur det var 10mm) og forlengar) i midtkonsollen slik at du kjenner bremsa byrjar ta.
8. Handbrems av, og drag til handbremsa igjen, på hakk 4 skal bakhjula vere blokkert.
Hei Hjelle, takk for svar!

Jeg har ikke skiftet handbremskabelen, men så vidt jeg vet fungerer denne som den skal da den er i bevegelse og strammer til når håndbrekket brukes?

I forhold til rutinen for justering, ettersom jeg ikke vet hvor mye jeg (og tidligere eier) har justert mutteren i midtkonsollen, må denne "nullstilles" på et vis før man begynner?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 apr 2021, 18:59

Men inspiser kabelen/kapslinga for skade, du vil ikkje at det kjem inn fukt i den fks...
Nullstilling er ikkje naudsynt, om du fyl oppskrifta. Står fks hjulet bom fast på hakk 1 når du utförer pkt 7 er det mest sansynleg for stramt... Men du taper ingenting på å slakke den heilt opp innan du startar, blir berre meir å justere innan det byrjar ta på hakk nr 1.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: SAAB 9-5 2003, ødelagt parkeringsbrems, hvilke deler?

Legg inn av AndreE » 15 mai 2021, 21:19

Hjelle, N6 skrev:
22 apr 2021, 18:59
Men inspiser kabelen/kapslinga for skade, du vil ikkje at det kjem inn fukt i den fks...
Nullstilling er ikkje naudsynt, om du fyl oppskrifta. Står fks hjulet bom fast på hakk 1 når du utförer pkt 7 er det mest sansynleg for stramt... Men du taper ingenting på å slakke den heilt opp innan du startar, blir berre meir å justere innan det byrjar ta på hakk nr 1.
Takk for hjelpen Hjelle!
Fikk ordnet nok til å at det ikke var håndbrekket den ble tatt på i alle fall =D>

Svar