oyvreb skrev:Hei.
Har ein Saab 9-3 1. tid 2007 modell. Fekk motorstopp på bilen og har no funnet årsaken til dette. Tok av EGR-ventilen og innsugsmanifolden var mildt sagt full av sot (sjå bilde).
I tillegg er soten som ligger her fuktig og grautete i konsistensen. Derfor tenker eg at det må vera noko som lekker som fører til at dette skjer, og ikkje berre EGR-ventilen.
Får ikkje opp nåken feilkoder på bilen heller.
Satser på det er nokon kloke hoder der ute som kan hjelpa med problemet

Dessverre et helt vanlig problem på disse bilene. Og en hel del andre biler med EGR-ventil.

Litt bløt grøt inni der er også vanlig. Skal være litt forsiktig med å si hvorfor, men mener det er fordi turboen på en halvgammal bil slipper gjennom noe olje og inn i motoren vis innsuget.
Hadde samma problemet på min. Jeg bestilte forblendingslokk på ebay og blokkerte hele driten. Tok av innsugsmanifolden og gjorde skikkelig rent. Nappa ut alle virvelspjeldene med det samme og blokkerte de (ebay) Jeg gikk løs på partikkelfilteret i samme slengen. Fjernet innmaten fra det og skrudde alt på plass igjen. Så gikk turen til et tuningfirma der de tok EGR-delete, Dpf-delete og tunet bilen til ca 210 hk. Fikk tilbake en bil som aldri har gått så bra og en klokkeklar tomgang nå på tredje året. Går billigere også vettu!

Strengt tatt ikke lovlig, men blir ikke oppdaget på pkk. Fler av de som driver på med tuning sier at bilen går mye renere etter denne prosedyren.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk