Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
oyvreb
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2021, 20:27
Navn: Øyvind Lien Rebnor

Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av oyvreb » 24 mai 2021, 20:33

Hei.

Har ein Saab 9-3 1. tid 2007 modell. Fekk motorstopp på bilen og har no funnet årsaken til dette. Tok av EGR-ventilen og innsugsmanifolden var mildt sagt full av sot (sjå bilde).
Bilde

I tillegg er soten som ligger her fuktig og grautete i konsistensen. Derfor tenker eg at det må vera noko som lekker som fører til at dette skjer, og ikkje berre EGR-ventilen.

Får ikkje opp nåken feilkoder på bilen heller.

Satser på det er nokon kloke hoder der ute som kan hjelpa med problemet :D :D

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av Knappertappen » 25 mai 2021, 07:04

oyvreb skrev:Hei.

Har ein Saab 9-3 1. tid 2007 modell. Fekk motorstopp på bilen og har no funnet årsaken til dette. Tok av EGR-ventilen og innsugsmanifolden var mildt sagt full av sot (sjå bilde).
Bilde

I tillegg er soten som ligger her fuktig og grautete i konsistensen. Derfor tenker eg at det må vera noko som lekker som fører til at dette skjer, og ikkje berre EGR-ventilen.

Får ikkje opp nåken feilkoder på bilen heller.

Satser på det er nokon kloke hoder der ute som kan hjelpa med problemet :D :D
Dessverre et helt vanlig problem på disse bilene. Og en hel del andre biler med EGR-ventil. Bilde Litt bløt grøt inni der er også vanlig. Skal være litt forsiktig med å si hvorfor, men mener det er fordi turboen på en halvgammal bil slipper gjennom noe olje og inn i motoren vis innsuget.
Hadde samma problemet på min. Jeg bestilte forblendingslokk på ebay og blokkerte hele driten. Tok av innsugsmanifolden og gjorde skikkelig rent. Nappa ut alle virvelspjeldene med det samme og blokkerte de (ebay) Jeg gikk løs på partikkelfilteret i samme slengen. Fjernet innmaten fra det og skrudde alt på plass igjen. Så gikk turen til et tuningfirma der de tok EGR-delete, Dpf-delete og tunet bilen til ca 210 hk. Fikk tilbake en bil som aldri har gått så bra og en klokkeklar tomgang nå på tredje året. Går billigere også vettu! Bilde Strengt tatt ikke lovlig, men blir ikke oppdaget på pkk. Fler av de som driver på med tuning sier at bilen går mye renere etter denne prosedyren.


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk



oyvreb
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2021, 20:27
Navn: Øyvind Lien Rebnor

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av oyvreb » 25 mai 2021, 09:38

Hei.
Takker for svar.
Har planer om å blenda EGR-en, DPF- filteret e allerede knust ut.. Men virvelspjeldene, har du link til ebay med blokking av virvelspjeldene og?
Kan ligga til at det kjem vanvittig mykje røyk frå bilen, og at den lukter meir to-takts SABB en saab..

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av Knappertappen » 25 mai 2021, 10:55

oyvreb skrev:Hei.
Takker for svar.
Har planer om å blenda EGR-en, DPF- filteret e allerede knust ut.. Men virvelspjeldene, har du link til ebay med blokking av virvelspjeldene og?
Kan ligga til at det kjem vanvittig mykje røyk frå bilen, og at den lukter meir to-takts SABB en saab..
Den ryker fælt om du har fjernet dpf og ikke programert bort. Det blir borte med en dpf-delete. Skal se om jeg finner igjen YouTube-videoen jeg brukte. Har du 120 eller 150 hk?
Søker du f.eks Swirl Flap Removal Kit For Opel Vauxhall Saab Fiat Alfa Romeo 1.9 CDTI så dukker det opp en del. Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk



oyvreb
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2021, 20:27
Navn: Øyvind Lien Rebnor

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av oyvreb » 25 mai 2021, 15:24

Den er god, har 150hk

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av arvmadla N2945 » 25 mai 2021, 18:01


oyvreb
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2021, 20:27
Navn: Øyvind Lien Rebnor

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av oyvreb » 25 mai 2021, 19:41

Kjempe, tusen takk for hjelpen! 👍👍
Eit siste spørsmål, må da kodast med tech 2 etter desse e blenda og?

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av Knappertappen » 25 mai 2021, 20:08

oyvreb skrev:Kjempe, tusen takk for hjelpen! BildeBilde
Eit siste spørsmål, må da kodast med tech 2 etter desse e blenda og?
Virvelspjelda trengs ikke å programmeres bort. Men jeg nappa av den vesle armen som styrer dem. Sitter i bakkant av motor. Omtrent på midten. Rett under EGR-ventil om jeg ikke husker feil.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


oyvreb
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2021, 20:27
Navn: Øyvind Lien Rebnor

Re: Saab 9-3 1.9 tid Innsugsmanifold full av sot

Legg inn av oyvreb » 25 mai 2021, 21:14

Kjempe, takker igjen for gode svar👍👍

Svar