Dårlig drag!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Dårlig drag!

Legg inn av Knappertappen » 05 jul 2021, 20:28

Hei!
Må bare gjøre et siste forsøk på om noen kan hjelpe meg. Nå skal jeg selge godsaab'n min. En 2008 93 tid med 150 hk. Har blitt optimalisert til ca 210 hk. EGR, DPF og swirlflapsdelete. Innsugsmanifold og gasspjeld er grundig rengjort. Nå drar den dårligere enn sine orginale 150 hk. Har ikke klart å avdekke luftlekasje. Har også dobbeltsjekke med tuningfirma at jobben er gjort riktig. Kan turboen være så slitt at den er årsaken? Gasspjeldet står åpent hele tiden. Kan det være en feil som forårsaker dårlig drag! Tror jeg har sjekket/kontrollert det meste av sensorer. HJÆÆÆLP!!!

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dårlig drag!

Legg inn av arvmadla N2945 » 06 jul 2021, 06:49

Gasspjeldet står åpent på dieselmotoren. Eneste gang det lukker seg er når du stopper motor. Da holder det seg lukket i et par sekunder for å kvele lufttilførsel til motor. Sjekk vakuumslanger som styrer turbo. Ta også en funksjonstest av styrestaget til turbo. Dette gjør du ved å ta av og på vakuumslangen på vakuumklokka på turbo med motor på tomgang. Sjekk at staget har full vandring og at det beveger seg lett. For å kontrollere tilstand på turbo kan du ta av plastrøret inn på turbo å sjekke om turbinakslingen ikke har slakk.

Videre feilsøking bør gjøres med Tech2. Les av live verdier under pådrag for å sjekke at verdier stemmer.

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: Dårlig drag!

Legg inn av Knappertappen » 06 jul 2021, 07:46

arvmadla N2945 skrev:Gasspjeldet står åpent på dieselmotoren. Eneste gang det lukker seg er når du stopper motor. Da holder det seg lukket i et par sekunder for å kvele lufttilførsel til motor. Sjekk vakuumslanger som styrer turbo. Ta også en funksjonstest av styrestaget til turbo. Dette gjør du ved å ta av og på vakuumslangen på vakuumklokka på turbo med motor på tomgang. Sjekk at staget har full vandring og at det beveger seg lett. For å kontrollere tilstand på turbo kan du ta av plastrøret inn på turbo å sjekke om turbinakslingen ikke har slakk.

Videre feilsøking bør gjøres med Tech2. Les av live verdier under pådrag for å sjekke at verdier stemmer.
Takker for utfyllende svar. Har du noen pekepinn på hvor lang vandringen på det staget skal være? Bilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk


arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dårlig drag!

Legg inn av arvmadla N2945 » 06 jul 2021, 21:14

Det er ca 1cm vandring på staget.

Svar