Simmering i fordeler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Westlund59
Innlegg: 13
Registrert: 03 jul 2018, 16:04
Navn: Lars Westlund

Simmering i fordeler

Legg inn av Westlund59 » 07 aug 2021, 19:22

Hallo,

9-3, -00 modell, 170KKm, automat

Hadde oljelekkasje gjennom fordeler, mekanikeren opplyste om at en simmerring var dårlig. Han sier at denne ikke finnes som egen del men at hele fordeleren evt. må skiftes. Dyrt.
Det må da være mulig å finne en simmerring som passer, den kommer jo fra et sted? Har andre løst dette på en rimelig måte?
OK, vår vennlige mekaniker har ordnet dette provisorisk (usikker på hva han mener...?) men slitasjen er jo der.....
Spent på svar!

Mvh Lars

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Simmering i fordeler

Legg inn av Morten S. » 08 aug 2021, 06:09

En bekjent av meg som er saabmekaniker ga meg følgende svar på dette: (han har byttet flere av disse simringene)

"Jeg demonterte den gamle simmeringen, tok den med til Mits på Sem. Han fant en identisk. Den originale simmeringen sitter under en metallskive som er «klinket» fast, dette slipper man forsiktig bort og levner noe materiale så man får klinket den fast igjen etterpå. Eventuelt litt silikon eller locklite...?"
"Alt" fra totakt til turbo

Westlund59
Innlegg: 13
Registrert: 03 jul 2018, 16:04
Navn: Lars Westlund

Re: Simmering i fordeler

Legg inn av Westlund59 » 11 aug 2021, 14:32

Hei, Morten S, takk for svar.

Det er altså muligheter.
Kan det være at din bekjent har notért seg, eller har faktura hvor riktig dimensjon er oppgitt?
Hvis han jobber som mekaniker på Saab så ønsker han kanskje kunder; jeg reiser gjerne til Vestfold for å få ordnet dette, når/hvis det blir aktuelt..

Mvh Lars

Svar