saab 93 2007 1,9D

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 08:27

har en saab 93 d 2007 , km stand,176000 som er treg ca 15 - 20 sek på starting når den har stått et døgn.Når den har startet og jeg har kjørt noen km og stopper og så starter da er den helt normal.Nye g-plugger og dieselfilter er skiftet hvorfor så treg i starten nå på sommeren?Ny dynamo og batteri 85 amp i april samt nye g - plugger.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 aug 2021, 11:29

Kan jo väre gölderele, men burde gi feilkode...
Ellers, sjekk for varmgang i batterikablar/anslutning til batteriet

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 12:15

Jeg tenkte også på tilbakeslagsventil fra dieselpumpa altså at dieselen renner tilbake til pumpa

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 12:17

Det er varme fra minusen på batteriet både på kabel og polen.Hva kan jeg prøve ut her

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av Knappertappen » 08 aug 2021, 12:33

Klipp av kabelsko og sett på en ny. ☺️

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av Kato » 08 aug 2021, 12:39

Ta av polskoen, rengjør den og polen, smør gjerne med syrefri vaselin; skru den så til igjen med "lagom" styrke. Kontrollér også at tilkobling til chassis (den andre enden av kabelen) er ren, pen og god tilskrudd.

Sjekk ellers hele denne tråden: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -3-TTID-10.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 13:08

Takk for svar til dere begge da for jeg prøve disse forslagene deres.

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 13:27

har nå rengjort poler puseet med fint sandpapir startet etter ca 15 sek minuspolen er veldig varm og den ene kablen som går til generator er varm den andre som er skrudd til karosseri er normal kald.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av Kato » 08 aug 2021, 13:57

Her tror jeg det må sorteres ut hvilke kabler det skrives om, ref. skjema: https://saabwisonline.com/images/9440/img-f7/f7e02d.jpg
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 14:02

Det er kabelskoen på minuspolen som blir varm.På skoen kommer en kabel fra generator og den andre er festet i karosseriet like nedenfor.Og den ene av kablene den som går til genrator det er den som blir varm.

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 08 aug 2021, 14:44

Kato skrev:
08 aug 2021, 13:57
Her tror jeg det må sorteres ut hvilke kabler det skrives om, ref. skjema: https://saabwisonline.com/images/9440/img-f7/f7e02d.jpg
Det er G 7 som blir varm

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av Knappertappen » 08 aug 2021, 18:20

Om det er det samma problemet som min hadde så var det irr mellom kabel og kabelksko. Altså måtte jeg klippe av og sette på en ny kabelsko. Jeg måtte gjøre det på både pluss og minus.

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 12 aug 2021, 11:46

Det er her det mulig bygger seg opp startproblemer over tid på denne type motor.Når det er varmt i været gløder ikke pluggen, men samtidig er det ikke varmt nok for tenning uten plugg.
Dieselmotorer har såkalt selvtenning. De har ikke vanlige tennplugger som tenner luft/drivstoff-blandingen med en ekstern gnist. Den raske kompresjonen av drivstoff i dieselmotorer er tilstrekkelig til å forårsake forbrenning. Motoren må nå en bestemt driftstemperatur for å klare dette.
Årsaken for dette er det faktum at kompresjonen i dieselmotorer er svært høy. Hvis motoren er for kald, er det for mye klaring mellom stempel og sylinderveggen. For mye komprimering går tapt og motoren klarer ikke å starte. Metallet utvides og aktiverer forbrenningsprosessen kun når motoren er tilstrekkelig varm. En dieselmotor trenger derfor starthjelp. Det er her glødeplugger kommer inn i bildet.

nordanke
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2021, 16:29
Navn: Dan

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av nordanke » 12 aug 2021, 11:54

Hvordan går starteren din? Det kan være en kombo av flere ting her. For min del endte det var det en kombo av gamle glødeplugger, gammelt batteri og slitt starter...

arildsveen
Innlegg: 18
Registrert: 19 okt 2019, 07:01
Navn: arild sveen

Re: saab 93 2007 1,9D

Legg inn av arildsveen » 12 aug 2021, 14:01

Ny dynamo April, nytt batteri mars og nye glødeplugger Januar.Skiftet ut kabelsko på minussiden tre dager siden,den som ble varm ved start om morgenen.den blir ikke varm nå og starten tar litt mindre tid.Etter jeg har startet og kjørt litt,starter den som normalt.Vi for se når det kryper ned mot null og glødepluggene vil virke.Målte spenning i dag 13,9 når bilen gikk og 12,8
avslått tenning.

Svar