Clutchbytte NG 9³ 1.8t (B207E)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Torbjørn
Innlegg: 5
Registrert: 31 des 2020, 23:35
Navn: Torbjørn Brandal
Bil: Saab 9-3 1.8t Biopower SC 2008
Sted: Bergen

Clutchbytte NG 9³ 1.8t (B207E)

Legg inn av Torbjørn » 10 okt 2021, 18:13

Hei alle sammen!

Min 2008 9³ SC b207e har (idag faktisk) klokket 180k, og etter at det ble satt trim på den tidligere i år har clutch begynt å slure ved maks pådrag. Det er meg bekjent ikke tidligere byttet clutch, og tenker derfor å bytte denne nå.

Leser av tidligere tråder her på forumet at slaven BØR være original, men mtp at jeg har trim som skal levere rundt 220hp/360nm er det kanskje lurt å kjøpe clutch som tåler kreftene? Har dere evt noen anbefalinger? Er aero-clutchen kompatibel og tilgjengelig vil jeg helst ha denne fremfor f.eks maptun eller andre ettermarked-saker.

Jeg har noget underutviklede mekke-skills, så selve byttet tenker jeg å overlate til folk som har gjort det før. Jeg bor i Bergen, og hadde satt veldig pris på om det finnes noen habile klubbmedlemmer som har tiden og gidden til å gjøre jobben - selvfølgelig mot vederlag. Jeg kan også høyne med et par lærevillige assistent-never 😁😅

Ellers vil jeg takke for gode innspill og et godt miljø her inne, det er en del ting jeg har lært ved å ni-lese forumet her. Tusen takk! 😊🙌

Beste hilsner
Torbjørn
"Livet er for kort til generisk pop-musikk og biler uten turbo"

Svar