Er motoren ødelagt? saab 9-5 2005

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sølvpilen
Innlegg: 1
Registrert: 14 okt 2021, 15:47
Navn: ola lægreid

Er motoren ødelagt? saab 9-5 2005

Legg inn av sølvpilen » 14 okt 2021, 16:32

Hei, mitt første innlegg her.

Bilen det gjelder er en 2005 Saab 9-5 2,0t Vector stasjonsvogn.
Har hatt bilen litt over et år og den har gått 240 000 kilometer nå.

Den har hatt en liten lekkasje på servoanlegget, så jeg har fylt på litt servoolje av og til, og har kjøpt inn nye slanger som jeg hadde tenkt å bytte med tid og stunder. Ellers har bilen vært grei etter siste EU godkjenning.

Bilen har ikke brukt olje eller kjølevæske som jeg har lagt merke til. Ingen feilkoder.

Men, på en langtur for en stund siden så lyste plutselig oljetrykklampa. Jeg åpnet panseret og la merke til at oljenivået på peilepinnen hadde sunket litt, jeg syntes også at kjølevæskenivået var litt lavere enn vanlig (men ingen lampe lyste) så jeg fylte opp begge to og tenkte ikke mer over det. Men la merke til at det var litt oljesøl rundt selve påfyllingsrøret for olje.

Da jeg kom tilbake fra langturen parkerte jeg bilen i gata og der ble den stående i to uker før jeg hadde bruk for den igjen.
Kjørte (kort) til en bensinstasjon og tenkte at jeg burde sjekke olja. Ingen olje viste på peilepinnen i det hele tatt. Helte på flere desiliter uten at det viste på peilepinnen. I tillegg røyk det ganske mye opp fra oljepåfyllingshullet, og lokket var unormalt varmt, var åpenbart et trykk der. Dessuten kunne jeg ane en ulyd fra motor.

Siden det var mørkt kunne jeg ikke se om oljen rant rett igjennom, men jeg kom fram til at det ikke var lurt å kjøre langt, så jeg kjørte tilbake til samme parkeringsplass. Der holdt jeg på å ramle da jeg kom ut av døra. Asfalten var dekket av olje. Oljen så fersk og fin ut.

Nå har jeg tittet på bilen igjen, og den nye oljen jeg hadde helt på på bensinstasjonen har tydeligvis også rent ut, men denne gangen ser den ut som kaffe latte. Har ikke turt å starte, men sjekket ODB med en kodeleser. Merkelig nok ingen feilkoder.

At det er noe alvorlig feil er åpenbart, spørsmålet mitt er om det er noe som er verdt å få sjekket ut på et verksted eller ikke.
Gidder ikke bruke mye mer penger på denne, da den er ganske stygg ellers. Jeg mistenker sprekk i motorblokk eller ødelagte stempelringer eller begge deler?

Takknemlig for svar
ola

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Er motoren ødelagt? saab 9-5 2005

Legg inn av arvmadla N2945 » 14 okt 2021, 21:17

Når lekkasjen er så stor vil du nok klare og lokalisere lekkasjen selv. Du må bare jekke opp å krype inn under bilen å se. Husk støttebukk ;) Du kan forsåvidt se mye ovenfra også uten å jekke bilen opp. Se tegning for å se hvordan ting er skrudd sammen. Har du ikke jekk eller støttebukker kjenner du nok noen som har :) Jeg håper ikke du kjører rundt med en lysende rød oljelampe. Da er det game over.


Bilde

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Er motoren ødelagt? saab 9-5 2005

Legg inn av Trond N47 » 14 okt 2021, 21:45

Disse motorblokkene har det ikke med å sprekke. Innvendige lekkasjer fra stempelringer, ventiler, sprukne stempel mm renner normalt ikke ut på gata. Det at du mister både frostveske og olje tyder mot toppakning, sprukken topp eller turbo. Sjekk om det er vann i oljen, og skru av cobraen og kjenn på lagrene i turboen.
Sprekk eller skade i bunnpanne eller lignende kan gi slike olje-blowouts. Overtrykk i veivhuset er et dårlig tegn, du kan kjøpe en kompresjonstester og dra rundt motoren ved å dytte bilen i 4. gir for å sjekke kompresjonen. Hvis du har indre skader (sprekk i stempel, ødelagte ventiler, lekkasje i toppakning eller lignende) i en sylinder så vil du ikke bygge opp trykk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar