Ny Saab Eier, tuning spørsmåkl

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
wex
Innlegg: 1
Registrert: 17 nov 2021, 00:47
Navn: Sinjin Aleksander Auglsnd

Ny Saab Eier, tuning spørsmåkl

Legg inn av wex » 17 nov 2021, 00:50

Hei! Da har det seg sånn at jeg er nylig blitt saab eier av to biler jeg har null peiling om. En 2001 modell 9-3 SE som er rød og 100% rustfri, og en svart 9-3 2000 modell som virker veldig standard uten noe særlig ekstrautstyr, den rød fikk turboras etter 30 minutt. Imens den svarte fungerer utmerket men er mer slitt generelt i foringer osv.

Nå har jeg lekt litt rundt bare med å rive av vakuumen på dumpen, satt på sportfilter, og mappet bilen selv til en 225 hk. (leste av 201hk på hjul)

Hva mer kan gjøres med de her? Og hva er fremgangsmåte? Er veldig grønn og pleier som regel å ta inn altfor mye info på engang som bare fyker rett ut igjen, har erfaring med tuning av bil. Men bmw dieselmotorer, så det er helt urelevant. Har en 530d som yter 580hest. Men syns nå Saab var forferdelig mye moro å kjøre rundt med, har også hørt noe rykter om at jeg har en b205 motor og skulle helst hatt b204 stempler? Om jeg skal øke hk mye mer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ny Saab Eier, tuning spørsmåkl

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 nov 2021, 18:28

2001 modellen din KAN både va en B205 eller en B204. Skille midt i modellåret.
2000 modellen har B204-motor med Trionic 5 -motorstyring. B205-motorar har Trionic 7-motorstyring.
Det er også forskjellig turbo på desse to motorgenrasjonane. Enklaste måten å sjekke kva variant du har er naturligvis farge på tennkassett; B204 skal ha raud, B205 skal ha svart. En annen enkel måte er å sjekke på er å kaste eit blikk på luftfilterhuset om du ser luftmassemålaren. Ifall du ser den ved luftfilterhuset har du en B205-motor.

Kva du kan gjer avhenger jo kva du har for mål og kva du vil bruke av pengar, om du tek sikte på eit program som er ferdig osv...
Og ikkje minst kva motor/bil du har og kva for ein av dei to du har du evt vil satse på. Er jo to ulike system, sjölv om mykje også er likt.
På B205 fks er det jo slik at dei fleste ikkje tek ut meir enn ca 220hk med originalturbo, på B204 tek dei fleste ut ca 250 med originalturboen. Intercooler kan jo vere lurt å oppgradere uansett kva effekt du tenker på etter mi meining. Du kan jo kikke litt rundt på dei firma som trimmar Saab, fks www.maptun.se og www.speedparts.se mellom anna, so får du ei lita susning om prisnivået og kva som må gjerast for å nå dei ulike effektene.

Svar