Motorrens, karbonrens med hydrogen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Martin M
Innlegg: 26
Registrert: 16 aug 2020, 19:08
Navn: Martin M
Bil: 08 SC 1.9tid 120HK Black

Motorrens, karbonrens med hydrogen?

Legg inn av Martin M » 03 feb 2022, 11:23

Min diesel 1.9 08 SC regenerer ganske ofte, det lukter svidd gummi og vifta går etter at motoren skrus av. Oljen var også veldig svart ved forrige skift.... har noen her erfaring med karbonrens utført med hydrogengass?

Dette firmaet skal ha 3500 for jobben - jeg lurer på om det har noe for seg? https://karbonrens.no/

Søkte på forumet, men fikk ikke noen treff på "karbonrens" eller "hydrogen motorrens"

mvh

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Motorrens, karbonrens med hydrogen?

Legg inn av 2fat2fly » 04 feb 2022, 10:15

Nå har ikke jeg prøvd dette selv, men etter hva jeg har forstått er "karbonrens" stort sett for biler for biler med direkte insprøytning (dyser rett inn i sylinder). Direkte innsprøytning gjør at en svært ofte får karbon oppbygging inne i forbrenningskammer, på toppen av stempel og på overside av stempel.

Før i tiden med gamle forgasserbiler, benyttet jeg vann i en liten flaske. Dette sprutet jeg i små mengder inn i forgasseren på høyt turtall for å damprengjøre motoren innvendig. Det fungerte meget bra på disse bilene.
Tror ikke jeg ville prøvd dette på en moderne bil med innsprøytning og all slags sensorer... ;)

Det viktigste en kan gjøre med Saab dieselbiler med partikkelfilter/egr, er å alltid la regeneringen gjøre seg ferdig, og aldri avbryte denne. Om regenereringen blir avbrutt X antall ganger, må denne kjøres med Tech2. Den enkleste måten å ha kontroll på regenereringen er med ESID 2 eller 3, du vil da hele tiden ha kontroll på denne prosessen.
I tillegg kan du kjøpe en tilsetning som du fyller i tanken, denn gjør at sot i partikkelfilter brenner vekk ved en lavere temperatur. Selv har jeg benyttet Biltema sin, og er fornøyd med dette.

Ofte får du samme lukt og røyk når en dieselvarmer (Eberspächer) bare får masse småturer. Det da også lukte surt, og komme masse røyk. Og til slutt vil den slutte å virke.

Jeg ville begynt med en god lang søndagstur, gjerne med https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetn ... 2000037536 i tanken og se om ikke det hjelper.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Martin M
Innlegg: 26
Registrert: 16 aug 2020, 19:08
Navn: Martin M
Bil: 08 SC 1.9tid 120HK Black

Re: Motorrens, karbonrens med hydrogen?

Legg inn av Martin M » 09 feb 2022, 08:20

Takk for svar!
Da tror jeg at jeg dropper det, har kjøpt en dpf-tilsetningsflaske og kjørt den på tanken!

Svar