Hylende vifte-lyd under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Martin M
Innlegg: 26
Registrert: 16 aug 2020, 19:08
Navn: Martin M
Bil: 08 SC 1.9tid 120HK Black

Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av Martin M » 09 feb 2022, 08:25

I går kveld fikk jeg en ny lyd under panseret på min 08 - 1.9tid SC med 250K på meteret.
Det høres ut som om det kommer fra midten/høyre side foran. Lyden er ikke der når bilen står stille på tomgang, kun mens den er i fart.

Den gir seg heller ikke - det er ikke slik at den kun kommer ved motorstart og gir seg etter en liten stund, den er heller konstant ved bevegelse.

Jeg har nylig byttet reg-reim og multireim.

Det høres veldig ut som en slitt reim som hyler og "slår" litt. ... man kan høre at når turtallet øker, så øker også frekvensen på lyden og tempoet i små flaksende slagene ....

Hvilke reimer er kandidaten her da og er det noe en skikkelig amatør kan klare å bytte selv?

ulysses
Innlegg: 26
Registrert: 16 okt 2012, 00:14
Medlemsnummer: N2878
Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
Sted: Oslo, Bislet

Re: Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av ulysses » 10 feb 2022, 00:06

Det høres ut som lyden jeg hadde i min NG9-3. Da var det et hjullager. Det var ikke noe slark, men ved ca 50kmt kom lyden som hørtes ut som en vifte eller et lite fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Martin M
Innlegg: 26
Registrert: 16 aug 2020, 19:08
Navn: Martin M
Bil: 08 SC 1.9tid 120HK Black

Re: Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av Martin M » 10 feb 2022, 08:29

Takk for svar!
Da skal jeg sjekke om lyden kommer etter litt hastighet, eller er stille ved 20 km fart eller no'
Farlig å kjøre med dette? Hva kan skje, hvis det er hjullageret? Jeg kan kjøre til verkstedet?

ulysses
Innlegg: 26
Registrert: 16 okt 2012, 00:14
Medlemsnummer: N2878
Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
Sted: Oslo, Bislet

Re: Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av ulysses » 10 feb 2022, 10:56

Du kan jo jekke opp bilen og prøve å kjenne på hjulene etter slark ved å holde hendene kl 3 og 9 samt 6 og 12.

Jeg kjørte sånn en stund fordi jeg trodde det var vifta (fikk en feilkode i tech2 pga brudd mellom viftestyring og ECM).

Har du ikke finner slark går det nok fint å kjøre til verksted. De kan jo evt prøve å spinne opp hvert av forhjulene mens bilen er i luften for å høre om lyden kommer tilbake.

Da jeg byttet hjullagrene endte jeg opp med å bytte begge to tilslutt. FAG er vel det som er nærmest OEM. SKF er vel også greit. Jeg fikk et Febi lager med defekt på abs-sensoren som jeg byttet i FAG (kan ha vært tilfeldig at det var en feil på Febi-lageret)

Martin M
Innlegg: 26
Registrert: 16 aug 2020, 19:08
Navn: Martin M
Bil: 08 SC 1.9tid 120HK Black

Re: Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av Martin M » 10 feb 2022, 11:17

Takk for svar!

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hylende vifte-lyd under kjøring

Legg inn av TiaZzz » 11 feb 2022, 14:03

Du finner som regel ikke nok slark i et hjullager ved å bende på hjulet – da er det så mye slark at du ikke bør kjøre mer.

Eneste sikre måten å sjekke hjullager på er å demontere "alt". Hjul, bremser og aksling. Først da er det ingen andre ting som roterer eller tar i under rotasjon. Da "kjenner" du på hvor mykt lagret går rundt også som hjul, aksling og skive skjuler.

Men du skriver at den følger turtall? I fart? Det er ikke hjullager om du girer ned fra femte til fjerde i konstant fart og lyden endrer seg. Du skal også ha lyden markant om du kobler i fri i den hastigheten. Prøv litt forskjellig for å se hva som påvirker lyden – hastighet, turtall, fri/gir, pådrag/moment, etc.

Svar