Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 23 apr 2022, 21:13

Hei!

Har min 2003 SAAB 9-5 Stasjonsvogn (YS3E) 2.2 TiD , 120Hk som har begynt å få litt problemer igjen.
Den har oppført seg eksemplarisk i et halvt års tid. Har tidligere hatt problem med motorlamper og at den gikk i limp-home. Dette har jeg fått til å "holde i sjakk" med å rense EGR-ventilen ved jevne mellomrom.

Nå i det siste har jeg opplevd flere ganger å at motoren gir meg motorlampe, jeg har null kraft og turtelleren viser 0 RPMs. Motoren går forøvrig fremdeles når dette skjer. Noen ganger henter den seg inn igjen, andre ganger så har jeg måttet stoppe. Dersom den vil starte igjen så går den veldig "hardt" på tomgang og er ikke den pene rolige lyden jeg er vant med.

Det virker som at dette skjer gjerne når motoren blir varm.

Jeg fikk lest ut koder med Tech 2 i dag hvor jeg hadde P335, P336 og P337. Basert på dette så skiftet jeg ut veivakselgiveren, men samme symptomer dukket dessverre opp igjen etter noen minutters kjøring.

Er det noen som kanskje har noen ideer til hva mitt neste steg bør være?
Mange tusen takk på forhånd!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av Kato » 24 apr 2022, 19:52

Basert på dette med at fenomenet gjerne oppstår ved varm motor, samt kodene du har fått fram, var nok et skifte av giveren det første jeg også ville ha tenkt på :).

Noen "facts" som kanskje heller gir noen tanker enn idéer:

- Både P0335 (Varvtalsgivare, Ingen Signal Under Motorgång) og P0336 (Motor Varvtalsgivare, rimlighetsfel med Pumpkamaxelgivare) skal iht. WIS også (kunne) sette "halte hjem" (limp home);

- P0337: (Varvtalsgivare, Ingen Signal Vid Startförfarandet) og P0335 settes altså ved manglende signal fra giveren, hhv. som detektert under v/start og under motorgange;

- Ved deteksjon av hver av disse kodene bruker motorstyreenheten (PSG 16) en erstatningsverdi av pumpeomdreiningen, noe som kan forklare den hardere motorgangen;

- WIS peker ogå på mulighet for "vakkel" i ledning giver/PSG 16 og har prosedyre for kontroll av dette;

- På det svenske Saab-forumet STCS er det mange ganger nevnt at valgt leverandør av giver kan være uheldig;

- På forumet er det også tipset om at o-ringen til giveren (og giveren) må monteres riktig, med bare én ring;

Så to tanker/idéer kan være å sjekke dette med type giver og montering av den.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 24 apr 2022, 21:25

Heisann!

Mange takk for tankene! Jeg er helt sikker på at jeg har fjernet den gamle o-ringen så det kan heldigvis utelukkes.
Jeg får forsøke å ringe litt rundt for å forsøke å skaffe en tredje sensor i tilfelle den andre er noe galt med hva gjelder leverandør.

Får også teste kabler og rense litt kontakter og se hva jeg finner. Forhåpentligvis kan noen komme innom med en Tech2 ila uka for å se ta en ny runde lesing. :lol:

Forøvrig ser jeg også at forbruket er skyhøyt når jeg får den til å gå på tomgang, 12L/100KM og økende jo lengre den står.
Kato skrev:
24 apr 2022, 19:52
Basert på dette med at fenomenet gjerne oppstår ved varm motor, samt kodene du har fått fram, var nok et skifte av giveren det første jeg også ville ha tenkt på :).

Noen "facts" som kanskje heller gir noen tanker enn idéer:

- Både P0335 (Varvtalsgivare, Ingen Signal Under Motorgång) og P0336 (Motor Varvtalsgivare, rimlighetsfel med Pumpkamaxelgivare) skal iht. WIS også (kunne) sette "halte hjem" (limp home);

- P0337: (Varvtalsgivare, Ingen Signal Vid Startförfarandet) og P0335 settes altså ved manglende signal fra giveren, hhv. som detektert under v/start og under motorgange;

- Ved deteksjon av hver av disse kodene bruker motorstyreenheten (PSG 16) en erstatningsverdi av pumpeomdreiningen, noe som kan forklare den hardere motorgangen;

- WIS peker ogå på mulighet for "vakkel" i ledning giver/PSG 16 og har prosedyre for kontroll av dette;

- På det svenske Saab-forumet STCS er det mange ganger nevnt at valgt leverandør av giver kan være uheldig;

- På forumet er det også tipset om at o-ringen til giveren (og giveren) må monteres riktig, med bare én ring;

Så to tanker/idéer kan være å sjekke dette med type giver og montering av den.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 25 apr 2022, 16:41

Forsøkte å sjekke litt eletrisk i dag, gjorde rent jordingspunkter og kontakter. Forsøkte å se etter knekk i kabel med multimeter, og kontakten til veivakselgiver gir 2.5V konstant uansett hvor mye jeg beveger den.

Fikk startet bilen og kjørt rundt 5km uten motorlampe før reprise. Det skjedde ganske nøyaktig når bilen nådde "driftstemp".
Da poppet den motorlampe, turtelleren droppet ned til 0 og gikk hardt på tomgang. Når jeg da stoppet den var den tilnærmet umulig å holde gående og turteller holder seg på 0. Får satse på å flytte den når den kjøler seg ned :lol:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av Kato » 26 apr 2022, 10:51

Dette at problem med veivakselgiver viser seg ved varme for så å kunne gi start igjen etter 1-2 timers nedkjøling, minner om mange av de tilfellene man har sett (på "nettet"). Også at P0337 er å se, men ditt tilfelle med at alle tre koder settes er litt atypisk.

I WIS Online, under "diagnosehjelp", beskrives P0335 som feil av elektrisk karakter mens de to andre er type mekanisk (så som "løs sensor").
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 26 apr 2022, 18:56

Kato skrev:
26 apr 2022, 10:51
Dette at problem med veivakselgiver viser seg ved varme for så å kunne gi start igjen etter 1-2 timers nedkjøling, minner om mange av de tilfellene man har sett (på "nettet"). Også at P0337 er å se, men ditt tilfelle med at alle tre koder settes er litt atypisk.

I WIS Online, under "diagnosehjelp", beskrives P0335 som feil av elektrisk karakter mens de to andre er type mekanisk (så som "løs sensor").
Hmm ja, takk for tankene!

Jeg har surret litt rundt med multimeter i dag og for å prøve å finne ut om det kan være noe der.

Jeg legger merke til at dersom jeg måler motstand i sensoren når den er kald, så er den på sin forventede 800-900-ish Ohm. Men når jeg lar motor gå varm, og den "feiler", og turtaltelleren ikke fungerer så får jeg ikke målt motstand i sensoren. Da er det bare "Open loop". Er dette forventet oppførsel ettersom den er varm, eller kan jeg rett og slett ha vært så uheldig å skaffet en annen gåen sensor?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av Kato » 26 apr 2022, 19:55

Jeg vil tro du er på sporet; giveren skal ha en resistans på 860 Ω v/+20 grader C. Dette er vel en "nominell" verdi som forventes å variere litt med temperaturen, men langt fra gå uendelig.

Om du fortsatt har den utmonterte giveren kan du jo måle der mens du varmer den opp/ev. kjøler den ned for å se hva som skjer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 27 apr 2022, 22:27

Kato skrev:
26 apr 2022, 19:55
Jeg vil tro du er på sporet; giveren skal ha en resistans på 860 Ω v/+20 grader C. Dette er vel en "nominell" verdi som forventes å variere litt med temperaturen, men langt fra gå uendelig.

Om du fortsatt har den utmonterte giveren kan du jo måle der mens du varmer den opp/ev. kjøler den ned for å se hva som skjer.
Hm ja, satser på det. Har bestilt en ny sensor nå for å se, blir interessant.

Skal se om jeg får tid å varme opp den gamle umonterte sensoren for avlesning :D

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 30 apr 2022, 16:11

Fikk tatt en ny runde feilkodelesing, de samme gamle P335, P336 og P337 er til stede som peker meg mot sensoren.

Tech 2 viser også feilkode P1624 som er "P-bus malfunction". Denne bekymrer meg vesentlig mer da dette peker til at det trolig ikke bare er sensoren som har vondt på den linja? Jeg er selv litt usikker på hvor P-bus går, jeg har satt inn en ikke original stereo, kan det være denne som registererer som malfunctioning?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av Kato » 30 apr 2022, 20:35

Hm, to av fire feilsymptomer relatert til P1624/P1626 er som de du har: https://saabwisonline.com/c6/wis/9-5/20 ... 3l/page/2/.

Veivakselgiveren er "hardwired" til PSG 16 og er således ikke en del av/inne direkte på P-bussen. Skjema for denne: https://saabwisonline.com/images/9600/i ... 3i04-3.jpg.

Bytte av audio burde ikke (direkte) føre til bussproblemet, som kanskje heller er vakkel i kontakt til én tilnyttet enhet, eller i ledningsopplegget ("nestenbrudd").

Ser du endring i vist motortemperatur når fenomenet oppstår?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 30 apr 2022, 21:42

Hmm rart, men takk for skjemaene! Dersom tredje sensor ikke fungerer så får jeg vurdere å lete rundt i P-buss løkka.

Jeg ser ingen endring i motortemperatur når dette skjer, det er bare turtelleren som dropper til 0.
Kato skrev:
30 apr 2022, 20:35
Hm, to av fire feilsymptomer relatert til P1624/P1626 er som de du har: https://saabwisonline.com/c6/wis/9-5/20 ... 3l/page/2/.

Veivakselgiveren er "hardwired" til PSG 16 og er således ikke en del av/inne direkte på P-bussen. Skjema for denne: https://saabwisonline.com/images/9600/i ... 3i04-3.jpg.

Bytte av audio burde ikke (direkte) føre til bussproblemet, som kanskje heller er vakkel i kontakt til én tilnyttet enhet, eller i ledningsopplegget ("nestenbrudd").

Ser du endring i vist motortemperatur når fenomenet oppstår?

AndreE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 21 jun 2020, 21:06

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av AndreE » 07 mai 2022, 14:37

Da fikk jeg satt inn annen sensor. Har fått kjørt bilen varm og kjørt rundt 50 kilometer uten problemer så jeg håper veldig gjerne at det var problemet og at ting ikke bare tilfeldigvis fungerer nå :D

Takk for hjelpen ;)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 2.2TiD med plutselige motorstopp

Legg inn av Kato » 07 mai 2022, 15:43

:thumbsup:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar