Key not accepted

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bjasat
Innlegg: 1
Registrert: 01 jun 2022, 14:01
Navn: Bjarte Sætveit

Key not accepted

Legg inn av bjasat » 01 jun 2022, 14:24

Jeg har en Saab 9 3 1,8 turbo 2003 mod.Jeg hadde den kjente feilen med feil på rattlås. Her om dagen tok jeg mot til meg og tok ut SIM, åpnet den og renset den slik instruksjonene tilsa. Da jeg satte den inn igjen fikk jeg ikke vridd om nøkkel. Jeg fikk også melding om Key not accepted og immobilizer feil. Tok da og dro fjæren på den tilbake og satte et papirklips inn i den. Da fikk jeg slått på strømmen men den reagerer ikke på å starte. Det kom heller ikke klikk i låsen når jeg satte inn nøkkel. Har prøvd å starte den med å jumpe punktene på Start relee. Startmotor begynner å gå men bilen starter ikke. Har også tatt ut og inn sikring 2 og da forsvinner feilen fra display, men kommer tilbake igjen så fort jeg prøver å starte bilen.Regner med at jeg må få tak i ny SIM, men skulle helst testet det med Tech II først. Er det noen som vet om hvem som kan ha en Tech II i Oslo og omeng? Vil jeg kunne bruke feks Carsoft for å få ut feilkoder. Min generelle skanner fra Biltema kommer ikke opp med noe feil

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Key not accepted

Legg inn av 2fat2fly » 07 jun 2022, 07:43

Det er kun Tech2 som fungerer på Saab, andre vil kunne få ut noen få koder men ikke alle.

Det er svært sjelden at denne feilen har noe med SIM å gjøre. Det er stort sett CIM modulden som tuller når du får denne feilen opp.

Prøv først med å ta ut sikring nr. 2 i sikringsboks på venstre side av dashbord, vent 2 minutt før du setter den inn igjen.
Om dette ikke fungerer, kan du prøve å nullstille feil med Tech2, og om dette ike fungerer må du desverre bytte CIM.
Bytter du CIM til en brukt, må du få med tilhørende nøkler.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Svar