Side 1 av 2
Justere turbotrykk
Lagt inn: 07 mar 2005, 19:46
av HansWF N416
Hei. Har en 1985 900 T16. Bilen mangler det lille ekstra skyvet, noe jeg tror skyldes for lavt turbotrykk. Turbotrykksmåleren stopper ca 0.5 cm før det røde feltet. Hvordan får jeg justert opp dette?
Er det APC`n det må skrus på, eller kan man justere staget under turboen.
Lagt inn: 07 mar 2005, 22:42
av Børre N17
Høres ut som APC'n din ikke funker som den skal slik at turbo'n kun går på grunntrykk (ca 0,45 bar)
Få lånt deg en gradert trykk måler og sjekk.
APC feil er ikke uvanlig.
Lagt inn: 08 mar 2005, 01:13
av knut N458
Er det APC`n det må skrus på, eller kan man justere staget under turboen.
Kanskje begge deler. Kople fra strømmen til APC-ventilen og se om det blir forskjell.
a) Ingen forskjell. Feil på APC. Og det kan være mye rart

b) Enda lavere trykk. Korte inn staget.
Lagt inn: 08 mar 2005, 16:53
av HansWF N416
Ok. Er det vanskelig å justere APC? Kanskje man burde sette det bort til noen som kan det.
Kan også nevne at når man drar motoren opp på litt høyt turtall(4000+) når man kjører, og trykker inn clutchen så synker turtallet nesten helt til 0, for så og gå opp igjen på tomgang. Noen som vet om dette kan ha en sammenheng med for lavt trykk?
Lagt inn: 08 mar 2005, 16:59
av Børre N17
Hvor holder du til? Det går an å få hjelp vet du!

Lagt inn: 08 mar 2005, 22:43
av HansWF N416
Holder til like ved Hamar, men går på skole litt sør for Oslo. Bilen fungerer helt fint den, men det er jo greit at alt fungerer ordentlig. Kan prøve å låne noen deler av delebilen min, å se om det hjelper.
Lagt inn: 08 mar 2005, 23:39
av knut N458
Har du prøvd å kople fra strømmen til APC-ventilen som jeg foreslo?
Det tar bare noen øyeblikk å prøve og etterpå vet du i alle fall hvor du skal begynne å grave.
APC'ens el.-krets er enkel på 85-modeller så det skulle la seg gjøre å finne utav det om det viser seg å være den.
Lagt inn: 09 mar 2005, 00:04
av HansWF N416
Nei, har ikke prøvd det enda. Hvor sitter denne APC ventilen? Bare å ta av en ledning?
Lagt inn: 09 mar 2005, 00:15
av Johnny
Tror jeg ville ha forsøkt med en magnetventil som var konstatert i orden ja. Den er en ganske vanlig syke på Saab. Er selve turboagregatet gått langt foresten? Det skal ikke rare fremmedlegemet til i systemet, så blir knivene på turbinen rimelig sløve. Og da kan det jo ikke bli ladetrykk. Tror det kan være lurt å løse på slangen, og ta en liten inspeksjon. Når du har fått det hele i orden igjen, så kan du jo benytte deg av denne linken.
http://hem.passagen.se/kraco/bolin/trimm.htm
Jeg skrudde på apc-boksen på en 8v jeg hadde for noen år siden, og det hjalp på både ladetrykket og futten i bilen kan man si. Men først av alt vil jeg anbefale deg å få bilen til å fungere som den skal originalt. Lykke til!
Mvh
Johnny
Lagt inn: 09 mar 2005, 00:21
av knut N458
Den sitter på toppen av radiatoren. Høyre side. En plastiksak med tre slanger tilkoplet. Bare å trekke ut el.-kontakten. Ikke slangene!
En enkel forklaring:
Når APC-ventilen er elektrisk frakoplet vil wastegateaktuatoren få fullt trykk og åpne wastegaten ved omtrent midt på gult.
Når den er tilkoplet vil APC'en redusere trykket på aktuatorklokka slik at wastegaten åpner først mellom rødt og gult.
Så om du med frakoplet APC-ventil fortsatt har samme turbotrykk, virker ikke APC'en. Blir trykket lavere virker APC'en, men greier likevel ikke å holde igjen wastegaten siden fjæren er blitt for slapp slik at den åpner på lavere trykk. Medisinen da er å korte inn staget mellom aktuatoren og wastegaten eller henge på en ekstra fjær.
Lagt inn: 14 mar 2005, 22:03
av HansWF N416
Nå har jeg prøvd å ta av denne kontakten ved radiatoren, og da stoppet turbotrykksmåleren ca midt på det gule. Så da er vel APC i orden. Denne fjøra det er snakk om, hvor finner jeg den?
Fortsatt er det slik at motoren holder på å stoppe da man girer, etter å ha dratt motoren litt opp på turtall.
Turtelleren går helt ned til 0 for så å gå opp på tomgang igjen, slik er delebilen også. Ingen som vet hva det kan være?
Lagt inn: 14 mar 2005, 22:10
av Tor N12
HansWF skrev:Fortsatt er det slik at motoren holder på å stoppe da man girer, etter å ha dratt motoren litt opp på turtall.
Turtelleren går helt ned til 0 for så å gå opp på tomgang igjen, slik er delebilen også. Ingen som vet hva det kan være?
Jeg har nesten bare skrudd 16v og må ta forbehold om at 8v er ganske lik..
Det høres ut til å være gass-spjelddemperen.. Den sitter ved spjellet på innsuget og skal justeres slik at den bremser spjellet på vei tilbake. Det skal ta ca 3sek fra spjellet treffer denne demperen til bilen går ned på tomgangsturtall.
Du bør også sjekke alle vakumslangene dine. Hvis du har lekasje så kan du få slike problemer som du beskriver...
Lagt inn: 14 mar 2005, 22:34
av Jørgen N237
Står jo i første innlegget at det er en 16v
Lagt inn: 14 mar 2005, 22:41
av Tor N12
Hups...

litt rask...
Da gjelder i allefall tipset om spjelldemperen....
Lagt inn: 14 mar 2005, 23:36
av knut N458
Stopper midt på det gule høres jo riktig ut uten APC. Med APC har du 0,5 cm igjen til det røde skriver du. Ikke så langt fra midt på det gule det?
Med andre ord greier ikke APCen å øke trykket noe særlig. Da vil jeg tro at du har en lekkasje. Og er det ikke lekkasje må du skru litt på APCen tenker jeg
Er tennplugger, luftfilter o.s.b OK?
Fjæra mener jeg du kan la være siden grunntrykket virker OK.