Saab 9-3 vil ikke starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mortenz
Innlegg: 2
Registrert: 17 sep 2022, 07:36
Navn: Morten

Saab 9-3 vil ikke starte

Legg inn av Mortenz » 17 sep 2022, 09:12

Hei

Jeg har en Saab 9-3 2004 modell. Og her om dagen da jeg skulle starte bilen så gikk jo ikke det da.

Klikkelyden som alltid er der når jeg setter ned nøkkelen er borte.

Kan det være tenningslåsen? Eller nøkkelen? Den er ganske så ny, fra 2020.

Det kommer ikke opp noen feilmelding.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 vil ikke starte

Legg inn av Kato » 17 sep 2022, 11:34

Det er ikke, på strak arm, godt å si hva dette kan være, men kanskje lysner det for oss med noen tilleggsopplysninger:

- Er dette en "bensiner", og i så tilfelle med/uten turbo?;
- Automat eller manuell girkasse;
- Kan nøkkel dreies når den er satt ned? (Hvis ikke ligger problemet mest sannsynlig i "immobiliseringssystemet", selv om dette da burde ha gitt feilmelding);
- Kan rattet dreies når nøkkel settes i?;
- OM nøkkelen kan dreies til "ON" trykkes da knappen for bagasjeromsåpning og SID (displayet) skal da vise hvor mange nøkler som er "innlært";
- Har du et multimeter for hånden?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Mortenz
Innlegg: 2
Registrert: 17 sep 2022, 07:36
Navn: Morten

Re: Saab 9-3 vil ikke starte

Legg inn av Mortenz » 17 sep 2022, 12:23

Hei

Takk for svar.

Det er en 2 liter bensin turbo med automat.
Ja nøkkelen kan dreies til ON. Rattet kan også dreies.

Har dessverre ikke et multimeter.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 vil ikke starte

Legg inn av Kato » 17 sep 2022, 14:02

Da bør immobiliseringen være i orden, og flytter antatt problemområde til tenningslåset, som du er inne på, en kontakt tilhørende automatkassa, startrelé i elsentralen (UEC) i motorrommet, solenoide/startmotor, kabler eller sikring #6 i UEC. Denne siste er lett å sjekke visuelt, men for resten av mulighetene er det nok et multimeter som gjelder for lettest snevre inn hvor hunden er begravet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar