Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
nordanke
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2021, 16:29
Navn: Dan

Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av nordanke » 07 feb 2023, 21:52

Hei!

Etter å ha fått renset opp i EGR-kjøler og EGR ventil skulle verkstedet putte alt sammen igjen i går kveld på min Saab 9-3 Vector 1.9.

Da batteriet ble koblet på, viste SIDen bare Rattlåsfeil, kontakt verksted, og bilen er helt død.

Verksted peker på at årsak trolig er korrodering i hovedkabelen (den ser ikke bra ut), og at den under jobben har fått en eller annen knekk som lå og ventet, som fører til spenningsfall, og dertil problemene.

Er det noen siste ting jeg bør teste, før jeg legger bilen snarlig ut som delebil? (Jeg orker ikke skru fra hverandre alt innvendig i bilen, den virket helt fint til den skulle av bukken).

nordanke
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2021, 16:29
Navn: Dan

Re: Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av nordanke » 07 feb 2023, 22:14

…og siden bilen nå er motvillig til det meste. Er det noen supertriks for å få opp vinduet som nå er helt nede, og som ikke har noe strøm til å komme seg opp igjen?

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av 2fat2fly » 08 feb 2023, 07:53

Hei!

Rattlåsfeil kommer ofte av feil i CIM, har verksted tatt ut noen feilkoder?
En quickfix som har fungert for meg noen ganger, er å ta ut sikring nr. i dashbord et minutt.

Går ut i fra du har målt batteri og sjekket at det ikke har blitt tappet under reperasjon.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av 2fat2fly » 08 feb 2023, 07:56

Hvordan ser ECUen ut?
Den er dessverre plasser på en svært lite fornuftig plass: Foran høyre framdekk.
Så om du har skade på fremre høyre innerskjerm, kan det også være ECU som er skadet/defekt.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

nordanke
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2021, 16:29
Navn: Dan

Re: Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av nordanke » 08 feb 2023, 09:27

Ikke tatt ut feilkoder, men det er et spenningsfall i ledningsnettet fra batteriet før det kommer til CIM, og kabelen er ikke god.

Skal prøve å ta ut sikring og teste med et nytt batteri og ta en titt på ECU, men den er ikke i området hvor det har blitt jobba.

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Rattlåsfeil - klar for de evige jaktmarker

Legg inn av 2fat2fly » 08 feb 2023, 11:04

Det er ikke uvanlig at det er feil på ledningsnettet heller på disse bilene, men tenkte å tipse om et par enkle ting å sjekke først.

Men når du først skal feilsøke på disse bilene MÅ du/verksted benytte Tech2.

Jeg har personlig sett mange lokale verksteder som hart påtatt seg oppdrag meg å feilsøke/fikse på Saab uten Tech2, med det resultatet at kunden har fått igjen bilen uten at feilen er fikset. Selv føler jeg at det med Tech2 og WIS er enkelt å finne feil på disse bilene.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Svar