Side 1 av 1
					
				Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 20 mai 2023, 21:25
				av Landmann
				Km.stand: ca 233.000.
Rask kjøring over lengre distanse - og brått lyste oljelampa i rødt. Kort fortalt: det gikk med 5 liter olje (etterfyllinger) på nær 50 mil på returreisen.
Motorrommet mot torpedoveggen er innsauset i olje. Det samme gjelder høyre side av motorblokka (i bakkant) mot torpedoveggen.
Her må det en grundig og tidkrevende vask til for å avdekke årsaken.
I mellomtiden: Finnes det noen kvalifiserte tips hva som forårsaker lekkasjen?
			 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 24 mai 2023, 09:06
				av Landmann
				Ingen som har tips?
			 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 25 mai 2023, 13:47
				av jeh900
				Det var mye etterfylling. Men klassikeren er jo lekasje ved veivakselpakningen og at aggregatremmen kaster olja rundt. I alle fall om du har en B205. Har også opplevd morken og sprukket slange mellom sump og oljefelle, Kan kanskje sprute ut derfra under inspirert kjøring?
			 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 26 mai 2023, 22:23
				av Landmann
				jeh900 skrev: ↑25 mai 2023, 13:47
Det var mye etterfylling. Men klassikeren er jo lekasje ved veivakselpakningen og at aggregatremmen kaster olja rundt. I alle fall om du har en B205. Har også opplevd morken og sprukket slange mellom sump og oljefelle, Kan kanskje sprute ut derfra under inspirert kjøring?
 
Takk for tips  

  , jeg skal få bilen på bukken og sjekke. For øyeblikket er den hagepynt og oljer plenen. Og ja - dette er B205'motoren med 150 hk og "lavtrykksturboen".
 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 29 mai 2023, 22:57
				av NLANGE
				Høres ut som oljetrykks-bryteren er årsaken til oljelekkasjen. Den ligger bakom startmotoren.
Sjekk også som nevnt simering på veivaksel bak reimhjulet. Å hvis den lekker å reima er full i olje, så må du bytte reim også.
			 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 30 mai 2023, 19:43
				av Landmann
				NLANGE skrev: ↑29 mai 2023, 22:57
Høres ut som oljetrykks-bryteren er årsaken til oljelekkasjen. Den ligger bakom startmotoren.
Sjekk også som nevnt simering på veivaksel bak reimhjulet. Å hvis den lekker å reima er full i olje, så må du bytte reim også.
 
Takk for tips 

 Ettersom jeg er skrotnisse - så påregistrerte jeg i mellomtiden en annen bil - og Saaben står som «hagepynt». Jeg oppdaterer tråden når mekke-ånden kommer over meg.
 
			
					
				Re: Saab OG9-3 2.0T oljelekkasje fra motor
				Lagt inn: 31 mai 2023, 21:36
				av NLANGE
				Gjør det, mekke-ånden må virkelig trå til, for den startmotoren er trang å komme til for å løsne slit at du kommer til oljetrykksbryter for eventuelt bytte 
