Eberspächer fungerer kun når det er unormalt kaldt(?)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Eberspächer fungerer kun når det er unormalt kaldt(?)

Legg inn av Finnzze » 11 jan 2024, 19:30

Hei!
Dette er mitt første innlegg her på forumet :D Ser at dette ble et veldig langt innlegg, mulig mye blir irrelevant i forhold til problemstillingen min. Beklager i så fall dette på forhånd! Er over snittet interessert i elektronikk...

Som (hittil) ellers meget fornøyd 9-3 eier har jeg ikke helt skjønt meg må den "Ebern" som sitter i SAABben. Den fungerer kun tilsynelatende når det er under ca -13 ute. Hittil har den ikke fungert i det hele tatt*, men som med flere ulike fenomener som oppsto under den siste sprengkulden på østlandet begynte Ebern helt brått å fyre...

Litt elektrisk bakgrunnshistorie må til:
>Kjøpte 9-3en høsten 2022, ca 190000km.
>Dynamoen røk like etter (dritflaks med min første SAAB eller hva :P )
>Skiftet denne (Biltema, 130A).
>Byttet både reim og reimstrammer, men fikk feil reimstrammer (ikke helt lik den forrige) og sjonglerte mellom ulike reimlengder (mekster.no er god på å levere produkter som avviker fra bildet til en som da ikke visste hva en skulle se etter)
>Kjøper nytt Exide EFB-batteri
>Reim peip litt av og til og dynamoen lagde merkelige lyder
>Glad og blåøyd som jeg var kjørte jeg med den oppfatningen som at saken var løst, trodde det bare var en mismatch mellom reima og reimstrammeren som ikke helt passet.
>Samtidig som dette finner jeg en løs connector i området bak dynamoen. Visste ikke hva det var den gangen, men koblet den inn
>Jøss! 9-3en har jo motorvarmer. Hvilken lykke!

>Det går ett helt år. Ebern fyrer kanskje 3-4 ganger i løpet av våren/sommeren/høsten. VELDIG mye røyk de få gangene den fyrer.
>Eier også Tech2. Bruker denne til å sjekke litt opp rundt dette. Finner følgende feilkoder. Disse kommer hovedsaklig tilbake uansett
B0449 00 Blower fan. Out of range
B0452 00 Blower fan circuit, open

En sjelden, sjelden gang dukker disse også opp
B0447 00 Fuel pump circuit, open
B1000 37 Control module, internal fault

Men Olsenbanden var ikke død...

>Desember 2023 så ryker dynamoen igjen
>Undersøker da ladesystemet grundig. Finner ut at polskoen på den negative terminalen blir noe #/%&! varm. (innvendig korrosjon)
>Går over alle jordingspunkter og lager nye samt bytter kabel og polsko til noe litt "heftigere". Har nå trolig en av meget få 9-3er med flydeler i det elektriske nettet.
>Bytter dynamo til en fra Bildeler.no (140A)
>Ordner helt korrekt drivreim og reimstrammer denne gangen
>Nå ligger ladespenningen konsekvent på ca 14,3
Husker ikke helt i farta hvorfor jeg gjorde dette, men koblet ut Ebern i motorrommet og gjorde en "Bus-reset" med Tech2 og diverse nullstillinger. Ser da at AHM/PHM er oppført som "Not installed" i listen over utstyr som snakker over Bus-en.

>Så var det -30 ute...
>Batteriet leverer ikke som det skal, typiske symptomer på et gåent batteri. Kjøper nytt AGM batteri denne gangen. Lar bilen stå flere timer uten strøm med vilje.
>Jeg blir så lei kulde at jeg kobler inn Ebern igjen i siste håp om å få litt varme.
Får da også beskjed når jeg kobler på Tech2 at "AHM/PHM added"

Og endelig har jeg omsider kommet til siste punkt!
Så fort jeg har gjort alt dette, og bl.a etter å ha fulladet det nye batteriet og kjørt noen langturer... Så begynner Ebern å fyre HVER morgen på vei til jobb, så lenge det holder seg godt under -13. Enten om det er -24 eller -18 så fyrer den.
Men når det er mildere ute så nekter den å fyre :lol: Kjørte litt rundt ulike steder, og etter mange timer i kulde så fyrer den, etter noen timer i mildere temperaturer så fyrer den ikke...
EDIT: Den prøver å fyre, lampen tenner og den begynner og lage lyd, men slutter etter kanskje 5-10 sekunder (variabelt) de gangene den ikke fyrer. Slik har det bestandig vært.

Setter stor pris på alle svar! Håper ikke dette ikke ble for meget.
Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

Svar