eberspacher problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ThomasM
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2019, 15:16
Navn: Thomas Muggerud

eberspacher problemer

Legg inn av ThomasM » 19 feb 2024, 07:46

Hei

Har en eberspacher på en Saab 9-3 2008 19tid som har bestemt seg for at denne sesongen så skal den ikke virke som forvarming når temperaturen kryper ned til -13 til -15 og nedover, fungerer normalt når jeg har startet å kjøre.

Hadde service på verksted i 2017 på eberspacher.

Er det noen som har et lite hint om va som kan være problemet?

Brukeravatar
Finnzze
Innlegg: 8
Registrert: 18 des 2023, 16:53
Medlemsnummer: 3385
Navn: Finn Henrik Z. Mathiesen
Bil: Saab 9-3 1.9TiD Vector (2007)

Re: eberspacher problemer

Legg inn av Finnzze » 19 feb 2024, 09:13

Hei!

Jeg sliter med noe lignende, i mitt tilfelle at den kun virker når det er veldig kaldt når bilen er startet. (Ellers virker den ikke i det hele tatt)

Har du Tech2 til å lese av koder når den ikke fyrer? Har fått nyss om at dette kan hinte til feil med styreenheten, men kan lønne seg starte med noe så enkelt som å sjekke batterispenning når det er kaldt. Har hørt at loddingene i styreenheten på enkelte kan være dårlige.

Jeg skal absolutt ikke uttale meg som noen ekspert om dette, om noen vet annerledes så lærer jeg gjerne mer. Med en kjapp kikk i WIS så skal den fungere fra 10.2V til 16.0V, skjønt 9-3 kan vel være ganske spenningsfølsom. Slik jeg har skjønt er det relativt enkle startkriterier, kald kjølevæske og over 12% drivstoff i tanken så er mye gjort.

Har feilsøkt meg til i mitt tilfelle at "Blower Fan" innad i varmeren har mer eller mindre skjært seg/ mye rotasjonsmotstand, slik at den derfor kun starter noen ganger når batterispenningen blir så høy at den "orker" å dra viften rundt. Mulig kulden gjør at det blir mye motstand i denne i ditt tilfelle?

Hvis den ellers fungerer og du har hatt service på den, så er det kanskje mindre sannsynlig at glødepluggen eller flammedetektoren har tatt kvelden.

Har du opplevd noe unormalt med klimaanlegget ellers, slik som hylelyder fra kupeviften eller at viften "nøler" før den starter? Vanninntrengning her er vel også et kjent problem. Har ikke teknisk grunnlag for denne hypotesen, men vil med enkel logikk tro at den kanskje ikke starter dersom selve kupeviften også er "blokkert" (eller at elektronikken tror dette). Det er mange slike feil som kan fremprovoseres av kulden. Mye som blir tregt da gitt :-D


Håper noe av dette kan være til hjelp.
Mvh
Finn-H











Med vennlig hilsen
Finn Henrik. Z. Mathiesen
Lommedøling som nå bor i Fetsund

'07 9-3 Vector 1,9TiD / Z19DT
UX55043

ThomasM
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2019, 15:16
Navn: Thomas Muggerud

Re: eberspacher problemer

Legg inn av ThomasM » 19 feb 2024, 11:08

Hei.

Takk for tips :thumbsup:

Nei har ikke Tech2, men har definitivt fått litt å se på :) Må bare bli kaldt igjen så jeg får testet under rette forhold.
-12 idag og startet helt greit.

Startkriteriene er definitivt ikke et problem.
Før servicen i 2017 så har det ikke vært service på eberspacher siden den var ny, så vidt jeg vet, så vet ikke hvor lenge de går før deler bør skiftes.

Ellers har klimaanlegget fungert som det skal. Er vel en av de bilene jeg har eid som jeg har hatt relativt få problemer med.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: eberspacher problemer

Legg inn av Morten S. » 20 feb 2024, 17:55

Er klokken i bilen stilt korrekt?

I og med at varmeren starter når motoren har startet så fungerer jo selve varmeren

Har opplev at varmeren har sotet igjen etter to sesonger. Den gang var det pumpen som ga for lite, ble det sagt.
Men da startet den ikke verken som forvarmer eller med motor i gang
"Alt" fra totakt til turbo

ThomasM
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2019, 15:16
Navn: Thomas Muggerud

Re: eberspacher problemer

Legg inn av ThomasM » 27 feb 2024, 16:12

Ja den er riktig på noen sekunder.
Har et defa anlegg hvor kontrollern ikke har riktig tid innstilt, men det har den aldri vært så lenge jeg har hatt saaben.

Bruker å kjøre varmern et par gang i mnden på sommerstid også, hørte det skulle være bra å kjøre gjennom litt diesel.

Svar