Side 1 av 2
Fine motor rom/ hvordan få det bra? litt tips osv.
Lagt inn: 31 mar 2005, 18:09
av Saab_Prinsessa
Tenker jeg starter en tråd om motor rom litt uten om standard. Har akuratt browset litt på Garaget.org og der var det mange Saaber med mye pent og mange rare DI-kasetter osv.
Fikk litt lyst på "pønte litt under huven" men trenger litt tips om hva og hvordan man kan gjøre.. Så om du har en idè eller bare har et bilde eller noe å skrive så kom igjen.. Spiller ingen rolle om modell og sånn..
Det jeg lurer litt på er:
- Hvaslags maling/lakk en bør bruke?
- Og den sorte plast biten bak motorblokken på ng900,og9-3, 9-5 har jeg sett mange har lakert. Hvordan får jeg den av?
Maria
Lagt inn: 31 mar 2005, 20:06
av john n04
Tja... Kan jo gjøre slik:
Plastddekselet får du av ved å vippe det opp i bakkant og dra det mot torpedoveggen. Motsatt for å montere det.
Jeg har polert di kasetten og alle metallrør. Metoden er som følger:
Begynn å slipe med rondell med korn 80 på grove overflater. Gå deretter på med finere rondell 180. Nå er det lette over!

Ta så våtslipepapir 800 eller finere og slip til du er fornøyd med overflaten. Så tar du autosol og gnir til du blir blå i trynet og armene verker no sykelig, så er finishen bra
Er overfalten fin fra før som f.eks trykkrørene til turbo.
Lakker gjerne plastdetaljer i ønskelig farge. Grunn med plastgrunning og på med lakk etter eget ønske. Skal du være perfeksjonist, spraysparkler du etter grunningen og sliper til ypperste finish
Håper dette kan hjelpe deg litt

Jepp
Lagt inn: 31 mar 2005, 20:40
av Bent N208
Fint bilde av et rent & ryddig motorrom..
Det er ikke store tings som må gjøres,,, først og fremst ta en skikkelig motorvask,, poler alle lakkflater i motorrom. Blå siliconslanger er noe som pynter opp, samt en blå dump/avlastningsventil og openairkit ifra JR da er i hvertfall alt i blått.
Når det gjelder lakkering av DI hadde jeg lagt det på is, DI kassetten er en ømfintlig sak..... hvis du har en rød type ser den jo litt tøff ut da.
Lagt inn: 31 mar 2005, 20:50
av Rune N35
her er en som må jobbe litt for å holde det så reint..
(trykk for større bilde)
Lagt inn: 31 mar 2005, 21:29
av Saab_Prinsessa
Hurra mere! Takk!
Bendt: Må vel til SP for å få blå slanger og dump?

Men vil ikke ha dump, skummelt og harry!

Lagt inn: 01 apr 2005, 00:38
av Børre N17
Lagt inn: 02 apr 2005, 10:16
av Hjelle, N6
Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!
Lagt inn: 02 apr 2005, 11:14
av Saab_Prinsessa
Børre:

!! Hæ? skjer ingenting..
Hjelle, N6 skrev:Eg høyrer til den gamle(???) skulen som synes det ser finast ut i motorromet når det er reint og fint eg. Berre det hevar inntrykket monge hakk... Personlig går eg over med polish i motorrom eit par gongar i året for å beholde finishen, og lette reinhaldet.
Hjelle da må du oxo skrive litt nøyere hvordan man gjør det med motorvask og sånt.. Det er en mannsgreie det med biler og slikt, så vet ikke så mye om det..
Men hva skal jeg bruke for å få det som dekker turboen blankt?
Men den carbonen var stilig, er det noe man får kjøpt?
Lagt inn: 02 apr 2005, 12:54
av Johnny
Hei!
Oppskrift på motorvask:
Man tager først... Neida!
Kjøp en sprayflaske med avfetting og ha høytrykkspyler/steamer klar!
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk

med spyleren.
Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!
Mvh
Johnny
Lagt inn: 02 apr 2005, 16:12
av john n04
Hjelle, N6 skrev:Men John sitt var då også reint, finog ikkje minst blonkt, det skal du ha John!

Takk takk :w00t
Lagt inn: 02 apr 2005, 17:56
av Tor N12
Johnny skrev:
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!
Skal man få det skikkelig rent så ville jeg i allefall ikke latt motoren stå og gå! For det første så er det en fordel om motoren er kald når man starter... hvis ikke så dunster en del av avfettinga bort(den bør jo stå og virke en stund). Det kan også bli skjoldete hvis såpen tørker inn. Men hovedgrunnen til at i allefall jag aldri lar Saab'en stå og gå er tennkasetten, den kan lett ta skade. Jeg plukker alltid ut den og blåser det tørt med trykkluft etter en motorvask, jeg vet mange som har fått vann nede ved pluggene, startet opp og ødelagt tennkasetten

Lagt inn: 02 apr 2005, 18:03
av Jørgen N237
Johnny skrev:Hei!
Oppskrift på motorvask:
Man tager først... Neida!
Kjøp en sprayflaske med avfetting og ha høytrykkspyler/steamer klar!
Deretter sørger du for at minst halvparten(kommer an på hvor møkkete det er) av den flaska blir fordelt oppe i motorrommet. Så venter du en 5-10 minutter, dette er også etter hvor møkkete det er, slik at avfettingen virker. Lensitil, var det et glimrende avfettingsstoff som het. Jeg tror ikke dette er tilgjengelig for det private marked lenger, men kjenner du noen i industrien.... Vanlig avfetting virker det også, men det lønner seg som sagt å være raus. Deretter går du enkelt og greit amokk

med spyleren.
Så får du et motorrom som både er i forskriftmessig stand og som dessuten kan presenteres for det offentlige rom uten å skjemmes av det.
Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med maling og slikt, men det er jo smak og behag. Ta en tur på en side som driver med styling til bil, så finner du nok mange tips og produkter du kan bruke.
NB: Det kan lønne seg å la motor stå og gå når du spyler, og spyl dessuten ikke direkte på elektriske bokser og ting som har med tenning å gjøre. Husk også på at maling kan flasse av ved direkte spyling med høytykkspyler, og da blir det jo ikke pent.
Lykke til!
Mvh
Johnny
Husk å alltid ha vått underlag under bilen før du sprayer avfetting på, ødelagt noe asfalt på den måten...
Begynn med en god vask, mye vann etter avfetting.. Deretter begynner du slik du selv vil.. Vil du lakke så finn en passende farge, eventuelt mykningsmiddel i lakken.. Om du vil polere ting gjør du det.. Selv har jeg bare vasket og holdt det rent..
Lagt inn: 02 apr 2005, 22:31
av Henrik N380
Dette er noe for deg Maria! Lager du motoromet sånn skal du få en pose med seigmenn..
Flere motorrum i denne tråden:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... light=rosa
Lagt inn: 02 apr 2005, 23:00
av Jørgen N237
Var aktiv i den tråden.. Kan skaffe noen fler bilder av et lignende motorrom hos en kamerat, men med en blå metallic.. Men ikke saab da..
Lagt inn: 02 apr 2005, 23:53
av TurboLars N383
HÅHÅ

!! Det var skikkelig hardporno

!