Legg inn
av krasimir » 26 sep 2003, 08:13
Mer info om bilen :
Hej Krasimir!
Tack för ditt mail. Tyvärr kan vi inte svara på frågor om nya bilmodeller.
Nyheter presenteras först för media vid en presskonferens eller i form av
en pressrelease.
Ny automatisk växellåda
En ny, intelligent femväxlad automatlåda inklusive Saab Sentronic finns för
alla bensindrivna varianter. Saab Sentronic är en sekventiell, manuell
växelväljare, som dessutom gör att man kan välja till möjligheten att välja
växel via knappar på ratten. Den utökade kontroll som Saab Sentronic
erbjuder innebär att särskilda sport- och vinterlägen inte längre behövs.
Automatväxellådan, som producerats av Asin AW, anpassar sig efter både
föraren och vägbetingelserna och är programmerad för att fullt ut utnyttja
Saabs turboegenskaper. Den känner av förändringar i motorns prestanda,
motorns belastning, vägens lutning eller höjd och finner snabbt rätt
växel utan att behöva leta sig fram, annars ett känt irritationsmoment hos
vissa automatlådor. Den lägger automatiskt in friläge när man har bromsat
till stillastående.
För ökat engagemang för föraren kan växelväljaren ställas in på manuellt
Sentronic-läge vilket ger sekventiella växlingar uppåt och nedåt efter eget
tycke, med full inkoppling på alla växlar. Möjligheten att välja själv tas
ytterligare ett steg genom alternativet med knappar på ratten då sköter man
växlingen med ett enkelt fingertryck.
Sexväxlad manuell växellåda
Saabs växellådsfabrik i Göteborg är en betydande leverantör av växellådor
till General Motors och till
nya 9-3 har en helt ny, sexväxlad manuell växellåda konstruerats. Den kan
hantera mycket höga vridmomentnivåer,
upp till 400 Nm, och uppvisar en vidareutvecklad synkronisering för bättre
känsla. Den sexväxlade lådan är standard i Saab 9-3 Aero SportSedan.
Förbättrad manuell växling
Den femväxlade lådans växlingskvalitet har uppgraderats avsevärt till Saab
9-3 SportSedan genom att
man använder vajeröverföring i stället för länkage mellan spak och låda.
Föraren kan nu växla
snabbare med mjukare och behagligare känsla. I kombination med
dubbelmasse-svänghjulet har även
bullerresonansen och vibrationerna reducerats, ännu en pussebilt i arbetet
med att förhöja
körupplevelsen med Saab 9-3 SportSedan.
Turbo,
En Garrett GT20 turbo används för motorerna med 150 och 175 hästkrafter med
mild överladdning på
0,5 respektive 0,7 bar. En större Mitsubishi TDO4 som ger upp till 0,85 bar
används för Aero-motorn
med 210 hästkrafter, som även har aggressivare kamaxlar. Båda
turboenheterna har integrerade bypass-ventiler.
Nya lättvikts 2-liters turbomotor
Den fyrcylindriga 2-liters bensinmotorn (1.988 cc för att vara exakt) helt
i aluminium är 15 kilo lättare
än sin föregångare. Den är smidigare, tystare, kompaktare och bättre
packad. Den ger mindre
friktionsförluster vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning och mindre
avgaser.
Blocket är helt kvadratiskt i sin konfiguration med diameter och slaglängd
på 86 mm. Motorn har en
Saab-unik fyrventilstopp, kamaxlar som drivs med underhållsfria kedjor,
motroterande balansaxlar, ett
svänghjul av sk. dubbelmasse-typ och en integrerad oljekylare. Motorn styrs
och övervakas av den
senaste versionen av Saabs egentillverkade styrsystem, Saab Trionic 8, det
kraftfullaste i sitt slag i
kommersiell produktion.
Alla väsentliga interna komponenter är unika för den turboladdade motorn i
Saab 9-3 SportSedan.
Dessa inkluderar en smidd, femlagrad vevaxel av stål, förstärkta vevstakar,
nykonstruerade kolvar och
kolvbultar, kolvar som kyls med oljestrålar och omprofilerade kamaxlar.
Toppen är unik med sin gjutna legering optimerad för turboladdning med
avsevärt modifierade inloppskanaler, ändrade insugsventiler och
natriumkylda avgasventiler.
En betydande innovation för Saab är den invärtes placeringen av turbon,
bakom den tvärställda
motorn. Denna position medger en ännu snabbare uppvärmning av den främre
avgaskatalysatorn,
vilket ger förbättrad bränsleekonomi, lägre kallstartutsläpp och är till
fördel för viktfördelningen.
Med vänliga hälsningar
Niclas Hult
Saab Direkt
Sol