Side 1 av 1

feilsøking?

Lagt inn: 09 apr 2005, 14:02
av wicky
er det mulig å koble på en data og søke etter feilmld i bilen på en saab 9000 cs registrert 15.12.94?om ja, hvor kobler man til dataen?

Lagt inn: 09 apr 2005, 16:41
av Tor N12
På 9000 så må du bruke Saab's diagnoseinstrument ISAT eller Tech 2 for å lese ut feilkodene. Disse kobles inn under pasasjerstolen.
På 96-98 modeller så sitter uttaket under rattet.

Du kan riktignok få ut noen av feilkodene på innsprøytninga ved hjelp av blinkkoder men da må du ha verkstedbøkene for å tyde disse.

Lagt inn: 09 apr 2005, 17:39
av TurboLars N383
Noen som "skaffer" verkstedbøker her :wink: ?
8)

Lagt inn: 09 apr 2005, 18:54
av Ronny_N169
Du kan lese ut blinkkoder når du slår på tenninga og på den måten finne ut feilen. Fremgangsmåten er: slå av motoren, slå på tenninga. Nå vil "check engine" lyse i ca 3 sek, så slukke. Om det ligger feilmeldinger så lyser "CE" igjen og sender ett antall korte blink. Disse må du telle. Her er lista på feilmeldingene:
ANTALL
BLINK
2 Tryckgiver, innsug
3 Tempgivare, innsug
4 Tempgivare, kjølevæske
(Giveren till Trionicboksen)
5 gasspjellgiver
6 Lambdasonde
7 Adapsjon
8 Utluftingsventil (?)
9 Feil i Trionicboksen

Lagt inn: 09 apr 2005, 19:38
av Tor N12
gul 900 skrev:Du kan lese ut blinkkoder når du slår på tenninga og på den måten finne ut feilen. Fremgangsmåten er: slå av motoren, slå på tenninga. Nå vil "check engine" lyse i ca 3 sek, så slukke. Om det ligger feilmeldinger så lyser "CE" igjen og sender ett antall korte blink. Disse må du telle. Her er lista på feilmeldingene:
ANTALL
BLINK
2 Tryckgiver, innsug
3 Tempgivare, innsug
4 Tempgivare, kjølevæske
(Giveren till Trionicboksen)
5 gasspjellgiver
6 Lambdasonde
7 Adapsjon
8 Utluftingsventil (?)
9 Feil i Trionicboksen
Mulig det er så enkelt med Trionic.... selv om jeg tviler litt.. Er i allefall sikker på at man med Bosch LH må jorde en pinne i testuttaket i motor-rommet, gjorde dette bare for noen dager siden... Den verkstedboka jeg brukte (org Saab Feilsøkning & diagnos 85-95) beskrev fremgangsmåten og det stod ingenting om at man gjør dette annerledes på de nyere årsmodellene..

Kan dobbellsjekke dette for jeg har bøkene til alle modellene tom 98..

Lagt inn: 10 apr 2005, 01:04
av wicky
da blir det feilsøk på mongosaaben min også da..man fikser en ting også ryker noe annet..menmen...hvor får jeg tak i spacere forresten?

Lagt inn: 10 apr 2005, 07:44
av Ronny_N169
TT skrev:Mulig det er så enkelt med Trionic.... selv om jeg tviler litt.. Er i allefall sikker på at man med Bosch LH må jorde en pinne i testuttaket i motor-rommet, gjorde dette bare for noen dager siden... Den verkstedboka jeg brukte (org Saab Feilsøkning & diagnos 85-95) beskrev fremgangsmåten og det stod ingenting om at man gjør dette annerledes på de nyere årsmodellene..

Kan dobbellsjekke dette for jeg har bøkene til alle modellene tom 98..
Faktisk mye enklere på Trionic modeller enn modeller med Bosch LH-jetronic. Se forøvrig: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=80314
Kan også legge til at jeg via telefon klarte å fikse bilen til mora mi (9000CD-95) og hun har null peiling på bil.
Men det å lese ut feilkoder som er lagret i Trionic, dvs de som ligger i minnet etter at ev feil er utbedret,krever at Tech2 kobles til.