Side 1 av 1
Bygge om en ng900s til 2,3 turbo..?
Lagt inn: 09 apr 2005, 17:19
av Vegard
Har fått tak i en komplett 2,3 turbo motor, med ny kasse.(Alt er fabrikknytt) og vurdere å prøve å få dette inn i min 900s (mod 94).
Er dette noe som er gjennomførbart?
Regner med at man må inn å bytte/forandre ledningsnett i motorommet og karosseriet.
Vil et komplett ledningsnett fra en 9000 2,3 turbo passe inn i en 900s, med evt mindre modifikasjoner, eller kan man bruke deler av det orginale nettet i karosseriet..?
Har mulighet til å få tak i alt jeg trenger via en bekjent.
Håper på svar.. :)
Lagt inn: 09 apr 2005, 17:56
av Tor N12
Intet er umulig for den som er umulig selv.....
Men... Det er mye jobb å bygge om... Et 9000-nett går ikke rett over, blir mye skjøting/lodding.... Du bør i allefall skaffe deg skjema over både det nye og ditt eksisterende nett så du ser hvor mye som må bygges om...
Ting du ellers må bytte eller montere er: motorfester, drivaksler, bremser, oljekjøler, radiator?, fjærer, dempere, eksosanlegg og helt sikkert en haug med andre ting jeg har glemt.....
Lagt inn: 09 apr 2005, 20:00
av Hjelle, N6
El.nettet er eg tvilsom til går rett over ja, husk på at GM900 har ein ICE (mikroprosessor) som tek over jobben som ein del av relea på 9k gjorde, mitt tips er å få taki el.nett ifrå GM900 for å gjere det enkelt for deg sjølv.
Lagt inn: 09 apr 2005, 21:26
av Vegard
Det er en 9000 2,3 turbo motor.. Den skulle visst passe inn i 900.. vært i kontakt med fab. i sverige.. Hørte at en anders (svensken i stcn) hadde gjort samme ombyggningen.. Veit du noe angående dette.?
Er det mulig å bruke ledningsnettet fra en 900 2.0 turbo, eller deler fra det..?
Lagt inn: 09 apr 2005, 21:29
av Vegard
Kanskje det er like greit å dette inn en 2.0 turbo.. trimme den istede.. blir en del mindre jobb, da man kan bruke ledningsnettet fra 2.0 turbo som hører til en 900..
Lagt inn: 09 apr 2005, 22:16
av Henrik N380
Lagt inn: 09 apr 2005, 22:23
av Hjelle, N6
Vegard skrev:Kanskje det er like greit å dette inn en 2.0 turbo.. trimme den istede.. blir en del mindre jobb, da man kan bruke ledningsnettet fra 2.0 turbo som hører til en 900..
Tja, ville nok ha samanligna elnetta fysst, eg berre nemner at det er forskjell på desse netta...
Lagt inn: 10 apr 2005, 00:25
av Saab900STCR
Om du vill eller måste använda T5 styrning på motorn, så är det bästa att ta hela ledningsnätet i motorrummet + den del av det som går till T5-boxen från en Ng900Turbo!
Då är det lite givare och sådant som du också kommer att behöva då din motor kommer från en 9k.
En 9k girkasse passar inte i en Ng900!
Jag skulle, om jag inte hade en Ng900T donor-bil, välja att köpa ett fristående styrsystem typ Autronic , Halltech eller liknande.
Jag vet att sånna saker inte är billiga, men det har trimning aldrig varit!
Tycker denna diskutionen borde föregå i "trim-forumet"....
Vill du ha mer info så sänder du ett Pm eller startar en tråd där, alternativt be en moderator flytta denna tråd dit.
Edit,
Har du inte tillgång på "trim-forumet" anbefaller jag att du går med i klubben!
Massa trevliga vänner och bra rabatter får man för dom få kronorna det kostar!!
Mvh Anders
Lagt inn: 12 apr 2005, 18:24
av Aleks-ander_N948
har tenkt og gjør noke lignande med min Ng900 ska i hvertfall ha turbo!
noken som veit beste måten og gjøre det på?
Lagt inn: 12 apr 2005, 22:15
av Vegard
Åssen er det å bruke ledningsnettet fra en 9-3 viggen..? I den sitter det jo en 2,3 l Turbo motor.. Det skulle vel stemme overens.?
Lagt inn: 12 apr 2005, 23:28
av Tor N12
Vegard skrev:Åssen er det å bruke ledningsnettet fra en 9-3 viggen..? I den sitter det jo en 2,3 l Turbo motor.. Det skulle vel stemme overens.?
Jo det bør du vel kunne bruke... Vet ikke hvordan det er på 9-3/900 men på 9000 så skiller det også endel på hovednettet i bilen, ikke bare motor-nettet....
Det klart enkleste må jo være å få tak i en delebil, du må jo ha girkasse og alle de andre delene jeg nevnte også...