Side 1 av 1
Giroverføring, er det forskjell mellom 8v og 16v og900?
Lagt inn: 09 apr 2005, 20:29
av Audun N346
Har akkurat bytta motor fra en i 8v til en 16v turbo, og da ble girspaken stående låst langt framme, mens kassa står i revers.....
Noen som har en god forklaring, og er det noe anna å gjøre med det en å kappe litt av staget mellom girspaken og girkassa????
Hilsen uerfaren saabofil...
Lagt inn: 09 apr 2005, 21:02
av TurboLars N383
Hvis du har flyttet på den "girspakfesteboksen" inni bilen , så kan du være uheldig , og da vil det der skje

.
Prøv og flytte litt forsiktig på den
Lykke til

/
Lagt inn: 09 apr 2005, 21:18
av Audun N346
Takk for svar!
Er det den metalldelen som girspaken sitter i du mener? Den har jeg ikke flytta på, men kan prøve det..
Har ikke fått fyra opp enda, men regner med det blir snart!! Verker etter å kjøre saab!
Lagt inn: 09 apr 2005, 21:26
av TurboLars N383
Jepp , den metallboksen

. Det er ikke så mye å flytte på , men kan ha ganske mye å si

. Hvis den står feil , kan man feks miste 5og3 gir

. Du får prøve deg fram . Håper det går bra

Lagt inn: 09 apr 2005, 22:29
av Audun N346
Tusen takk for innspill, da skal jeg ut og prøve det i morgen!
Lagt inn: 10 apr 2005, 08:27
av Børre N17
Ikke forskjell på motortype, men på årsmodell mener jeg.
Om du delte giroverføringa med den klemma som sitter på kasse siden(Det er jo ikke alltid like enkelt å få ut låsepinnen), er det flere lengder på den delen av girioverføringa som blir igjen på kassa.
Lagt inn: 10 apr 2005, 08:42
av Petter 900 T
Børre N17 skrev:Ikke forskjell på motortype, men på årsmodell mener jeg.
Om du delte giroverføringa med den klemma som sitter på kasse siden(Det er jo ikke alltid like enkelt å få ut låsepinnen), er det flere lengder på den delen av girioverføringa som blir igjen på kassa.
Som Børre skriver: Avstanden fra spaken til kassa se lik på alle 900'r
men både den lille overføringen og resten av spaken finnes i 2 lengder.
(kort med lang, og lang med kort) så totalen blir den samme.
Det det du har gjordt er å montere lang på lang........ (tror jeg)
monter hele overføringen fra orginalbilen, da er saken biff!
Og til slutt, juster spaken ordentlig, ellers må du bytte kasse før du aner...
Petter
Lagt inn: 10 apr 2005, 10:20
av Audun N346
Da har jeg sikkert montert lang på lang ja, da får jeg innom en hogger å finne en kortere en, for delen fra gamle-motoren ble med i byttehandelen. Eller er det noen i lillehammerområdet som har delen liggende?
Å melde meg inn i STCN er nok det lureste jeg har gjort på lenge! Ting som ikke en gang mekanikere hos saab kan svare på får en svar på i løpet av minutter her...
Audun.
Lagt inn: 10 apr 2005, 11:01
av Sølvberg
korleis justera en spaken?
Lagt inn: 10 apr 2005, 13:04
av Audun N346
Noen som kan måle den korte hylsa nærmest motoren for meg?
For nå er den lange ute, og det så ut som om det var enkelt å korte den inn til ønsket lengde..
Lagt inn: 10 apr 2005, 16:05
av Børre N17
Jaha ja, enda flere døler i klubben! BRA!
Stikk innom i Hovemoen eller i Hunder, de har sikkert en på bil som du kan ta av. Skulle fått av meg, men skal ikke oppatt på ei stund.
Samme hva du tar den av, forgasser, I eller turbo. Akkurat det samme.
Men du hadde vel en på den kassa du tok ut?
Lagt inn: 11 apr 2005, 15:32
av Audun N346
Nå æ den gamle kappa noen cm. så nå går alle giran!
Den e tok ut, vart mæ i byttehandelen, da e fekk bytta gamlemotoren og kassa (pluss noen kroner) i T16.