Side 1 av 1

AC på 9000

Lagt inn: 11 apr 2005, 19:23
av 9000 Geir N371
Det går mot sommer og lurte på hva dere hadde av erfaring med AC.

Min var lite gass på for tre-fire år siden, fylte på en erstattningsgass (siden den gamle ikke er lovlig lenger) men den lakk fort ut igjen. Så ut som den "svettet" litt på ene slangen inn på kompressoren.
Mener at Saab har et oppgraderingskit til noen tusen, men vet ikke om jeg gidder å bruke penger på det... Kompressoren har vel stått i ro i to-tre år uten å gå (fordi det ikke er nok gass vel?), så den er vel kanskje ikke noe å satse på...

Er det bortkastet penger slik jeg tror?

Lagt inn: 11 apr 2005, 19:49
av knut N458
Jeg forsøkte nettopp å fylle mitt R12-system. Det finnes en direkte erstatning for R12, men jeg husker ikke hva den heter. Men det vet de på ethvert kjølefirma. Du behøver mao ikke å bygge om.

Anlegget mitt var tett, men kompressoren synes å være kaputt siden vi ikke fikk noe kjøling til tross for at alt det elektriske er OK.

Kompressoren lar seg dreie rundt veldig lett. Som om en kopling er gåen.
Noen som kjenner kompressor- og clutchdetaljer og har noen gode idéer?

Lagt inn: 12 apr 2005, 10:15
av 9000 Geir N371
Var vel en erstatning for R12 eg fikk og. Da funket den greit en kort periode, men så sluttet den å virke... Regner med at det var gassen som lakk ut igjen, men det kan jo være kompressoren...

Lagt inn: 12 apr 2005, 11:38
av Trond N47
Hvis du ser at den svetter litt på slangene så tømmes gassen fort. Bytt slanger og avfukter (filter som sitter på luftinntaket), så er det bare å fylle ny gass. Ikke noen vits i å reparere slanger, gassen har så stort trykk at du ikke får det tett uansett.

Og til knut: hjulet skal gå lett rundt hele tiden unntatt når kjøleren er innkoplet. Du hører et tydelig klikk når den kopler inn og ut. Kompressoren får + strøm når clutchen skal kople inn, da gjør den et innslag likt med startmotoren. AC kopler du inn med manuell AC-knapp eller ved å stille inn på low med ACC hvis du skal teste. Det er også lagt inn funksjoner som overstyrer innkoplingen slik at den ikke kopler inn hvis:
-det er for lite gass (fare for å tørrkjøre kompressoren)
-gassen er for varm (eksplosjonsfare)
-gasstrykket er for høyt (eksplosjonsfare)

Dermed kan du ikke feilsøke før du har fylt opp med gass. Men du kan tjuvkople +strøm til kompressoren for å høre om den slår inn, hvis den slår inn kan du også kjenne om den går tyngre rundt.

Lagt inn: 12 apr 2005, 14:18
av skilpaddaN287
knut skrev:Jeg forsøkte nettopp å fylle mitt R12-system. Det finnes en direkte erstatning for R12, men jeg husker ikke hva den heter. Men det vet de på ethvert kjølefirma. Du behøver mao ikke å bygge om.

Anlegget mitt var tett, men kompressoren synes å være kaputt siden vi ikke fikk noe kjøling til tross for at alt det elektriske er OK.

Kompressoren lar seg dreie rundt veldig lett. Som om en kopling er gåen.
Noen som kjenner kompressor- og clutchdetaljer og har noen gode idéer?
På og900 er det en vingekompressor. Vingene sitter i slisser på rotoren. Når kompressoren går rundt, presses disse mot veggen i kompressorhuset av sentrifugalkrafta. Kompressoren vil derfor gå veldig lett rundt til du oppnår et visst turtall på den. Eller som i mitt tilfelle all oljen som skulle vært i kompressoren hadde forsvunnet sammen med gassen som hadde lekket ut over tid. Og vingene stod derfor fast i rotoren. Disse vingene går da an å frigjøre, og med pussepapir og slipepasta og ny olje på kompressoren kan du få den til å virke igjen. Hvis du handler på ebay kan du få en fabrikkoverhalt kompressor til 18-1900kr med frakt og moms. (min kom fra florida)

Lagt inn: 12 apr 2005, 16:02
av knut N458
Takker for svarene.
Og vingene stod derfor fast i rotoren.
Konklusjonen min så langt er da at kompressoren har tatt farvel. Da ligger det an til en ny eBay-kompressor tenker jeg :)