Side 1 av 1
Nyere Saab 900: km-stand og tilstand
Lagt inn: 14 apr 2005, 14:13
av kapteinufattelig
Hei, er ny på forumet her.
Min samboer skal kjøpe seg bil,hun vil ha en driftssikker bil som er god å kjøre, ikke for gammel, til 70-90.000. Jeg tenkte bl.a. på Saab 900S (modell 95-98, kanskje). Turbo/cab er uaktuelt.
Ser på finn.no at mange slike (i den prisklassen) har km-stand over 150.000.
Så til spm mitt: Er Saab900 i nevnte årsmodeller såpass driftssikre at det innebærer liten risiko å kjøpe en bil som har gått 150-200.000 km? Mao, er den som en Volvo 240? Og har den noen kjente feil/mangler man bør være obs på? Er de dyre å forsikre?
På forhånd takk for seriøse svar

Lagt inn: 14 apr 2005, 21:53
av Saab900STCR
Pappa har en 2L som har gått 280.000km.
Väldigt driftsäker bil.
Försök att hitta en 2,3L det extra dreiemomentet är gott att ha!!!
Har inte varit stora fel, men bränslepumpen brukar ge sig någon stans över 190.000km.
Så den går nog snart, kostar ca 3.500kr på saab och man måste ut med tanken för att få det till....
Mvh Anders
Lagt inn: 15 apr 2005, 10:32
av kapteinufattelig
Takk for svar. Det hørtes jo betryggende ut. Hvilken årsmodell er din fars bil?
Jeg kjenner ikke mye til Saab og derfor ikke til hva som er en 2l og 2,3l (med mindre modellen heter 900 2,3 eller noe...).
Lagt inn: 15 apr 2005, 12:13
av Morten-N146
Står en her som er grei til en grei pris. Man bør ihvertfall være litt obs på 94 og 95 modeller som hadde noen barnesykdommer.
http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 627&pos=54
Lagt inn: 16 apr 2005, 08:50
av Saab900STCR
pappas bil är en tidig 1996 uttagen hösten 95.
Mvh Anders
Lagt inn: 19 apr 2005, 13:31
av kapteinufattelig
Den Saaben på Finn-lenken var solgt, men så jo bra ut. Er 2,3 literen betydelig dyrere å forsikre enn 2,0-literen?
Takk for alle svar sålangt.
Lagt inn: 20 apr 2005, 00:58
av FI
HEI
Mitt råd ut i fra de gitte opplysninger blir å fokusere på nyest mulig bil, med mest mulig utstyr ut ifra mengden penger du/dere har å bruke. Regner med du har vært innom
http://www.autodb.no - der finnes flere gode alternativer! Jeg ville siktet på 97'-98'mod - ala disse:
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
- og således fått nyere bil med kortere kjørelengde, kontra det å bruke ekstra for å få 2,3 l. Her avhenger det selvfølgelig hvor genuin bilinteressen er... Vil du/dere ha en suveren bruks-/familie-bil med overraskende stort bagasjerom og med "normale" fartsressurser, duger 2,0 l (med 130 hk) i massevis. Sålenge servicer og bilen generelt er fulgt opp, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en 97'mod til ca. 85' Det er en meget driftsikker og trygg bil for pengene i mine øyne.
Videre er det jo verdt å merke seg dette med ac/klima-anlegg. Jeg vil absolutt anbefale MED og da gjerne elektronisk klima, noe som i neste runde (ved salg) vil være meget positivt (for ikke å snakke om i tiden dere skal ha/bruke bilen...!) - MEN i denne sammenheng kan jo dere bruke samme argument for å evt. presse prisen på biler uten klima.
Lykke til!
PS! Jeg betalte på en 97' 900 i 2004 ca. 2500 kr. i forsikring (delkasko) og nå ca. 4500 for full kasko på en 02' 9-3, men alt avhenger av bonus, kjørelengde etc. For meg synes det som om saab'ene er definert som et kurant forsikringsobjekt.
mvh
Lagt inn: 20 apr 2005, 06:54
av Jørgen N237
FI N422 skrev:
Videre er det jo verdt å merke seg dette med ac/klima-anlegg. Jeg vil absolutt anbefale MED og da gjerne elektronisk klima, noe som i neste runde (ved salg) vil være meget positivt (for ikke å snakke om i tiden dere skal ha/bruke bilen...!) - MEN i denne sammenheng kan jo dere bruke samme argument for å evt. presse prisen på biler uten klima.
mvh
Hadde selv valgt mnuell ac, jo mer elektronikk, jo mer kan ryke.. Den boksen med elektronisk klima som du ser inni bilen koster masse penger, husker ikke helt, men var noen høvdinger der..
mvh
jørgen