Side 1 av 1
sommer dekk, rattet blir skjevt..
Lagt inn: 16 apr 2005, 13:22
av olewa
Har nettopp lagt om fra sommer til vinterdekk. Med vinterdekka 15" på, er rattet riktig justert, men når jeg får på 17" sommerdekk er det vridd mot høyre når jeg kjører rett fram.. Dette kan ikke være logisk..??
Har noen vært borti noe tilsvarende..?
(Gjelder 9-5 som er senket hvis det er av betydning)
Lagt inn: 16 apr 2005, 13:28
av Pancho N497
juster spissinga me sommerdekka på
har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
Lagt inn: 16 apr 2005, 18:44
av PerI
Kan jo hende at 17"'era dine vil "dra" litt i hjulspora slik at det går utover sentreringen på rattet. Juster i det minste spissingen med sommerhjula på!
Lagt inn: 16 apr 2005, 21:30
av Jørgen N237
Jeg har samme problem med vinterhjulene.. Ikke egentlig så my eat det er noe å snakke om, men synlig er det..
Lagt inn: 17 apr 2005, 18:36
av john n04
Jeg har også samme problem.
Har hatt den på hjulinstilling 2 ganger uten at det har hjulpet noe

Lagt inn: 17 apr 2005, 18:46
av olewa
kanskje jeg skal pumpe ene dekket steinhardt og slippe ut lufta av det andre for å rette opp rattet.....
gidder iallefall ikke å ha den på forstillingskontroll 2 ganger i året..

Lagt inn: 21 apr 2005, 00:09
av tranceman N366
kvark skrev:juster spissinga me sommerdekka på
har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
Hvordan justerer man spissinga?
Lagt inn: 21 apr 2005, 12:41
av Macgeier
Dette tror jeg de aller fleste overlater til proffene.
Selv bruker jeg følgende metode:
Kjører til en flat parkeringsplass med utsikt.
1) Stiller bilen i retning mot noe i det fjerne, en åskam eller lignede en kilometer eller to unna.
2) Legger rett 2tomm4 (for å komme litt ut fra dekkene for å sikte)horisontalt mot dekksiden midt på hjulet og sikter mot horisonten, merker meg hvor siktelinjen treffer (hvilket grantre, fjellknaus eller lignende).
3) Går over til andre siden og sikter der også, ved samme treffpunkt så har du 0mm spissing. Juster først på endeleddene til du har 0mm.
4) Deretter justerer du toe-in ved å skrue endeleddet utover.
Viktig: 1mm ut gir 2mm toe-in (fordi det blir 1mm i bakkant av hjulet og tilsvarende 1mm i forkant av hjulet, altså 2mm).
Lagt inn: 22 apr 2005, 08:15
av Macgeier
Men, aller først, før justering av spissing. Sjekk etter slark i bærekulene (øvre og nedre), slark i endeledd på styrestag og etter slark i hjullager.
Nyttern`te å justere noe hvis det alikevel er slark.