900 t8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hjøkh

900 t8

Legg inn av hjøkh » 02 sep 2003, 11:34

Er det oen som vet hvliken motor som står i Saab900 t8? b201 eller 202??
Visst det er 201, er de vel ikke noe i veien for at jeg kan sette turbo på en 900i? Er insprøytninga samme?(den mekaniske altså)

Mvh Lars Johan

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 sep 2003, 12:10

Det er B201 som er 8V ja. Men det går vel fortsatt ikke å bare montere turboen på en i. Det er jo kompresjonsforskjeller på de motorene, så du må nok bytte stempler og evt råder i tillegg.
Innsprøytninga er den samme så vidt jeg vet. Er kanskje litt forskjell på bensintrykk, men det kan jo justeres.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 sep 2003, 12:54

T8 har luftmengdemåler fra en V6 (med to utganger plugga). Sikkert for å øke kapasiteten på drivstoffet.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 02 sep 2003, 13:03

T8 har dessuten en annen styretrykksventil med en ekstra vakum/trykk slange tilkobling.
Tror også selve toppen er annerledes. (kam og ventiler bl.a., er ikke sikker)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 02 sep 2003, 14:32

Ventilene er de samme. Er natriumkjølte på i'en og faktisk. Kammen er sikkert anderledes.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 sep 2003, 20:52

Annen kam ja. EMS / I kammen gir noe "hyfsad" gange på T8, men skal etter sigende funke bra som en oppgradering.

Hva mener du med styretrykk Frode?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 02 sep 2003, 22:26

Men er det noen som har prøvt å enkelt montere en turbo på 900i motor. Har også hørt at mange monterer 900i topp på t8 for å få bedre drag ved lave turtal! Er det sant??
Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny indre drivknute saab900??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2003, 23:00

lassis70 skrev:Men er det noen som har prøvt å enkelt montere en turbo på 900i motor. Har også hørt at mange monterer 900i topp på t8 for å få bedre drag ved lave turtal! Er det sant??
Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny indre drivknute saab900??
Somsagt må du dreive av stempela for å få rette kompresjonen skal du montere turbo på ein 900i. Det er nokon som monterar 2.3l topp, med 2.1 innsug for betre drag på turbobilane. Er folk i klubben her som har gjordt det om eg ikkje huskar feil. (kom fram den som føler seg kalla om å fortelle litt meir om dette)

Drivknut får du taki på SAAB, eller på http://www.speedparts.se. Dei har norske forhandlarar som du finn under "dealers" i menyen.
Ellers fører vel Bil*ema og Mekonomen med venner også drivknut.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 03 sep 2003, 06:01

Når det gjelder 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug så er jo det for 16V motorer, ikke 8V motorer. Skal du bygge om en 8V til 16V er det like greit å bare kjøpe hele motoren. Allt annet enn blokka må byttes.
Jeg skal montere 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug på den nye motoren min sammen med Trionic 5 :) Skal bli interresant å se hvordan det blir :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 sep 2003, 11:27

Mortimer skrev:Når det gjelder 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug så er jo det for 16V motorer, ikke 8V motorer. Skal du bygge om en 8V til 16V er det like greit å bare kjøpe hele motoren. Allt annet enn blokka må byttes.
Jeg skal montere 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug på den nye motoren min sammen med Trionic 5 :) Skal bli interresant å se hvordan det blir :)
Oppsan, oversåg at det var 8V jaq... :oops:

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 03 sep 2003, 14:18

er ikke helt sikker hva dette "styretrykket" gjør. men fremme på t8 toppen, der som radiator slangen går inn, sitter det en ventil (på størrelse med en knytteneve) med en kontakt og 2 bensinslanger tilkoblet. har litt med kaldstart og gjøre også tror jeg. på t8 er det i tillegg en vakumslange som kommer fra insuget (manifoilen, eller hvordan det skrives) har blitt fortalt at denne gir mer bensin når det blir overtrykk. brukes den uten vakumslange på en t8 blir det iallefall garantert tenningsbank.

det skal gå an å manipulere denne, men det får andre som har bedre peiling forklare. ble forklart en gang fra en her på forumet hvordan det skulle gjøres. husker ikke hvem det var desverre.

håper jeg ikke har glemt noe nå.

dere får rette meg hvis noe er feil

Svar