Side 1 av 1

900 t8

Lagt inn: 02 sep 2003, 11:34
av hjøkh
Er det oen som vet hvliken motor som står i Saab900 t8? b201 eller 202??
Visst det er 201, er de vel ikke noe i veien for at jeg kan sette turbo på en 900i? Er insprøytninga samme?(den mekaniske altså)

Mvh Lars Johan

Lagt inn: 02 sep 2003, 12:10
av Mortimer-N18
Det er B201 som er 8V ja. Men det går vel fortsatt ikke å bare montere turboen på en i. Det er jo kompresjonsforskjeller på de motorene, så du må nok bytte stempler og evt råder i tillegg.
Innsprøytninga er den samme så vidt jeg vet. Er kanskje litt forskjell på bensintrykk, men det kan jo justeres.

Lagt inn: 02 sep 2003, 12:54
av Børre N17
T8 har luftmengdemåler fra en V6 (med to utganger plugga). Sikkert for å øke kapasiteten på drivstoffet.

Lagt inn: 02 sep 2003, 13:03
av Frode N073
T8 har dessuten en annen styretrykksventil med en ekstra vakum/trykk slange tilkobling.
Tror også selve toppen er annerledes. (kam og ventiler bl.a., er ikke sikker)

Lagt inn: 02 sep 2003, 14:32
av Mortimer-N18
Ventilene er de samme. Er natriumkjølte på i'en og faktisk. Kammen er sikkert anderledes.

Lagt inn: 02 sep 2003, 20:52
av Børre N17
Annen kam ja. EMS / I kammen gir noe "hyfsad" gange på T8, men skal etter sigende funke bra som en oppgradering.

Hva mener du med styretrykk Frode?

Lagt inn: 02 sep 2003, 22:26
av Lars_N289
Men er det noen som har prøvt å enkelt montere en turbo på 900i motor. Har også hørt at mange monterer 900i topp på t8 for å få bedre drag ved lave turtal! Er det sant??
Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny indre drivknute saab900??

Lagt inn: 02 sep 2003, 23:00
av Hjelle, N6
lassis70 skrev:Men er det noen som har prøvt å enkelt montere en turbo på 900i motor. Har også hørt at mange monterer 900i topp på t8 for å få bedre drag ved lave turtal! Er det sant??
Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny indre drivknute saab900??
Somsagt må du dreive av stempela for å få rette kompresjonen skal du montere turbo på ein 900i. Det er nokon som monterar 2.3l topp, med 2.1 innsug for betre drag på turbobilane. Er folk i klubben her som har gjordt det om eg ikkje huskar feil. (kom fram den som føler seg kalla om å fortelle litt meir om dette)

Drivknut får du taki på SAAB, eller på http://www.speedparts.se. Dei har norske forhandlarar som du finn under "dealers" i menyen.
Ellers fører vel Bil*ema og Mekonomen med venner også drivknut.

Lagt inn: 03 sep 2003, 06:01
av Mortimer-N18
Når det gjelder 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug så er jo det for 16V motorer, ikke 8V motorer. Skal du bygge om en 8V til 16V er det like greit å bare kjøpe hele motoren. Allt annet enn blokka må byttes.
Jeg skal montere 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug på den nye motoren min sammen med Trionic 5 :) Skal bli interresant å se hvordan det blir :)

Lagt inn: 03 sep 2003, 11:27
av Hjelle, N6
Mortimer skrev:Når det gjelder 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug så er jo det for 16V motorer, ikke 8V motorer. Skal du bygge om en 8V til 16V er det like greit å bare kjøpe hele motoren. Allt annet enn blokka må byttes.
Jeg skal montere 2,1/2,3l topp og 2,1l innsug på den nye motoren min sammen med Trionic 5 :) Skal bli interresant å se hvordan det blir :)
Oppsan, oversåg at det var 8V jaq... :oops:

Lagt inn: 03 sep 2003, 14:18
av Frode N073
er ikke helt sikker hva dette "styretrykket" gjør. men fremme på t8 toppen, der som radiator slangen går inn, sitter det en ventil (på størrelse med en knytteneve) med en kontakt og 2 bensinslanger tilkoblet. har litt med kaldstart og gjøre også tror jeg. på t8 er det i tillegg en vakumslange som kommer fra insuget (manifoilen, eller hvordan det skrives) har blitt fortalt at denne gir mer bensin når det blir overtrykk. brukes den uten vakumslange på en t8 blir det iallefall garantert tenningsbank.

det skal gå an å manipulere denne, men det får andre som har bedre peiling forklare. ble forklart en gang fra en her på forumet hvordan det skulle gjøres. husker ikke hvem det var desverre.

håper jeg ikke har glemt noe nå.

dere får rette meg hvis noe er feil