hei. noen sp?rsm
Moderator: Moderatorer
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
hei. noen spørsmål
hei. har kjøpt meg 99 og er ny her på forumet.
planen er å bygge den om til 2.3 t16.
er disse motorene så vanskelig å f tak i?
er vel "lang"motoren som passer på 99 girkassa. men mener å ha lest at det går å bruke "kort" motoren hvis man lager adaptorplate.
håper på mest mulig info dere kan om dette
event. linker til sider om dette.
på forhånd takk!
hilsen sprokit
planen er å bygge den om til 2.3 t16.
er disse motorene så vanskelig å f tak i?
er vel "lang"motoren som passer på 99 girkassa. men mener å ha lest at det går å bruke "kort" motoren hvis man lager adaptorplate.
håper på mest mulig info dere kan om dette
event. linker til sider om dette.
på forhånd takk!
hilsen sprokit
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Hej och välkommen!
Om du går med i klubben och inte bara registrerar dig här på forumet, så får du tillgång till trimforumet!
Dessutom massa fina rabatter och inte minst en massa trevliga nya vänner!
Så till din fråga, det finns folk i sverige som har lyckats få i en 2,3 i en 99/og900 men det är inte lite jobb!
2,3 långmotorn har större slag, det betyder att sveiven tar i girkassa.
Kortmotorn passar inte rätt på den heller, däremot passar korttopp på långmotor med några modifieringar.
Mvh Anders
Om du går med i klubben och inte bara registrerar dig här på forumet, så får du tillgång till trimforumet!
Dessutom massa fina rabatter och inte minst en massa trevliga nya vänner!
Så till din fråga, det finns folk i sverige som har lyckats få i en 2,3 i en 99/og900 men det är inte lite jobb!
2,3 långmotorn har större slag, det betyder att sveiven tar i girkassa.
Kortmotorn passar inte rätt på den heller, däremot passar korttopp på långmotor med några modifieringar.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
hei igjen. har vært borti det med 16v i 99. men det var 2 liter og ikke turbo. gikk helt greit å få nedi men så klart en del jobb er det.Saab900STC(R) skrev:Hej och välkommen!
Om du går med i klubben och inte bara registrerar dig här på forumet, så får du tillgång till trimforumet!
Dessutom massa fina rabatter och inte minst en massa trevliga nya vänner!
Så till din fråga, det finns folk i sverige som har lyckats få i en 2,3 i en 99/og900 men det är inte lite jobb!
2,3 långmotorn har större slag, det betyder att sveiven tar i girkassa.
Kortmotorn passar inte rätt på den heller, däremot passar korttopp på långmotor med några modifieringar.
Mvh Anders
har i bilcross sett på noen jeg kjenner som byggde 2.5 liter 8v. brukte da 2.3 veiv og dem måtte som du skrev slipe av i girkassa.
var nysjerig hva eksakt som må til for å få kort motoren til å passe på 99 girkassa....
hva er minst jobb av kort og lang motor?
og hva er lettes og få tak i?
"99 med 2.3turbo er den store drøm"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
hvis jeg har skjønt det riktig så får du 2.3 på den girkassa å hvis du sliper av litt i girkassa der veiva tar borti.Freshmaker N237 skrev:2.0 går lettere nedi enn en 2.3.. Selv vært med på å montere 2.0 16v, med og uten turbo.. Gått greit, men problemet er vel at 2.3 og girkasse ikke går? Eller er jeg langt ute på feil jorde nå?
er det samme problem med kort motor?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Kort-motoren er som du skjønner kortere en den andre.... Du får store problemer med å få den til å passe på kassa... Girkassa fungerer jo som bunnpanna på motoren...
Tror også du får det samme problemet med veiva.
Husk også at B234-motoren er høyere en B202 pga balanseakslene... Du må modifisere panseret kraftig og kansje senke hele motorpakken for å få den nedi...
Hvis du skal sette inn 2.3-motor så er nok det beste å bygge om en B202 så du slipper problemene med høyden.
Tror også du får det samme problemet med veiva.
Husk også at B234-motoren er høyere en B202 pga balanseakslene... Du må modifisere panseret kraftig og kansje senke hele motorpakken for å få den nedi...
Hvis du skal sette inn 2.3-motor så er nok det beste å bygge om en B202 så du slipper problemene med høyden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
når jeg så på noen venner byggde 2.5 av en H-motor så brukte dem veiv fra 2.3 men da synes jeg det så ut som en veldig ugunstig kombinasjon sammen med rådene fra H-motoren. rådene sto jo nesten tversover....TT skrev:Kort-motoren er som du skjønner kortere en den andre.... Du får store problemer med å få den til å passe på kassa... Girkassa fungerer jo som bunnpanna på motoren...
Tror også du får det samme problemet med veiva.
Husk også at B234-motoren er høyere en B202 pga balanseakslene... Du må modifisere panseret kraftig og kansje senke hele motorpakken for å få den nedi...
Hvis du skal sette inn 2.3-motor så er nok det beste å bygge om en B202 så du slipper problemene med høyden.
så hvis jeg har skjønt det riktig så er det lengre råder i 2.3 en i H-motoren.??
men tilbake til mitt prosjekt: lønner seg da for meg å kjøpe en 2liter 16v eller 2.1 og da event. borre opp den.
hvor mye må jeg borre for å få 2.3 og hva slags stempler?
er det noe mye å hente på di ccm ekstra så det lønner seg?
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Hej igen!
Tänk bara på att det som tar död på 99/og900 girkasser är mycket dreiemoment på lavt turtal....
Om du inte vill byta girkasse 1 gång i veckan, så glöm 2,3 och 2,5.
Visst, det går!
Men det blir kostbart!
Om du absolut måste ha 2,3 eller 2,5, så bygg om till 9-3.
Det finns flera i sverige som gjort det.
Men det blir oxo kostbart, både i tid och pengar....
Men moro kostar....
Mvh Anders
Tänk bara på att det som tar död på 99/og900 girkasser är mycket dreiemoment på lavt turtal....
Om du inte vill byta girkasse 1 gång i veckan, så glöm 2,3 och 2,5.
Visst, det går!
Men det blir kostbart!
Om du absolut måste ha 2,3 eller 2,5, så bygg om till 9-3.
Det finns flera i sverige som gjort det.
Men det blir oxo kostbart, både i tid och pengar....
Men moro kostar....
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
takk for alle svar!!!Saab900STC(R) skrev:Hej igen!
Tänk bara på att det som tar död på 99/og900 girkasser är mycket dreiemoment på lavt turtal....
Om du inte vill byta girkasse 1 gång i veckan, så glöm 2,3 och 2,5.
Visst, det går!
Men det blir kostbart!
Om du absolut måste ha 2,3 eller 2,5, så bygg om till 9-3.
Det finns flera i sverige som gjort det.
Men det blir oxo kostbart, både i tid och pengar....
Men moro kostar....
Mvh Anders
vurdere å dra til huggern å kjøpe en 2liter t16 jeg har sett der. sitter i 900 så da er det vell ganske plug and play?
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Enig med sistnevnte, 2,0T16 i en 99 er mer enn nok arbeid. Og potensialet i den motoren er mer enn stort nok for girkassa.
Men jeg ville tenkt litt på T8 også, det passer jo rett inn uten å bygge om alt det elektriske i bilen. Riktignok 155 hk originalt med IC, men jeg har aldri kjørt morsommere turbobiler enn T8 med skikkelig turbokick Og når det gjelder trim av en T8 så kan du vel ta ut så mye krefter du bare orker. Evt sette på en nyere turbo som er lettere og leverer trykk tidligere.
Lykke til og velkommen i klubben!
Men jeg ville tenkt litt på T8 også, det passer jo rett inn uten å bygge om alt det elektriske i bilen. Riktignok 155 hk originalt med IC, men jeg har aldri kjørt morsommere turbobiler enn T8 med skikkelig turbokick Og når det gjelder trim av en T8 så kan du vel ta ut så mye krefter du bare orker. Evt sette på en nyere turbo som er lettere og leverer trykk tidligere.
Lykke til og velkommen i klubben!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
4 trinns från 1978-1979 99Gl ska vara den som är starkast.
Men för att den ska bli riktigt hållbar bör man lämna den till växellådsJörgen eller Qrille för renovering å uppgradering!!
Mvh Anders
Men för att den ska bli riktigt hållbar bör man lämna den till växellådsJörgen eller Qrille för renovering å uppgradering!!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!