Side 1 av 2
					
				900 Aero '86 gearkasse
				Lagt inn: 27 apr 2005, 06:41
				av taa
				Hører gearkassene er dårlige og kan ofte havarere. Hva er problemet, får man forvarsel og kan en gjøre noe for å minske risiko? Problemet blir vel enda større justerer en på APC'en? Hvem kan anbefales for overhaling/oppgradering?
Mvh TAA
Oppegård
tore.aarvold@hoegh.com/40039815
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 27 apr 2005, 08:21
				av saabanders
				Jørgen Eriksson (vexellåds-Jørgen) fikser girkasser. Søk her på forumet så finner du mye om girkasser.
Anders
			 
			
					
				
				Lagt inn: 27 apr 2005, 19:45
				av Rune N35
				Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge. 
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 apr 2005, 10:37
				av taa
				Takk for informasjon, er det noen spesiell olje som kan anbefales?
Mvh TAA
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 apr 2005, 12:59
				av saabanders
				Ja. Søk på forumet så finner du det. 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 apr 2005, 15:53
				av Rune N35
				Her finner du endel om oljer..
http://www.ebb.se/vxl.html 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 mai 2005, 19:44
				av Dexter
				Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge. 
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 mai 2005, 20:16
				av TurboLars N383
				Dexter skrev:Rune N35 skrev:Bruk innsida av huet og ikke r*va når du girer så har du kasse lenge. 
De liker ikke riv og røsk i stikka og særlig ikke hjulspinn i 3. gir! ;
Bare å gasse alt du kan!! Kassen ryker på disse bilene uansett hva du gjør eller ikke gjør:-) Holder mellom 20 og 30 tusen om du har trim. Beste anbefaling er å bruke kassen fra en 92/93 900 16V med lav utveksling.. Da får du redusert toppfart men slipper å "tyne" 3an så mye..
Dette er ihvertfall den kassen jeg fikk til å holde lengst i sin tid... Jeg har prøvd alt......også svenske "pettersmart" løsninger med 4. trinns med "såkalt" større drev.. Det holder ikke, ferdig med det.. Skal du trimme gammal 900 så ha en kasse i reserve!
 
Hvis du kjører flat pedal , røsker værre i girspaken og spinner så mye du kan så holder det jo så klart ikke veldig lenge  

 , i tillegg til det er det jo en konstruksjon fra 60-tallet mener jeg å huske  
 
Til normal bruk/kjøring så holder den kassa ganske lenge , selv med litt trim 

  !!
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 28 mai 2005, 22:48
				av Mortimer-N18
				Min har holdt 13500km til nå 

Kan ikke si jeg er veldig snill mot den heller... 

 Null grep på 2. gir, så det spinner stort sett når alltid jeg gir på, 3gir spinner ikke sånn helt uten videre, men ikke vanskelig å spinne der heller. Og det skjer 

 støtt og stadig 

Fikk 5. til å slippe på våt asfalt engang også 
 
4. gir tåler ihvertfall julig 

 Det er testet ut... hadde 3000omdr, full brems, full gass og 1,8bar ladetrykk. Full brems for å klare å holde den på 3000omdr... Dette var under mapping og jeg holdt den slik i ca 10-15sek. Satt riktignok å ventet på et smell, men det skjedde ikke 
Det er ei 92 T16kasse med 6'er primær. Holder mål det, sålenge giret sitter orntli i før du gir bånn 
Kjør til det smeller! 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 30 mai 2005, 20:04
				av taa
				Takk for all informasjon, jeg har fått tak i en reserve girkasse som jeg har liggende i tilfelle. Ellers så får jeg gire pent og ikke spinne!
Mvh TAA
			 
			
					
				
				Lagt inn: 30 mai 2005, 22:44
				av Lars_N289
				Stilleståande burout er heller ikkje så bra.. 

  det har vi prøvd. Kassa funkar endå, men masse rare lydar.. trur det er diffen eller noko omkring den.
Til de som trur eg kjørte med utsida av hovudet, så var burnout'n med vilje, ville teste kassa litt før eg bytter den, hihi 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 31 mai 2005, 07:36
				av Macgeier
				Bruk gassen med hodet,
unngå hjulspinn på tørr asfalt, gøy å få hjulslipp på første og andre, men lett straks på gassen når det slipper, eller skift til høyere gir.
Har ALDRI gitt gass og sluppet klutchen for å spinne fra stillestående, men har titt og ofte fått fått hjulslipp under akselerasjon.
På våt vei kan kan det lekes litt mer, men også her, vis moderasjon 
 
Historien om min kasse/bil:
0-200.000km original med. primær drev nummer seks (1990 900s 145HK, 0.45bar).
200k-250k km orginal m.primær drev nummer 6 (samme bil, men med chip og 190HK, 0.8bar).
250k-435k km orginal, men med primær drev nummer 7( samme bil, men nå med intercooler APC og ca. 230 HK , 1.2 bar).
PS. Jeg kjøpte bilen når den hadde gått 200.000km, oljen på kassa var da en svart seig graut, hadde aldri vært byttet 

  Flushet kasse ved å mange tette oljeskift til oljen ble ren, dette ga jammen lettere girskift 
 
Bruker ikke syntetisk olje, bytter olje èn gang i året.
PS.2
På denne bilen sitter Misubishi lavtrykksturbo`en, som trykker godt fra lave turtall, på vanlig kjøring er jeg knapt over 3000omdr, girer heller opp til høyere gir og nyter dreimomentet 
  
Generellt: 4.gir i 50 sona, 5.gir i 60 og over.
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 31 mai 2005, 08:42
				av Runar N403
				Noen som vet hvilken girkasse som er å anbefale på 9000? Jeg har en 88 mod cc turbo. Passer alle kasser om hverandre på 9k?
Hva er fornuftig å ta ut før girkassa sliter?
Runar
			 
			
					
				
				Lagt inn: 31 mai 2005, 08:51
				av Macgeier
				Vet at mange sier at det er dreimomentet som ødelegger girkassene, men jeg foretrekker dreimoment og høyt turbotrykk fremfor høyt turtall.
Kjører sjelden på på høyt turtall, men bruker ofte max turbotrykk og høye gir (som enkelte mener er fy) og det har jo unektelig gått bra hittil 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 31 mai 2005, 09:01
				av Jørgen N237
				sparco skrev:Noen som vet hvilken girkasse som er å anbefale på 9000? Jeg har en 88 mod cc turbo. Passer alle kasser om hverandre på 9k?
Hva er fornuftig å ta ut før girkassa sliter?
Runar
Alle kasser fra langmotor går om hverandre, men er forskjellige utvekslinger/styrke på kassene.. Ligger en liste i en annen tråd..  
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ght=#34809 
MVH
Jørgen