Side 1 av 1

Bytte turbo på 9k

Lagt inn: 02 mai 2005, 10:55
av Runar N403
Hei godtfolk!

lurer på om det er noen som har bytta turbo på 9k? Det er snakk om en 88 mod med vannkjølt turbo og AC...
Er det mye styr?? Er det mulig å få det til uten å ta av fronten? det hadde vært greit å slippe å plukke vekk AC opplegget, men hvis det må gjøres er det vel ikke noe lurt å prøve sjøl? gass å greier vettu :eek:

Mvh Runar

Lagt inn: 02 mai 2005, 12:58
av Gunnar N326
Har tatt ut turbo`n på min `96 mod 9k, det gikk fint det uten å ta vekk hverken ac eller noe annet. Må bare beskytte kjølerene godt!
I og med at din er vannkjølt og sånn så er det sikkert mye det samme arbeidet. Husker at jeg var litt bekymret for lamba`n.. :shock: ..
Dersom du bruker en boks med 5-56 el lign. kvelden før så kan det jo bli litt lettere å få løs boltene på eksossida :oops: Er det bare min bil, eller er det flere der enkelte skruer på turbo`n har det med å løsne :? Fra tid til annen så løsner skruen på braketten som holder turbo`n fast på blokka! Den kransen med bolter rundt eksoshuset har det også med å løsne litt sånn av og til!?? Uansett, dette går sikkert bra, lykke til :)

Lagt inn: 02 mai 2005, 13:03
av Trond N47
Mine bolter har det også med å løsne ja, blir litt varmt der nede. Og så brekker boltene som holder grenrøret. Litt trangt å bore ut mellom radiatoren og blokka :x Kan man bruke locktite på disse boltene?

Lagt inn: 02 mai 2005, 13:45
av Runar N403
jeg har ikke sjekka om boltene mine har løsna :? har blårøyk som F innimellom.. virker ikke som det har noen sammenheng med hard kjøring eller noe. Kan virke som det er mest i det motoren går seg varm! Kan det ha med at metallet rører litt på seg i temp.endringer?

Skrudd opp trykket litt nå for et par uker sida.. å når jeg kjører hardt ei stund ser jeg at turboen og deler av eksosmanifolden gløder 8) tøft er det, men er det sunt? så lenge man passer på å kjøle ned i etterkant såklart..

Runar

Lagt inn: 03 mai 2005, 17:19
av Hjelle, N6
En kjem glatt til frå oversida å ta ut turboen på 9k, det er intet problem.
Og som Trond seier, det er litt trongt når boltane til greinrøret knekk, men det går også ann å få fiksa utan å demontere fronten... BTDT... :x

Lagt inn: 04 mai 2005, 21:28
av Johnny
Det kan være lurt å skaffe seg bøyde fastnøkler til operasjonen. Et par av mutterene som sitter rundt flensen til eksosmanifoilen kan være gaske vrine å komme til ellers. Dessuten er du nødt til å fjerne vifta, og det kan være lurt å ta bort det ene vannrøret også. Prøv å unngå å bøye for mye på de, for da kan det bli ganske mye styr å få skruene som sitter i banjoene til å entre gjengene når du monterer den nye turboen.
Jeg har byttet tre stykker, og kan fortelle deg at du trenger en smule tålmodighet, men noen heksekunst er det ikke.

Bøyde fastnøkler får du forøvrig for en billig penge på Biltema!
De kan være kjekke å ha til andre ting også.

Lykke til! :)

Mvh
Johnny

varme

Lagt inn: 04 mai 2005, 22:09
av Petter 900 T
Det er ikke varmt før du ser skovlene bevege seg gjennom turbohuset, som er hvitglødende..........

Litt rødskjær er bare bra!

pass bare på at bilen får nok bensin, kun økt ladetrykk er døden!

Petter

Re: varme

Lagt inn: 06 mai 2005, 14:12
av Runar N403
Petter 900 T skrev:Det er ikke varmt før du ser skovlene bevege seg gjennom turbohuset, som er hvitglødende..........

Litt rødskjær er bare bra!

pass bare på at bilen får nok bensin, kun økt ladetrykk er døden!

Petter
Yes. har bränslechip og. :absolute: men hva med AC kompressoren?! Den er jo mildt sagt i veien.... :cry:

Runar

Lagt inn: 21 jun 2005, 18:17
av Heike73
Hei hei..
Har vært borti dette problemet, men kan gi dere alle et godt tips..
Jeg oppdaget med en "Feiltagelse" at bare en av mine forlengere til skralla funka når jeg skulle skru til den skruen som sitter nærmest blokka.
Den var menlig litt bøyd. Med den fikk jeg skrudd i alle fall en halv omdreining på skruen av gangen, å siden den gang har skruen holdt seg på plass..

Heike..[/b]