Side 1 av 2

Senkesett og dempere til 86 mod. 900?

Lagt inn: 03 sep 2003, 20:57
av AeroPetter
Jeg leter og leter etter nye senkefjører og dempere, men jeg finner ingen som senker nok, og som også har TUV godkjenning. Kan noen hjelpe meg? 1986 modell 900...

Lagt inn: 04 sep 2003, 13:21
av Erik N21
partsforsaab.com har fjærer som skal senke fire cm - hvis ikke det er nok må du finne frem vinkelsliperen....

Lagt inn: 08 sep 2003, 11:20
av Rune N35
TÜV-godkjenning? hva er det?? 8) 8) 8) 8) 8) :D

Lagt inn: 08 sep 2003, 11:27
av Erik N21
største problemet er fargen på fjærene - er de røde er det svært mange som automatisk krever papirer - og (av smertefull) erfaring må jeg innrømme at det ikke er verdens kjekkeste jobb og montere frem og tilbake fjærene for eu kontrollen.........

Lagt inn: 08 sep 2003, 15:16
av Jørgen N237
Lakke de? Er ikke problemet borte da?
8)

Lagt inn: 08 sep 2003, 15:40
av Rune N35
Er nok ikke verre enn det hos de fleste...Så lenge man ikke ser at bilen er skamlav da. Min ble høyere når jeg fikk på Lesjöfors-fjørene... :shock: :shock:

Lagt inn: 08 sep 2003, 16:39
av Jørgen N237
Jeg personlig føler ikke for senking... Synes bilen er bra nok fra før.. Går ikke å kjøre i Bergen Sentrum uten å dunke nedi over alt... Irriterer.... Dette er med -93 900i.. Tror det er segne fjærer/støtdempere bak spes, samtidig er det utrolig dårølig veidekke... Ikke asfalt, bare stein, brostein... Ikke bra for bilen...

Lagt inn: 08 sep 2003, 16:49
av Hjelle, N6
Freshmaker skrev:Jeg personlig føler ikke for senking... Synes bilen er bra nok fra før.. Går ikke å kjøre i Bergen Sentrum uten å dunke nedi over alt... Irriterer.... Dette er med -93 900i.. Tror det er segne fjærer/støtdempere bak spes, samtidig er det utrolig dårølig veidekke... Ikke asfalt, bare stein, brostein... Ikke bra for bilen...
Eg opplevde det same som deg _før_ eg sette på Lesjöfors fjørene mine.
Etter montering av dei, har eg vel til dags dato ikkje slått nedi.
Det var spesiellt bakfjørene som var slappe i fisken med meg.

Men no sette eg på nye demparar også i same slengen (Bilstein Sport), mulig det hadde like mykje å seie.

Lesjöfors senkar dessutan ikkje mykje, det er snakk om 25-30mm, for meg som hadde sportchassis vart det ytterligare 10mm senk. Ikkje berre vart bilen betre på vegen, men den vart også endå finare å sjå på, den centimeteren gjorde seg virkelig.

Lagt inn: 08 sep 2003, 20:52
av rfeqw

Lagt inn: 08 sep 2003, 21:46
av alex_ander3@hotmail.com
ikke finn på å kjøp senkesett på Eiker motorstopp, de er ikke til å stole på.

Lagt inn: 08 sep 2003, 21:50
av alex_ander3@hotmail.com
nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket

Lagt inn: 09 sep 2003, 09:12
av Hjelle, N6
alex_ander3@hotmail.com skrev:nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket
Om du ikkje finn eit verksted som ikkje heng seg opp i slike ting, kan du risikere:
1. Du får 2-ar eller 3-ar feil pga ulovlige fjører
2. Du må montere nye lovlige fjører
3. Du må vise bilen igjen etter fjører er montert.

Eit anna scenario er at du må ta ein hjulstillingskontroll og vise bilen på biltilsynet, og få skrive inn i vognkortet at du har lovlig senkesett.
Men du må du somsagt ha lovlig senkesett, kappa fjører vert ikkje godkjent, då dei måler både tjukta på fjørstålet, pluss at dei tel antal omdreiningar på fjøra. Dei sjekkar også artikkelnummer på fjørene, at dei stemmer overens med dokumentasjonen du har med. Data for dette står på det dokumentet du fikk med fjørene.

Kor mykje har du kappa då?
So mykje at du kan plukke fjørene ut utan å bruke fjørverktøy når du jekkar bilen litt opp? ;)

Lagt inn: 09 sep 2003, 09:54
av Børre N17
Trenger ikke kappe for å gjøre det. Lesjöfors settet kan tas ut foran uten klemmer, ihvertfall går det på min 900.

Lagt inn: 09 sep 2003, 14:10
av alex_ander3@hotmail.com
Hjelle, N6 skrev:
alex_ander3@hotmail.com skrev:nå skal jeg ha min på eu-kontroll snart, jeg har h&r senkefjører (40mm), men de er kappet ganske mye )

hvordan kommer dette til å gå? den er jo ganske lav.

tuv papirer: fikk med et ark i pappesken, men er ikke sikker på at det sto noe om tuv på det arket
Om du ikkje finn eit verksted som ikkje heng seg opp i slike ting, kan du risikere:
1. Du får 2-ar eller 3-ar feil pga ulovlige fjører
2. Du må montere nye lovlige fjører
3. Du må vise bilen igjen etter fjører er montert.

Eit anna scenario er at du må ta ein hjulstillingskontroll og vise bilen på biltilsynet, og få skrive inn i vognkortet at du har lovlig senkesett.
Men du må du somsagt ha lovlig senkesett, kappa fjører vert ikkje godkjent, då dei måler både tjukta på fjørstålet, pluss at dei tel antal omdreiningar på fjøra. Dei sjekkar også artikkelnummer på fjørene, at dei stemmer overens med dokumentasjonen du har med. Data for dette står på det dokumentet du fikk med fjørene.

Kor mykje har du kappa då?
So mykje at du kan plukke fjørene ut utan å bruke fjørverktøy når du jekkar bilen litt opp? ;)
hmm, har kappet 1 runde foran og 1,5 bak, eller var det omvendt :?

kan plukke ut fjørene foran ja, er litt slitsomt å jekke opp bilen så den står med julene over bakken, for da må jeg holde fjørene inne når jeg skal jeg ned.

Lagt inn: 09 sep 2003, 17:41
av Hjelle, N6
Børre N17 skrev:Trenger ikke kappe for å gjøre det. Lesjöfors settet kan tas ut foran uten klemmer, ihvertfall går det på min 900.
Med mine fjører går ikkje det trikset...