Side 1 av 1
Vurderer 99-2000 mod 9-5 2,3t eller Aero. Kjøpstips?
Lagt inn: 12 mai 2005, 19:55
av Øyvind.H
Vurderer å gå til innkjøp av en 1999 eller 2000 modell Saab 9-5. Motorene jeg vurderer er 2,3t`en eller Aero. Selvfølgelig ikke automat.
Kikker på biler som har gått maks 120.000km. Noen tips i forhold til hva man skal se etter av feil på disse bilene?
2,3t`en vil nok få en chip, annen eksos og luftfilter, så effektforskjellen vil ikke bli så veldig stor, men regner med Aero`en har litt annet understell og en motor og kasse som tåler mer?
Lagt inn: 12 mai 2005, 21:41
av Saab900STCR
Först och främst, se till att alla servicar är gjorda och på godkänd verkstad!
Aero har ett styvare chassi orginal, men det kan Speedparts hjälpa dig med om du går för en 2,3t.
Girkassa är den samma, det som skiljer är slutväxel.
Jag hade köpt en 2,3t och sedan trimmat den.
Men det är jag det....
Det var mina 10 cent....
Mvh Anders
Lagt inn: 13 mai 2005, 08:11
av Øyvind.H
Takker for tilbakemelding!
Jeg har kjørt mye 2,0t og 2,2TiD (2000mod og 2004mod) og de er alt for mye i forhold til hvordan jeg vil ha bilen jeg skal kjøpe. Første jeg gjør er nok å sette på et stivt senkesett, og bytte foringer samtidig. Så 2,3t`en fremfor Aero og heller trimme den?
Jeg kjøper selvfølgelig ikke en 9-5 uten komplett servicehefte fra merkeverksted!
Lagt inn: 13 mai 2005, 08:52
av Zeronova
hej!!
jag tar detta på svenska, därsom min norska inte e den bästa
förs och främst... Aero är Aero... jag har en 900NG nu som jag gör iordning nu och ska sälja till nästa sommar... å efter der ska jag ha en )-5 Aero (STV)
dom e snygga å det går bra från början... sen har du massa förbättringar du inte har på vanliga 2,3T bla. chassit som ni nämde...
en blå aero, tonade rutor,19", å dubbla utblås(twinpipes) möjligtvis släppa den lite närmare baken... så har man en snygg bil... som går hyffsat... sen finns de juh boxar till Aeron också
//Ken
Lagt inn: 13 mai 2005, 09:52
av frkristiansen
Jeg holder selvsagt en knapp på Aeroen, da jeg har en slik bil selv som jeg er serdeles fornøyd med.
Lagt inn: 13 mai 2005, 10:53
av Øyvind.H
Tja. Har jo mest lyst på Aero, men det aner meg at forsikringen kan bli litt dyrere (har ikke sjekket enda), og innkjøpsprisen er jo noe høyere.
Ettersom jeg har satt av en sum penger nå til kjøp, men også har beregnet et beløp til oppgraderinger på slutten av sommeren, er egentlig lavere innkjøpspris det beste. Ser jo at steg 1 på en 2,3t gir ca 235hk og 380nm, som er ca det samme som en Aero presterer originalt.
Videre er det større sjanse for at en Aero har blitt kjørt hardt, enn en 2,3t. Er på jakt etter en èn-eiers bil, med voksen eier, for jeg vet hvor stor forskjell det kan være i bilens stand i forhold til hva slags person som har eid bilen.
Og en èn eiers Aero i 100% stand er dyrt

Lagt inn: 14 mai 2005, 00:15
av Saab900STCR
En Aero är och förblir en Aero, det är lika sant som det är sagt!
Men med norska priser så blir mitt val ändå en 2,3t Med SE utrustning.
Detta bara för att få med mig AC.
Både interiör och exteriör finns att köpa på SDCC för en ganska rimlig peng.
Men det är fortfarande vad jag skulle göra.
Mvh Anders
Lagt inn: 14 mai 2005, 11:45
av Aeroild
Saab900STC(R) skrev:En Aero är och förblir en Aero, det är lika sant som det är sagt!
Helt rett!
Du kan få en 2.3t til å gi like bra og fort som en Aero, men det er noe med de Aero merkene...
Lagt inn: 14 mai 2005, 12:26
av KongerudN344
Hva med innbyttepris da? Er jo også kanskje vanskeligere å få solgt en ombygd 2,3 enn en orginal AERO??? Bare en tanke...
Lagt inn: 14 mai 2005, 16:20
av Zeronova
hej!!
jag jobbar som bilsäljare i norge... och jag e mycket skeptisk till å ta in trimade å stylade bilar... vet att de vi sammarbetar med är de... så ett klart ja på den frågan...
och som jag sagt innan... Aero är Aero!!!
//Ken
Lagt inn: 14 mai 2005, 16:53
av KongerudN344
Jeg har i alle fall kjøpt min siste "selvbygde" SAAB.... For makan til bil skal man leite lenge etter

Lagt inn: 14 mai 2005, 23:18
av Orjan N235
Zeronova skrev:hej!!
jag jobbar som bilsäljare i norge... och jag e mycket skeptisk till å ta in trimade å stylade bilar... vet att de vi sammarbetar med är de... så ett klart ja på den frågan...
och som jag sagt innan... Aero är Aero!!!
//Ken
Men en innbyttepris hos en forhandler ligger vel vesentlig lavere enn hva en kan faa solgt bilen for privat, eller skiller ikke dette saa mye (er ikke saa oppdatert paa markedet)? Naa skal jo Oyvind.H
kjoepe bilen foer han igjen evt. skal selge den, saa jeg skal ikke spore av for mye.
Kunne en forresten faa Sport utgaven paa 2.3T?
For oppsummerings skyld, hva er det som er forskjellen paa '99- og '00-modellene av Aero'n og 2,3T SE? (foruten emblemene, som man kan ettermontere for dem som maatte oenske det)?
Saa langt har jeg faatt med meg foelgende (hoved)forskjeller:
* Annen SW
* Clutch
* Turbo???
* Stivere chassi (...er det kun andre fjaerer det er snakk om da?)
* Stoerre bremser
* Exterioer: Aero spoilere+sideskjoert (hvis ikke Sport utg.)
* Ratt (hvis ikke Sport utg.)
* Felger (hvis ikke Sport utg.)
* Seter ???
Legg gjerne til alt jeg ikke har nevnt, p.g.a. inkompetanse og arrester meg gjerne om jeg tar feil. Som de fleste sikkert skjoenner er jeg ikke sikker paa punktene m/???. Setter pris paa flere inputs.
Ha ei fin langhelg,
Orjan
Lagt inn: 17 mai 2005, 19:47
av Zeronova
i 2,3 sitter de en Garrett GT1752 og ikke en MHI TD04HL-15T-5 som Aeron har.
de går å bygge till en aero... bytter turbon å box.. men man kan få problremer med ESP/TSC og få opp check engine.... de er vel de jeg kan tilföre detta nå... nå smakker vi motor messig... de ar mye + på AERON som ikker er på vanlige 2,3... bla. de som noen nemte her over....^^
å de er helt avhengig av hvor mye men har å "flytte" på den bilen de bytter in i!! men helt klart... en sån bil skal man selge privat!!
//Ken
Lagt inn: 18 mai 2005, 11:21
av Trond N47
Forskjeller Aero / Vector 2,3t:
* Annen SW
* Clutch
* Girkasse med høyere sluttveksel
* Turbo
* Stivere chassi (stivere fjærer, dempere og krengningsstailisator)
* Større bremser framme
* Exterioer: Aero spoilere+sideskjoert
* Ratt
* Felger
* Seter
* Bi-xenonlys
* Navigasjonssystem
Det er en vesentlig forskjell på 9-5 mellom -01 og 02- modeller både på utstyr, utseende og ytelser. 2,3t fikk 185 hk istedet for 170, Aero fikk 250 hk pluss overboost (man.) istedet for 230. Utstyrsforkjellene nevnt over gjelder mellom Vector og Aero 03-05.
Etter at S og SE ble erstattet av Vector, Ark og Linear ble 9-5 mye morsommere å kjøre. Det viktigste bidraget var at hjulvinklene ble justert litt. Eldre modeller bør ihvertfall bytte framre opphengskule for å få mer sportslige framhjulsvinkler. Faceliften gikk på ny front og nye baklys, samt ny aerostyling.
Enkelte Vector ble levert med sportsunderstell likt Aero. De hadde også sportsseter i delskinn, men ikke like god sidestøtte som på Aero. Kampanjepakke i 2005 inneholdt også Aerostyling utvendig på Vector.
På modeller mellom 1998 og 2001 varierte utstyrsnivået på Aeromodellene etter marked og spesialtilpassing, senere er Aero igjen blitt toppmodellen med "alt".
Lagt inn: 18 mai 2005, 11:28
av Ole-P-N154
Jeg ville gått for en Aero. For prisforskjellen er "Minimal", i forhold til hva du får. (hvertfall sammenlignet med ny pris!!)