Side 1 av 1
Girkassa lekker
Lagt inn: 15 mai 2005, 10:19
av Hol_N471
4-trinnskassa mi mister olja jeg fyller på mer eller mindre like fort som jeg heller den på... Olja kommer ut av "inspeksjonsluka" mellom selve kassa og clutchhiset. Regner med at det er noen tetteringer runt akselen som går fra clutchen til kassa... Er det mulig å bytte disse uten å løfte ut motoren? Evntuelt hvis jeg plukker bort radiatoren?
Har fått en fin syngelyd i kasse nå, oppdaga jo ikke at jeg kjørte uten olje...
Per
Lagt inn: 15 mai 2005, 10:40
av Johnny
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med "inspeksjonsluka".
Er heller ikke sikker på om det er gearolje eller motorolje bilen din bruker for mye av. Hvis det er motorolje, er det nok simmeringen bak svinghjulet som er moden for utskifting. Denne bytter du uten å ta ut motoren. Tror du skal klare det uten å ta ut radiatoren også. Er det gearolje som forbrukes, kan det nok tenkes at du må skifte gearkasse. Især hvis den er begynt å "synge" på gearene også. Jeg tror ikke at jeg har vært bort i at gearkassen selv lekker olje da, men det kan vel hende for det. Hvis du trenger ny kasse, så har jeg en 5 trinns som du kan få for en billig penge.
Mvh
Johnny
Lagt inn: 15 mai 2005, 10:59
av Hol_N471
Det er definitivt girkassa som mister olja, motoren er rimelig tett...
Inspeksjonsluka er en liten firkanta åpning under som jeg ser kanten (kransen) på svinghjulet gjennom, og der altså olja kommer ut.
Lagt inn: 16 mai 2005, 21:25
av Johnny
Og det er manuell kasse du har? Skjønner ikke hvordan gearoljen kan komme ut oppe med clutchen. Der sitter jo slavesylinderen som igjen sitter i et forholdsvis dypt spor i gearkassen. Det finnes ikke noen tetninger der. Dessuten så er det vel ikke noe særlig oljetrykk på gearoljen i en manuellkasse, den blir vel bare fordelt rundt i gearkassen av de vitale delene når man kjører. Jeg spør gjerne litt dumt nå, men hvor mye olje har du fylt på kassen? Jeg blir fristet til å tro at du har fylt på for mye olje jeg nå, ellers må jeg nok melde pass her tror jeg.
For uansett om det var tett rundt slavesylinderen eller ei, så burde det ikke lekke gearolje der av noen betydning. Så vidt jeg husker var det ikke rare oljemengden som skulle til, men det kan du sikkert spørre Hjelle om. Han har oversikten på det, vil jeg tro.
Mvh
Johnny
Lagt inn: 16 mai 2005, 22:35
av Hol_N471
Sant nok, det er rare greier det her... Når girkassa begynte å synge peila jeg olja med stikka, som viste nøyaktig ingenting... Syntes det var litt rart, da det ikke var tegn til lekkasjer fra den... fyllte på en liter og peila igjen, litt utslag på pinnen, så fyllte på ca 1 liter til, og da så det normalt ut nivåmessig (skal være ca 2.5 liter totalt)... Kjørte en liten tur for å se om synginga ble mindre, det ble den ikke, og da jeg parkerte i garasjen igjen var det snart en stor oljeflekk på gulvet. jeg krøyp innunder, og så at oljen rant ut fra den nevnte "inspeksjonsluka"
Jeg kan til en viss grad være enig med deg i at det kan virke som om det er for mye olje på kassa, men det betyr at det er feil målestikke jeg bruker... finnes det forskjellige lengder?
En annen ting som slår meg, dersom det var for mye olje på kassa, og oljetrykket muligens ville bli for stort, hvor ville da denne oljen komme ut av kassa?
Per
Lagt inn: 16 mai 2005, 22:50
av Mortimer-N18
"jeg krøyp innunder, og så at oljen rant ut fra den nevnte "inspeksjonsluka""
Den luka du mener er et dreneringshull til vann og dritt som kommer inn i kjutch-huset. Men det skal jo ikke komme olje derfra. Du kan jo ta bort dekslene over kjutch-huset og inspisere med lommelykt også? Eller ta en kveld hvor du plukker ut slaven, klutchen og evt svinghjulet for å se hva som har skjedd. Det er jo tydelighvis noe seriøst siden det "renner" olje ut av dreneringskullet... Har kassa sprekt, så vil du jo se det vil jeg tro. Du vil ihvertfall se hvor olja kommer i fra.
Men det høres veldig rart ut... Det sitter jo en simring rundt overføringsakselen inne bak slaven i kassa da. Men hvis det er den så burde du jo ikke ha klutsj i det hele tatt, for da vil jo oljen renne ut gjennom sentrumet på slaven og rett ned på klutch lamellen... Du får skru opp å se tror jeg...
Det med peilepinne så finnes det vel bare en lengde til den som sitter skrudd i eksosmanifolden. Man har også en annen løsning på nyere kasser der det bare sitter en bolt i kassa med en pinne på hvor du kan peile. Men det er etter 89 modell med 456-14 kassene.