Side 1 av 1
Relé som klikker fort
Lagt inn: 21 mai 2005, 01:04
av Saab90
Nå har jeg bestemt meg at nå skal 90-en min bli ordnet og på veien. En av grunnene er jo på grunn av lappen som ble tatt 08-04-05

Et problem med bilen er at blinkelysene ikke fungerer. Når jeg skrur på blinklys til venstre/høyre eller nødblink så klikker blinkereleet hysterisk.
Det er tydelig at bryterne fungerer så da kan man vel luke ut det som feilkilde. Alle sikringer er i orden så det er også sjekket. Selve releet har jeg prøvd å bytte til et som jeg vet som funker. Da kan releet lukes ut som feilkilde. Så da ender man vel opp med ledningsnettet.
Det går fire ledninger til releholderen. De er grønn, grønn/hvit, svart og rød/hvit. Den ene ledningen gir 12volt konstant. Hva er det jeg skal se etter? Hvordan kan jeg sjekke ut med multimeteret, er ganske nybegynner ved bruk av den?
Lagt inn: 21 mai 2005, 01:12
av Saab900STCR
Har du checket så att alla pærer virker?
Brukar bli hissig blinking om inte alla pærer är med....
Mvh Anders
Lagt inn: 21 mai 2005, 01:14
av Saab90
jeg har ikke fått sjekket pærene, kan jeg måle med multimeteret på de for å sjekke om de er brent av inni? Jeg tror at pærene skal funke, men er ikke sikker
Lagt inn: 21 mai 2005, 04:55
av Saab90
Jeg fikk sjekka pærene og de var i orden. Hva kan være galt? Fant ut at 3 av ledningene ga 0 ohm til jord, men en grønn ledning ga 12 ohm. Stemmer dette?
Lagt inn: 21 mai 2005, 09:44
av Mortimer-N18
Vel, det stemmer ihvertfall ikke at det skal være 0 ohm til jord fra den røde som er 12V forsyningsspenning... Den skal ha noen ohm gjennom spolen på rele'et og til jord.
Her er hvordan en 900 er koblet. Vil tro det er ganske likt...
Rødhvit er +12V matespenning
Sort er jord.
Grønn går til blinklysspaken på rattet for å fordele til enten høyre eller venstre blinklys.
Grønnhvit er ikke merket på 900 blinkreleet... Men standard så er grønnhvite ledninger +15 spenningen. Det vil si 12V når tenningen er påslått.
Min teori er da at den rødhvite er 12V fra nødblinkers som fungerer uansett om tenning er på eller ikke, og grønnhvit er 12V under normale omstendigheter, altså under kjøring for bruk av vanlige blinklys.
Ellers så kan jeg jo si at det problemet med at blenkreleet blinker fort er vanlig når en eller flere pærer har gått. Du målte alle pærene til å være hele, så da kan du jo fortsette på kontaktene. Er det kontakt hele veien fra releet og gjennom pæra til chassi? Dra av alle kontakter og sett de på igjen. De som har med blinklys å gjøre og prøv da.
Enkel måte å se om det er kontakt på alle er jo bare å sette på nødblinken og gå rundt bilen for å se om alle pærene blinker. Er det noen som ikke blinker så ligger problemet ditt der
mvh
Mortimer
Lagt inn: 21 mai 2005, 10:46
av Saab90
Ingen blinkelys blinker når jeg skrur på blinkelys til venstre/høyre eller nødblink. Jeg har sikra meg at kontaktene mellom blinkelys er i orden. Bilen har stått i flere år nå utenfor huset, er vel noe jeg må regne med at slikt skjer, men jeg finner ikke ut av det.
Med tenninga av og når jeg tar på fjernlyset så virker det som om tenninga blir slått på, kupevifta begynner å blåse og instrumenter begynner å bevege seg og intrumentlys begynner å lyse. Jeg er ikke så vant med gammel saab, men skal den egentlig gjøre det? I så fall, kan det ha sammheng med blinkelysfeilen?
Lagt inn: 21 mai 2005, 11:24
av Hjelle, N6
Som eg har sagt til deg før, sjekk at dei platene baklysa står på er OK med tanke på rust og irr, og at ledningatilkoplingane er OK og ikkje smelta. En vil få ein del rare ting som skjer om dette er defekt. BTDT på min gamle 900c sedan... Sjekk også jordningstilkoplingar, ei forutsetning at dette fungerar for at det eletriske skal virke OK.
Flyttar også denne til SAAB turbo forum då dette er eit relevant teknisk spørsmål.
Lagt inn: 22 mai 2005, 08:14
av Saab90
De platene til baklysa ser ut til å være i orden, ikke noe rust og irr. Ledningstilkoblingene ser også ut til å være i orden. Da jeg målte med multimeteret fra + på pæreholderen uten pæra i, så målte jeg 1.3ohm. Det skal vel vise 1 på multimeteret? Er det noen her som har bilde av plata fra baksida der ledningene er festa? Tenkte å se om ledningene er satt rett og om det ikke mangler noen.