Hvordan vet jeg hva som ikke funker , den får ikke bensin .
Ikke hører jeg den lille lyden som bensinpumpa lager når den starter, når jeg slår på tenninga , så da er det pumpa som er gåen eller ? Noen måte å teste releèt på ? Pumpen skal vel gi 5 bars trykk tror jeg , noen måte å sjekke det på , eller om den i det hele tatt funker ?
Håper ikke alle er på gatebil , jeg skulle jo vært der jeg også !
Takk for svar
Hvis du kobler direktestrøm fra batteriet på pumpa så finner du i alle fall ut som den virker.... Men har inntrykk av at det er sjelden at det er pumpa som er problemet... Ledningsbrudd ell no kanskje? Enkleste måten å sjekke releet på er med et du vet virker.
Eller så er det bare å måle seg til det på en måte kanskje? Veit ikke åssen det er på T8...
Visst du har haynes-boka, så står det korleis du skal snarkoble over to kontakter i sikringsboksen der releet står. Visst du ikje har denne boka, kan eg finne det ut. Men eg minnast at det var mellom 30 og 87. Dvs, at du skal ta ein ledning mellom kontaktene 30 og 87 i sikringsboksen. Tru ikkje tala står i sikringsboksen, så du må sjå på undersida av releet for å finne ut kva som er kva..
Gløymte å skrive det over, men dette er ein metode for å sjekke om det er releet, som ikkje slår inn. Eller evetuelt manglande styrestraum til det som mangar. Kan jo også vere brudd i ledningane til pumpe, eller at pumpa er gåen...
Hvis du er alene når du holder på kan jeg anbefale å bruke ei 12-volts lyspære... koble denne til kontaktene på pumpa, og se om det lyser når du prøver å starte... gjør den det, så har du strøm til pumpa.
på min T8 slutta pæra å lyse/pumpa å gå så snart jeg slapp nøkkelen når motoren hadde starta... Jeg dro +12 V fra batteriet via en bryter inne i kupeen til pumpa, og fikk således ekstra startsperre, og kjører med det i dag... ikke verdens mest elegante løsning, men det funker...